حرکت به سمت استراتژی اقتصاد بدون نفت

۱۳۹۸/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۳۷۷

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت: بندرچابهار با دارا بودن قابلیت‌ها و ظرفیت‌های لازم می‌تواند به یک بندر تجاری مهم به ویژه در زمینه ترانزیت و حمل‌ونقل کالا در ایران تبدیل شود. به گزارش وزارت صمت، حسین مدرس‌خیابانی در همایش فولاد در چابهار با اشاره به اینکه چابهار می‌تواند به یکی از قطب‌های تولید و صادرات فولاد کشور تبدیل شود، اظهار کرد: فضای تشدید تحریم‌ها سرعت پیشرفت بندر چابهار را تشدید کرده است و ضرورت دارد اجرای نهضت انبارسازی در این بندر سرعت گیرد. او با اشاره به اینکه طول این استان هزار و ۱۰۰ کیلومتر و گستره آن به اندازه چندین کشور اروپایی است، افزود: چابهار، گوهری در جنوب شرقی کشور با امکاناتی منحصر به‌فرد است و در شرایط تحریم و فشارهای بین‌المللی بر کشورمان می‌تواند نقش مهمی در ورود کالاهای اساسی داشته باشد و سیستان و بلوچستان رنگین کمانی از معادن و تنوع اقلیمی است. قائم مقام وزیر صمت ادامه داد: توسعه زیرساخت‌های تجاری برای توسعه صنعتی و معدنی و اقتصادی کشور ضرورت دارد و بندر چابهار به عنوان مهم‌ترین زیرساخت تجاری در کانون این توجه قرار دارد و پیشران توسعه تولید و رونق تولید توجه به توسعه زیرساخت های تجارت به عنوان پیشران اقتصاد است‌. او تصریح کرد: در بخش تولید به دلیل نوسان  ارزی واردات به‌شدت کنترل شده و از طرفی واردات حدود هزار و ۶۰۰ قلم کالا را به خاطر حمایت از ساخت داخل ممنوع کردیم و این بدان مفهوم است که تولیدکننده داخلی بدون تهدید و سایه کالای خارجی نسبت به تولید کالای خود اقدام کند. مدرس خیابانی افزود: حضور واحد اسفنجی ۱.۶ میلیون تنی در چابهار نوید بخش آن است که بتوانیم منطقه آزاد چابهار را به عنوان یکی از قطب‌های بزرگ فولاد کشور با توجه به نزدیکی به بازارهای آسیای شرقی و وجود آب که برای واحدهای فولادی مورد نیاز است، مطرح کنیم. او با بیان اینکه ۲.۲ میلیون تن ماهانه تولید فولاد در کشور داریم، افزود: ۱.۲ میلیون تن از این فولاد تولیدی مصرف می‌شود و حدود ۱ تا ۱.۲ میلیون تن در ماه نیز باید صادر شود. او یادآوری کرد: صادرات علاوه بر اینکه وظیفه ارزآوری و توسعه تجاری را بر عهده دارد، وظیفه استفاده از ظرفیت خالی بنگاه‌های تولیدی کشور را نیز بر عهده می‌گیرد. او ادامه داد: چابهار به عنوان یکی از قطب‌های بزرگ اقتصادی و بندری که فوق‌العاده ظرفیت‌های خوبی از لحاظ دسترسی و اقلیم دارد، می‌تواند نقش مهمی در این حوزه ایفا کند. مدرس خیابانی اظهار امیدواری کرد که در کنار راه‌اندازی واحد فولادی موضوع زیرساخت‌ها نظیر خط ریل راه آهن که برای حمل و نقل بسیار مهم است نیز راه‌اندازی شود تا کانون تولید و زنجیره فولاد کشور در چابهار راه بیفتد.

   ضرورت تقویت زیرساخت‌های چابهار

از سوی دیگر، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، که در « همایش فولاد در چابهار» حضور یافته بود، گفت: تحریم فرصتی تاریخی است که از ظرفیت‌های زیادی که در کشور وجود دارد، بستری و امکانی بسازیم تا بتوان اقتصاد کشور را سامان داد. الیاس حضرتی افزود: آرزوی سال‌های سال ما بر این بود که آیا روزی خواهد رسید که کشور را بدون نفت اداره کنیم، از زمان مصدق این شعار و ایده در ذهن سیاست‌گذاران ما بوده است اما هر سال نسبت به سال‌های قبل وابستگی به نفت بیشتر شد. بنابه اظهارات این نماینده مجلس، سال‌ها در مجلس، دولت، ایده‌ها و مجامع سیاست‌گذاری افراد بر این باور بودند که باید به سمت استراتژی اقتصاد بدون نفت برویم اما هر سال در بودجه و ردیف‌ها وابستگی به نفت بیشتر می‌شد. حضرتی عنوان کرد: افزایش قیمت و فروش بشکه‌های نفت این وابستگی را افزایش و در نهایت نتیجه اینکه ملتی تنبل شدیم که به قیمت نفت توجه می‌کنیم، مسائل مذکور، رانتی با هزاران فساد ایجاد کرد که بخشی از آن را این روزها می‌بینیم. او افزود: گردش روزگار به جایی رسید که امروز به وجود آمد و امروز نه با اختیار نه با تدبیر و نه با عقل و منطق بلکه از روی اجبار، توفیق نصیب ما شده که تهدید تحریم را به فرصت تبدیل کنیم و به تکاپو بیفتیم و مسائل اولیه و ضروری و اجتناب ناپذیر را حل و فصل کنیم. حضرتی با تاکید بر اینکه با این همه درآمد و نعمت چشم امید ما در این سال‌ها به قیمت نفت بوده، افزود: این توفیق اجباری، یک فرصت طلایی و تاریخی است که از ظرفیت‌های زیادی که در کشور وجود دارد بستری و امکانی بسازیم که ذهن‌های قوی و قدرتمند بخش خصوصی به سمت یافتن راه‌حل‌هایی بروند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: آیا امکان افزایش درآمدهای مالیاتی از باب کاهش فرار مالیاتی یا ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی چه در بخش مسکن، سرمایه و… و ایجاد یک بستر سامانه قوی نظام مالیاتی که تمام فعالیت‌های افراد ثبت و ضبط می‌شود تا بتوان در چارچوب قانون، مالیات ستانی کرد، وجود دارد؟، با اقدامات کارشناسی و علمی می‌توان درآمدهای مالیاتی را افزایش داد.  او  گفت: باید از خام‌فروشی جلوگیری شود و از بخش خصوصی در عمل حمایت کرد؛ بطور مثال از بخش گردشگری و توریستی باید حمایت کرد، اما اگر بطور مثال کسی بگوید گردشگر جاسوس است و زیرساخت حمایت از گردشگری نباشد، نباید انتظار درآمد‌زایی از این بخش داشت. حضرتی با بیان اینکه با عزم ملی و هماهنگی قوا تحت هدایت مقام معظم رهبری باید از ظرفیت‌های کشور استفاده شود، به اقتدار ایران و سرنگون کردن پهپاد متجاوز امریکایی اشاره کرد و گفت: ایران در شرایط خوبی است و باید اقتصاد کشور را نیز سامان دهیم.

 

ارسال نظر