اخبار

۱۳۹۸/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۹۱۷

ارتقای صادرات در گرو تقویت زیرساخت‌های تولید

شاتا| سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، تحول در تولید و صادرات را لازمه رشد و توسعه اقتصادی کشور دانست و زیرساخت‌های تولید را پایه و اساس ارتقای صادرات و ارزآوری عنوان کرد. حمید زادبوم با تاکید بر اهمیت صادرات در ثبات اقتصادی کشور افزود: توسعه صادرات برای همه کشورها مهم است، اما برای کشور ما که وابسته به صادرات نفت خام هستیم، این موضوع دارای اهمیت ویژه است. او توسعه صادرات غیرنفتی را نیاز انکارناپذیر کشور برای توسعه اقتصادی عنوان کرد و گفت: همواره تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفته که نشان‌دهنده توجه نظام به توسعه صادرات غیرنفتی است. زادبوم با اشاره به اینکه در شرایط جنگ اقتصادی فعلی، ما به نگاه و فکر جدیدی در زمینه صادرات غیر نفتی نیاز داریم، تصریح کرد: طبیعی است که تحریم‌ها مشکلاتی برای اقتصاد ما ایجاد کرده است، اما معنی آن این نیست که همه مشکلات ما ناشی از تحریم است. او افزود: بخشی از مشکلات ما ساختاری است و همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، منسوب کردن همه مشکلات به تحریم کار درستی نیست؛ بنابراین، با توجه به شرایط موجود هنر ما این است که برنامه‌هایی برای یافتن راهکارهای جدید و بازارهای جدید و ویژه طراحی کنیم. سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: در سازمان توسعه تجارت طرح‌هایی تهیه کرده‌ایم که در آنها کشورهای همسایه به عنوان بازارهای هدف مد نظر قرار گرفتند تا تسهیلات و حمایت‌ها روی این بازارهای هدف و خاص متمرکز شود. او گفت: البته در این طرح‌ها، بازارهای کشورهای همسایه در اولویت بودند و این موضوع به آن معنی نبود که کشورهایی مانند اندونزی و مالزی که می‌توانند بازار خوبی برای برخی از محصولات ما باشند، نمی‌توانند مقصد صادرات باشند، بلکه این‌گونه کشورها و سایر کشورهای در حال توسعه به عنوان اولویت دوم مورد توجه قرار گرفتند.

خرید اعتبار برای اقلیم کردستان ممکن شد

تسنیم| مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران از امضای تفاهم نامه برای خرید اعتباری کالاهای ایرانی توسط خریداران اقلیم کردستان با تضمین این صندوق در بازه زمانی یک تا ۳ ماهه خبر داد. افروز بهرامی با اشاره به راه‌اندازی دفتر صندوق ضمانت صادرات ایران در عراق اظهار کرد: با توجه به مشکل صندوق ضمانت صادرات ایران برای اعتبارسنجی شرکت‌ها و فعالان اقتصادی در عراق و بررسی ترازنامه‌های مالی آنها، این صندوق به زودی شعبه خود در عراق را که آماده افتتاح است، به صورت رسمی، افتتاح و بازگشایی می‌کند تا از نزدیک در بازار هدف خود در عراق حضور داشته باشیم. او با اعلام خبر فراهم شدن امکان فروش اعتباری محصولات ایرانی در اقلیم کردستان برای بازه زمانی خاصی گفت: اکنون با پشتوانه صندوق ضمانت صادرات ایران، امکان فروش اعتباری محصولات ایرانی در بازار اقلیم کردستان عراق فراهم شده است. مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در تشریح جزییات این خبر گفت: بر این اساس صادرکنندگان ایرانی می‌توانند کالاهای خود را به صورت اعتباری در بازه زمانی یک ماهه تا 3 ماهه به صورت اعتباری و نسیه به خریداران عراقی در بازار اقلیم کردستان بفروشند و صندوق ضمانت صادرات این معامله را تضمین می‌کند. بهرامی عنوان کرد: اکنون تفاهم نامه‌های مرتبط با این موضوع امضا شده و قرار است ظرف مدت یک ماه این تفاهمنامه تبدیل به یک قرارداد شود. او گفت: مدت زمان در نظر گرفته شده برای خرید اعتباری در این تفاهم نامه متناسب با نوع کالاهای صادراتی است به گونه‌ای که مدت اعتبار در نظر گرفته شده برای کالاهایی از جمله محصولات کشاورزی یک ماهه بوده و برای کالاهای واسطه‌ای، این زمان تا 3 ماه تعیین خواهد شد.

افزایش قدرت روسیه با پیوستن ایران به سوییفت روسی

ایلنا| یک کارشناس مسائل اوراسیا گفت: بخشی از دولت تمایل ندارد که مسائل مالی خود را از طریق روسیه انجام دهد و به دنبال این است که با فعال کردن اینستکس، مبادلات مالی کشور صورت بگیرد. شعیب بهمن درباره صحبت‌های اخیر دستیار رییس‌جمهور روسیه در امور سیاست خارجی مبنی بر پیوستن ایران به سیستم سوییفت روسی گفت: این موضوع اتفاق جدیدی نیست و از گذشته بحث انجام مبادلات مالی بین ایران و روسیه از طریق یک سیستم مالی خاص مطرح بوده است. او ادامه داد: یکی از اهداف اصلی تحریم امریکا، مسدود کردن مبادلات مالی بوده و در چنین شرایطی روسیه می‌تواند به ایران در دو محور کمک زیادی کند؛ اول اینکه ایران برای انجام مبادلات مستقیم مالی با بانک‌ها و موسسات مالی کوچک روسیه استفاده کند و دوم آنکه از سیستم سوییفت روسی برای تبادلات مالی سنگین خود استفاده کند. بهمن با اشاره به راه‌اندازی سوییفت روسی گفت: پس از وقایع اوکراین و اعمال تحریم‌های اروپا علیه روسیه این کشور تصمیم گرفت که یک سیستم سوییفت مختص به خود را راه‌اندازی کند و سرانجام توانست در سپتامبر 2018 این پیامرسان مالی را ایجاد کند و هم‌اکنون بیشتر بانک‌ها و موسسات مالی روسیه عضو آن هستند. اکنون با اضافه شدن ایران به این سیستم قدرت آن افزوده خواهد شد و از طرف دیگر نیز ایران می‌تواند به راحتی تحریم‌های امریکا را دور بزند. او افزود: نکته دیگر آن است که هیچ محدودیتی برای عضویت بانک‌های دیگر کشورهای جهان به این سیستم وجود ندارد و آنها نیز می‌توانند بدون نگرانی از تحریم و جریمه، از آن استفاده کنند.

 

ارسال نظر