تشکیل بلوک اقتصادی ایران با سه کشور

۱۳۹۸/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۶۹۹

وزیر نفت و منابع معدنی سوریه گفت: روابط دو کشور کهن و دیرینه است و سنگ بنای دوستی عمیق حاضر نیز از زمان امام خمینی (ره) و رییس‌جمهور سوریه حافظ اسد، بنا نهاده شده که البته دارای اهمیت بالا و کاملا استراتژیک است.

به گزارش شاتا، «علی سلیمان غانم» در دیدار با وزیر صمت اظهار کرد: کشورهایی که در دوره مبارزه با تروریسم همراه و دوست کشور و ملت سوریه بودند، امروز در مرحله بازسازی برای ما در اولویت قرار دارند و قطعا در صدر همه این کشورها نیز ایران است و با آغوش باز از برادران ایرانی خود استقبال می‌کنیم و مشتاق همکاری طرفین هستیم.

 او با اشاره به ضرورت گسترش روابط اقتصادی دو کشور در سطحی برابر با روابط سیاسی خوب طرفین، گفت: از پیشنهاد وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران برای تشکیل یک بلوک اقتصادی مشترک میان چهار کشور ایران، عراق، سوریه و لبنان استقبال می‌کنیم و امیدواریم با تامین زیرساخت‌های لازم ظرفیت‌های تجاری، صنعتی و معدنی طرفین به اشتراک گذاشته شود.

وزیر نفت و منابع معدنی سوریه افزود: اکنون با تفاهم نامه مشترک همکاری با سازمان زمین‌شناسی ایران، کار مطالعاتی بخش معدنی سوریه در حال انجام است و در همین راستا برای آغاز همکاری‌های فی ما بین در حوزه صنایع معدنی نیز آمادگی خود را اعلام می‌کنیم. او با اشاره به برخی ظرفیت‌های معدنی سوریه گفت: حدود ۲۰ میلیارد تن ذخایر معدنی در سوریه شناسایی شده که امکان برداشت ۶۲ ماده معدنی را فرآهم آورده و مطمئنیم در چارچوب همکاری‌های مشترک می‌توانیم برای توسعه این بخش روی فناوری‌ها و تجهیزات ایرانی حساب باز کنیم. سلیمان غانم تصریح کرد: اشتیاق خوبی میان مسوولان و فعالان اقتصادی طرفین برای ارتقاء سطح همکاری‌ها وجود دارد که امیدوارم با پیگیری‌های مستمر نتایج لازم حاصل شود.

همچنین در این دیدار وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران بر آمادگی کامل ایران در خصوص گسترش همکاری‌های تجاری، صنعتی و معدنی با کشور سوریه تاکید کرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود می‌توانیم در حوزه معادن و صنایع معدنی نیز همکاری‌های گسترده‌ای با هم داشته باشیم. رضا رحمانی با اشاره به برخی پتانسیل‌های معدنی و صنایع معدنی ایران، گفت: ایران از جمله کشورهای مهم معدنی دنیاست و هم‌اکنون بالغ بر 55 میلیارد تن ذخایر معدنی با قابلیت استخراج بیش از 64 نوع ماده معدنی در کشورمان وجود دارد که پیرو مطالعات و طرح‌های اکتشافی اخیر این حجم به بیش از 2 برابر میزان فعلی افزایش خواهد یافت. خوش‌بختانه کشور سوریه نیز در حوزه معادن ظرفیت‌های مناسبی دارد که البته از گذشته همکاری‌هایی با هم داشته و ضرورت دارد این همکاری‌ها را افزایش داده و به عبارتی دیدار امروز باید نقطه عطفی در ارتقای چشمگیر همکاری‌های طرفین باشد. او بر ضرورت تشکیل کمیته تخصصی صنعتی، معدنی و تجاری دو طرف ذیل کمیسیون همکاری‌های مشترک تاکید کرد و گفت: در چارچوب وظایف این کمیته باید مقدمات همکاری و مراودات موثرتر بخش خصوصی و دولتی دو کشور فرآهم آید. کشور‌های ایران، عراق، سوریه و لبنان می‌توانند در سایه مراودات سیاسی استراتژیک و دوستانه خود یک بلوک اقتصادی قدرتمند نیز تشکیل دهند و همکاری‌های صنعتی و معدنی خود را ارتقاء دهند.

 

 

ارسال نظر