نرخ سبوس به نفع تولید تعدیل شد

۱۳۹۸/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۷۸۵

کارگروه تنظیم بازار، نرخ مصوب سبوس را با پیش‌بینی یارانه مربوطه تعدیل کرد و قیمت هر کیلوگرم از این محصول را، ۱۰۰۰ تومان تصویب کرد. بر اساس جلسه اخیر کارگروه تنظیم بازار، نرخ مصوب سبوس با پیش‌بینی یارانه مربوطه تعدیل و قیمت هر کیلوگرم از این محصول ۱۰۰۰تومان تعیین شد.

به گزارش صدا و سیما، در متن مصوبه کارگروه تنظیم بازار در خصوص قیمت سبوس گندم آمده است: «با توجه به جلسه مورخ 17/۶/98 معاون اول ریاست‌جمهوری با وزرای جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و دستور وی مبنی بر تعدیل نرخ سبوس با پیش بینی یارانه مربوطه و در راستای حمایت از تولید داخل، نرخ عرضه سبوس درب کارخانه در سراسر کشور ۱۰۰۰ تومان (ده هزار ریال) از ابتدای مهرماه امسال جاری تعیین شد.»

قیمت سبوس قبل از این، توسط ستاد تنظیم بازار، ۱۲۵۰ تومان تعیین شده بود که این موضوع با واکنش وزارت جهاد کشاورزی و دامداران کشور روبرو و حجتی در نامه‌ای به رییس‌جمهور خواستار حل این مساله شده بود.

همچنین مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این رابطه گفت: نرخ سبوس از ۱۲۵۰ به ۱۰۰۰ تومان تعدیل شد؛ دولت ضرر کارخانجات آرد را با پرداخت یارانه جبران کند. محمدرضا کلامی اظهار کرد: سبوس کالایی است که به عنوان یک محصول جانبی در کارخانجات آرد تولید می‌شود و ۱۲ تا ۱۸ درصد گندم تحویل شده به این کارخانجات تبدیل به سبوس می‌شود. او ادامه داد: در کشور سالانه ۱۱ میلیون تن گندم مصرف می‌شود که ۱ میلیون و ششصد هزار تن از آن سبوس گرفته می‌شود که مورد استفاده بخش‌های مختلف تولید قرار می‌گیرد و مهم‌ترین آنها دام و طیور است.

کلامی افزود: سبوس بخش مهمی از جیره غذایی دام و طیور است، بخش‌هایی که محصول نهایی خود گوشت قرمز و شیر است؛ بنابراین قیمت سبوس تاثیر مستقیم بر قیمت گوشت قرمز و شیر دارد. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی وزارت صمت خاطرنشان کرد: زمانیکه سازمان حمایت قیمت شیر را از کیلویی ۲۰۰۰ تومان به ۲۳۹۰ افزایش داد بر اساس این افزایش نرخ سبوس نیز ۱۲۵۰ تومان محاسبه شد و به این ترتیب، برای جلوگیری از ضرر دامداران و مرغداران افزایش قیمت سبوس در قالب افزایش قیمت شیر دیده شده بود؛ از سوی دیگر در گوشت قرمز هم بهای تمام شده دام زنده سبک ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان است که بنا به مسائل مختلف اکنون ۴۰ تا ۴۳ هزار تومان به فروش می‌رسد که بالاتر از نرخ مصوب است و از این جهت نیز افزایش قیمت سبوس ضرری را متوجه دامداران نمی‌کرد.

کلامی تصریح کرد: منفعت ملی ایجاب می‌کرد که نرخ سبوس هم متناسب با نرخی که در آنالیز محاسبه شده فروخته شود و ابتدا نرخ ۱۲۵۰ تومان مصوب شد، ولی نظر وزیر جهاد این بود که سبوس به عنوان محصولی که در داخل کشور تولید می‌شود به صورت یارانه‌ای در اختیار مصرف‌کنندگان کالا قرار بگیرد و به این ترتیب از دامداران و مرغداران حمایت بیشتری صورت پذیرد. او تاکید کرد: این موضوع مورد بررسی مجدد قرار گرفت و نرخ ۱۲۵۰ تومان در جلسه‌ای که با حضور معاون اول رییس‌جمهور برگزار شد مورد بررسی مجدد قرار گرفت و توافق شد که همه بخش‌های تولیدی از جمله دامداران و مرغداران حمایت شوند و اگر کارخانجات آرد هم در این میان زیان کنند ضررشان از طریق یارانه جبران شود و با این فرض قرار شد قیمت سبوس کاهش پیدا کند که این موضوع انجام شد و قیمت در جلسه کارگروه تنظیم بازار ضمن تعدیل به ۱۰۰۰ تومان رسید. کلامی تصریح کرد: طبیعی است که این کاهش نرخ موجب ضرر کارخانجات آرد شود، ولی دولت این تفاوت کاهش قیمت را نیز به صورت یارانه به آنها می‌دهد تا ضرر نکنند و به این ترتیب در نهایت سبوس با قیمت هزار تومان به دامداران و مرغداران می‌رسد. او ادامه داد: این کمک مضاعف دولت به دامداران و مرغداران است تا تولید و رقابت بیشتر شود و نفع نهایی به جامعه برسد. کلامی تاکید کرد: در جلسات کارشناسی نظر بر ۱۰۵۰ تومان بود، اما برای جلوگیری از هرگونه تعارض، نرخ مورد نظر وزارت جهاد مبنای تعیین نرخ سبوس قرار گرفت.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی وزارت صمت همچنین در خصوص تاخیر صورت پذیرفته در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم اظهار کرد: برای سال آتی بررسی کارشناسی قیمت خرید تضمینی گندم در سازمان برنامه و بودجه در حال انجام است و هر نرخی که اعلام شود مبنای خرید تضمینی گندم از اردیبهشت تا شهریور سال آینده است. او ادامه داد: ، اما اگر نرخ زودتر اعلام شود به نفع کشاورزان است، زیرا این رقم در میزان کشت گندم سال آتی تاثیر مستقیم دارد؛ چراکه کشاورز می‌تواند با توجه به نرخ مقایسه کند که گندم به‌کارد یا کالای جایگزینی، چون جو، گوجه یا هندوانه تاسودش حداکثر شود و بیشترین منفعت را از کشت خود ببرد.

 

 

ارسال نظر