شناسایی عوامل ضد تولید

۱۳۹۸/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۲۱۵
شناسایی عوامل ضد تولید

تعادل|

اعضای شورای عالی پیشکسوتان گرد هم آمدند تا راه‌های رسیدن به رونق تولید را ترسیم کنند. آنها اما از بی‌توجهی دولت به تولید گله مند بودند و معتقد بودند که موانع و سدهایی در برابر تولید به وجود آمده که مقابله با آن برای فعالان اقتصادی کشور سبب ناامیدی است. بزرگان بخش خصوصی کشور می‌گویند که « بی‌اعتمادی» و «ناامیدی» به درون جامعه رسوخ کرده و باید راهکاری برای آن اندیشید؛ چراکه در صورت ورود این ناامیدی به بخش تولید تاثیر نامناسبی بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت. بنابه اظهارات آنها، این دو ضایعه جدی اکنون به عنوان اصلی‌ترین موانع در برابر رونق تولید خودنمایی می‌کند. به همین دلیل باید به افزایش امید در جامعه توجه ویژه شود. همچنین در شرایط کنونی بخش خصوصی باید از ظرفیت خود استفاده کند و با تولید فکر و اندیشه، یاری‌رسان دولت باشد. آنها در عین حال، شیوه‌های مقابله با فساد دولت را راه‌حل نامناسبی می‌دانند و در این راستا اعتقاد دارند که بهتر است دولت در این رابطه از تجربیات موفق سایر کشورها استفاده کند. اعضای این شورا در همین حال، پیشنهاد کردند که دیدار با مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور در دستور کار قرار گیرد.

   پیشکسوتان چه گفتند؟

در تازه‌ترین نشست شورای عالی پیشکسوتان اتاق ایران، تشکیل دبیرخانه و نظم‌دهی به جلسات شورا و ترتیب ملاقات اعضای شورا با مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور به منظور انتقال مشکلات و تشریح راهکارهای مقابله با آن، مورد تأکید قرار گرفت. در این نشست اما پیش از اینکه موضوع رونق تولید مورد توجه قرار گیرد، رییس اتاق ایران به جایگاه کارآفرینان در جامعه و الگوسازی از زندگی این افراد اشاره کرد وگفت: گروه زیادی از جوانان امروزی، اینگونه فکر می‌کنند که بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه باید شغل درخوری پیدا کرده یا سرمایه‌ای در اختیار بگیرند تا پیشرفت کنند؛ این در حالی است که بخش قابل توجهی از کارآفرینان موفق امروز، کسب‌وکار خود را از هیچ شروع کرده‌اند. شورای پیشکسوتان این ماموریت را به عهده‌ دارد تا خودباوری لازم را بین این جوانان ایجاد کند و الگوی مناسبی از صاحبان صنایع و کارآفرینان ارایه دهد. غلامحسین شافعی بر اهمیت مستندسازی فعالیت‌ها و شیوه زندگی پیشکسوتان اقتصاد تأکید و عنوان کرد: باید سعی کنیم موفقیت‌های موجود در صحنه اقتصادی کشور را به نسل‌های آینده منتقل کنیم و از این افراد، الگوهای ملی بسازیم و به جامعه عرضه کنیم. در ادامه رییس شورای عالی پیشکسوتان با توجه به عنوان سال و تأکید مقام معظم رهبری بر رونق بخشیدن به تولید، تصریح کرد: فعالان اقتصادی برای رسیدن به رونق تولید، نقش مهمی به عهده‌ دارند. در این مدت اقدام شایسته‌ای برای تحقق رونق تولید صورت نگرفته و این مایه تأسف است. علاء میرمحمدصادقی ادامه داد: شاید دولت اهتمام خاصی نسبت به مساله تولید ندارد اما شورای عالی پیشکسوتان نباید کنار بنشیند بلکه با توجه به تجربه و دانشی که در اختیار داریم می‌توانیم راهکارهای عملیاتی پیدا کرده و به صورت مداوم به شیوه‌های مختلف به دولت پیشنهاد کنیم. به باور او، موانع در برابر تولید بسیار زیاد است و وظیفه این شوراست که برای بهبود اوضاع اقتصادی راه‌حل پیدا کرده و پیشنهاد کند.

