تصمیم‌گیری پشت درهای بسته به زیان بخش معدن است

۱۳۹۸/۰۶/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۷۳۷

رییس کمیسیون معدن انجمن سنگ ایران با اشاره به اینکه در شرایط دشوار تحریم بهره‌گیری از نظرات صاحبان اندیشه و اهل حرفه برای گذر از این وضعیت ضروری است، گفت: این مهم باید مورد توجه مسوولان وزارت صنعت، معدن وتجارت باشد که تصمیم‌گیری در پشت درهای بسته چاره کار نیست.

عزیز میرزاییان در گفت‌وگو با ایرنا عنوان کرد: بر اساس مواد ۱۶ و ۱۷ قانون معادن که در سال ۱۳۷۷ تصویب شده، توجه دولت به فرآوری، ارزش افزوده و صادرات در بخش معدن جلب شده؛ اما این مهم تاکنون اجرایی نشده است. او اظهار کرد: موضوع تصمیم اخذ عوارض ۲۵درصدی از صادرات سنگ آهن از مهر ماه امسال که با تصویب شورای اقتصاد شکل اجرایی به خود خواهد گرفت، بدون رایزنی با صاحب‌نظران و متخصصان این بخش صورت گرفته و نمی‌تواند کمکی به این بخش کند.

رییس کمیسیون معدن انجمن سنگ ایران افزود: برخی مسوولان وزارت صمت در توجیه عملکرد اخذ عوارض از صادرات سنگ آهن، ایران را با استرالیا مقایسه کرده‌اند که این امر غیر قابل تطبیق است؛ استرالیا امروز تحریم نیست و نیازی به صدور سنگ آهن ندارد، اما ایران نیازمند آزادسازی برای گذر از شرایط بحرانی کنونی است. او اضافه کرد: معاونت حقوقی رییس‌جمهوری به تازگی در ابلاغی به دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارت صنعت، ضرورت اجراسازی قانون بهبود فضای کسب و کار را مورد تاکید قرار داده، اما دستگاه‌ها بی‌اعتنا به این امر، با برخوردهای شخصی و پشت درهای بسته برای  این بخش به اتخاذ تصمیم می‌پردازند.

میرزاییان گفت: پیش از این وزارت صنعت اخذ عوارض از صادرات سنگ‌آهن را به شیوه پلکانی از پنج تا ۱۵ درصد ابلاغ کرد که این موضوع نیز از پشتوانه کارشناسی برخوردار نبود و این رویه کماکان ادامه دارد. او پیرامون انتقاد ذوب آهن از صادرات سنگ آهن افزود: این واحد صنعتی کشور با مشکل نقدینگی روبروست و مدت‌ها به معدنکاران بدهی داشت و اکنون نیز وضعیت روشن نیست، بنابراین بهره‌برداران معادن سنگ‌آهن برای بقای خود ناگزیر از صادرات هستند. فعالان بخش معدن از وزارت صنعت درخواست دارند به شکل شخصی و انفرادی تصمیم‌گیری نکنند و به مشاوره با اهل حرفه و متخصصان بها دهند.

 

ارسال نظر