افزایش سهم ایران در سبد وارداتی شرکا

۱۳۹۸/۰۵/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۰۷۵

صنعت| وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سهم واردات ۱۵ شریک تجاری ایران از کشورمان اکنون ۲ درصد است که باید این رقم در سبد واردات آنها به چهار درصد افزایش یابد. رضا رحمانی که به همدان سفر کرده بود، در نشست اعضای قرارگاه اقتصاد مقاومتی استان همدان «توسعه صادرات» را از کارهای محوری در سال رونق تولید ذکر کرد و گفت: سال 98 هفت محور در وزارتخانه با هدف رونق، تعمیق و توسعه تولید دنبال می‌شود که ۱۰ برنامه زیر مجموعه آن پیش بینی شده و هر کالایی که در داخل امکان تولید دارد، باید در بخش خصوصی یا دولتی تولید شود. به گفته او، در این راستا نمایشگاهی تقاضا محور با حضور تولیدکننده‌های کشوری با شرکت مخابرات، ‌ای‌تی، لوازم خانگی، پوشاک و فولاد دایر شد که بازخوردهای خوبی داشت.  رحمانی با اشاره به بازدیدش از نمایشگاه هنر صنعت مبل و منبت استان همدان گفت: ۶۴ میلیون دلار صادرات مبل در کشور داشته‌ایم که نقش همدان در توسعه این صادرات باید پررنگ شود. او با بیان اینکه همدان باید در صادرات غیر نفتی پیشرفت کند و در این راستا کارگروه ویژه‌ای تشکیل شود، افزود: صنایع دستی در عرصه اقتصاد و صادرات توجیه دارد و رشد این صنایع باید در اولویت قرار گیرد. وزیر صمت به تکمیل زنجیره صنایع دستی همدان تاکید کرد و گفت حلقه‌های این زنجیره باید تامین شود. او معدن و صنایع معدنی را محور مهم دیگر عنوان کرد و گفت: برای انقلاب معدنی کشور باید تلاش کنیم؛ چراکه کشورهای خارجی در این زمینه خواستار مشارکت سرمایه‌گذاری هستند. او فعال‌سازی معادن کوچک را در سال رونق تولید با اهمیت دانست و گفت: صنایع موظف شده‌اند مواد معدنی واحدهای معدنی را خریداری کنند.  به گفته رحمانی، سامانه نظام توزیع تحول بزرگی را در سطح نظارتی کشور ایجاد می‌کند ودر این سامانه از مبدا توزیع کالا تا مقصد رصد می‌شود. کشور به دنبال نوین‌سازی حوزه نظام بازرگانی است و معتقد هستیم، نظام توزیع باید اصلاح شود. سامانه نظام توزیع تمامی مراحل تا رسیدن کالا به دست خرده فروش و مصرف‌کننده را ثبت می‌کند و به راحتی

می‌توانیم مراحل توزیع را رصد کنیم. او با اشاره به اینکه 538 هزار انبار در سطح کشور داریم، عنوان کرد: همچنین تعداد و نحوه فعالیت تمامی انبارهای کشور نیز در داخل این سامانه به روزرسانی می‌شود. سامانه نظام توزیع در 2 سال آینده تکمیل خواهد شد و در حوزه نظارت دیگر مشکل نخواهیم داشت و تا رسیدن کالا به دست مصرف‌کننده از طریق این سامانه نظارت دقیق صورت می‌گیرد.

  توجه ویژه به تشکل‌های اقتصادی

وزیر صمت همچنین با اشاره به اینکه دشمن از سال گذشته تصور تعطیلی واحدهای تولیدی را داشت، گفت: آنها به دنبال دومینوی تعطیلی واحدهای تولیدی و به اعتراض کشاندن کارگران در سطح خیابان‌ها بودند که با همت همه مسوولان به ویژه تولیدکنندگان کار جهادی صورت گرفت و توانستیم بهتر از گذشته ظرفیت‌های تولیدی را افزایش دهیم. او با اشاره به اینکه دشمن در طرح تحریم و تهاجم اقتصادی شکست خورده است، گفت: ظرفیت‌های بسیار خوبی در سطح کشور از جمله همدان در بخش تولید شکل گرفته است. رحمانی با اشاره به بهبود فضای کسب وکار عنوان کرد: «تشکل‌ها و اتاق ها» مهم‌ترین ظرفیت در توسعه فضای کسب و کار هستند. نقش آفرینی و توجه ویژه به تشکل‌ها و روان‌سازی امور آنها در فضای کسب و کار بهترین راهکار برای رونق اقتصادی در کشور و عبور از تحریم‌ها است. او با اشاره به اینکه روحیه جهادی مسوولان منجر به شکست دشمن شده است، گفت: مقاومت و مقابله با تحریم‌ها رسالت و اقدام جهادی موفقیت آمیز بود. سال قبل نیز در اقدامی واحدهای تعطیل شده در سطح کشور را به چرخه تولید وارد کردیم.

 

 

ارسال نظر