    حضور جدی‌تر اتاق ایران در صحنه اقتصادی

در عین حال وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت یازدهم با استناد به آمارها گفت: متأسفانه از شروع سال 98 تا به امروز قدم موثری در راستای رونق تولید برداشته نشده است و بعید می‌دانم در مدت باقی مانده از سال نیز اتفاق خاصی در این حوزه بیفتد. در نتیجه به نظر می‌رسد با توجه به شرایط اقتصادی امروز، بخش خصوصی باید از ظرفیت خود استفاده کند و با تولید فکر و اندیشه، یاری‌رسان دولت باشد. محمدرضا نعمت‌زاده از شیوه مقابله دولت با مساله فساد نیز انتقاد کرد و افزود: بستن حساب‌های تولیدکنندگان و کارآفرینان به دلیل مسائل مالیاتی در وضعیت امروز اقتصادی راه‌حل مناسبی نیست. بهتر است دولت در این رابطه از تجربیات موفق سایر کشورها استفاده کند. او پیشنهاد کرد: اگر اتاق ایران جدیت و عزم خود را نشان دهد و پیگیر مسائل باشد، مسوولان دولتی را به سمت رونق تولید سوق خواهد داد. لازم است اتاق با شدت و حدت بیشتری در صحنه اقتصادی حضور داشته باشد تا فرصت‌های اندکی که در اختیار داریم، از دست نرود.یحیی آل اسحاق که این روزها ریاست اتاق مشترک ایران و عراق را به عهده ‌دارد نیز روحیه بخشیدن به جامعه فعالان اقتصادی را اقدام مهم و اساسی ارزیابی کرد و گفت: انسان امیدوار با وجود همه نارسایی‌ها می‌تواند مسیر پیشرفت و توسعه را پیدا کند. متأسفانه امروز یاس و ناامیدی گسترش پیدا کرده و می‌تواند آثار منفی خود را به‌جا بگذارد. اگر این حس در زیرمجموعه‌های تولید و صنعت هم رسوخ کند، آثار مخرب‌تری در پی خواهد داشت. این فعال اقتصادی تصریح کرد: با توجه به تجربیات خود در قدم اول باید روحیه‌ها را حفظ کنیم. او همچنین از برخوردهای حساب نشده و سیاسی با فساد موجود در فضای اقتصادی به عنوان بزرگ‌ترین اشتباه جاری در کشور یاد کرد و خواستار پایان دادن به این نوع برخوردها شد. همچنین نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران نیز با تأیید سخنان آل‌اسحاق به لزوم پاشیدن بذر امید بین آحاد جامعه و مجموعه کارآفرینان اشاره کرد و گفت: اگر نسبت به این مساله بی‌توجه باشیم، به‌تدریج با مشکلات پیچیده‌تری مواجه می‌شویم. مسعود خوانساری در بخش دیگری از سخنان خود بر حفظ حرمت و جایگاه بخش خصوصی در سطح کشور تأکید کرد و گفت: متأسفانه در چند سال گذشته اقدامات سوئی علیه بخش خصوصی و فعالان اقتصادی صورت گرفته که باید با آنها مقابله و جایگاه بخش خصوصی را حفظ کرد.

   لزوم حمایت از تولید

احمد پورفلاح، عضو شورای عالی پیشکسوتان و مشاور عالی رییس اتاق ایران به چندین مصداق از نبود حمایت لازم از تولید توسط دستگاه‌های مختلف کشور از قضایی گرفته تا اجرایی، اشاره کرد. به باور او رسیدگی به یک پرونده طی دوسال که هنوز هم به نتیجه نرسیده است، نمی‌تواند حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری معنا شود. از طرفی بسته شدن همه حساب‌های بانکی یک شرکت به دلیل بدهی 500 هزار تومانی که آن هم سوءتفاهمی بیش نبوده است، معنای حمایت از تولید و تولیدکننده را نمی‌دهد. همچنین محمدرضا موثقی، عضو شورای عالی پیشکسوتان برای نظم دادن به فعالیت‌های این شورا پیشنهاد تشکیل دبیرخانه را مطرح کرد. از طرفی تقاضا کرد برای رسیدن به نتیجه و حفظ جایگاه و شأن بخش خصوصی، ترتیبی اتخاذ شود تا اعضای شورا با مقام معظم رهبری دیدار کنند و مشکلات خود را با ایشان درمیان بگذارند. این فعال اقتصادی یادآوی کرد: امروز زمان آن فرارسیده که حرف‌هایمان را بزنیم و مطالبه‌گری کنیم. اتاق ایران و شورای عالی پیشکسوتان این وظیفه را به عهده‌دار تا زکات امکاناتی که در اختیار دارد را بپردازد و آن هم مطالبه‌گری و حمایت از بخش خصوصی است.

  پیشنهاد ایجاد ستاد ضد تحریمی هوشمند

کیوان کاشفی، عضو هیات رییسه اتاق ایران با توجه به اینکه هدف اصلی از تشکیل شورای عالی پیشکسوتان استفاده از شأن و جایگاه تک‌تک اعضای آن برای پیشبرد اهداف بخش خصوصی و حمایت از جایگاه آنها بود، تصریح کرد: در ایران فرآیند تصمیم‌گیری و اقناع بسیار پیچیده و طولانی شده است. تجربه نشان می‌دهد که اگر اهمیت مساله‌ای مشخص شود می‌توانیم به راحتی به کمک مذاکره آن را دنبال کنیم و به نتیجه برسانیم؛ یک روز موسیقی در این کشور حواشی بسیاری داشت، با مذاکره آن را برای همیشه حل کردیم و امروز هیچ مشکلی با آن نداریم. در مورد موضوع هسته‌ای هم دیدیم که مذاکرات به نفع ایران تمام شد و توانستیم به برجام برسیم. او از اعضای شورای پیشکسوتان درخواست کرد که نقش خود را در این برهه حساس جدی بگیرند چراکه این افراد می‌توانند با توجه به شأنی که در جامعه دارند، سخنان خود را به گوش مسوولان برسانند و نگاه آنها را نسبت به آینده روشن کنند. کاشفی از تحلیل رفتن سرمایه‌های انسانی در کشور سخن گفت و افزود: امروز باید تصمیمات بزرگی در کشور بگیریم در حالی که با تحلیل سرمایه‌های انسانی مواجه هستیم، چگونه می‌توان در این وضعیت تصمیم بزرگ گرفت؟ در جمع‌بندی این نشست، علا میرمحدصادقی که ریاست نشست را به عهده داشت، گفت: باید به گونه‌ای حرکت کنیم که همه نهادهای کشور از ظرفیت شورای عالی پیشکسوتان استفاده کنند. باید قدر و ارزش کشور خود را بدانیم و از منابع آن به بهترین شیوه استفاده کنیم.

 

ارسال نظر