اخبار

۱۳۹۸/۰۵/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۸۹۶

نامه وزیر صنعت به جهانگیری درباره «شهر آفتاب»

تسنیم| وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به معاون اول رییس‌جمهور از توافق حاصله میان این وزارتخانه و شهرداری تهران به منظور تجمیع مدیریت، تکمیل محل نمایشگاهی شهر آفتاب، انتقال نمایشگاه‌های پربازدید و حفظ اراضی موجود خبر داد. رضا رحمانی در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور، با اشاره به کلیات توافق صورت گرفته میان شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران و پیروز حناچی شهردار تهران درباره بهره‌برداری از فضای نمایشگاهی شهر آفتاب (متعلق به شهرداری تهران)، ضمن تشریح مفاد این توافق، اعلام کرد: اهم توافقات حاصله را شامل تجمیع مدیریت، تکمیل محل نمایشگاهی شهر افتاب، انتقال نمایشگاه‌های پربازدید، حفظ اراضی موجود به نفع دولت و بیت‌المال اعلام کرد. بر اساس این مکاتبه، نامه مشترکی بین وازرت صنعت، معدن و تجارت و شهرداری تهران که شامل مفاد این توافق بوده برای طرح در هیات دولت به منظور تصویب و اجرا، ارسال خواهد شد. بر اساس این گزارش، در این نامه با اشاره به اینکه مفاد فوق در کمیته فرعی کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیط زیست در تاریخ 23 تیر ماه امسال مطرح شده، از معاون اول رییس‌جمهور خواسته شده تا با توجه به تفاهمات مهم مقرر شده میان وزارت صمت و شهرداری تهران، کمیسیون امور زیربنایی، به نظر  کارشناسی این وزارتخانه توجه لازم را داشته باشد و دستور زمینه‌سازی تفاهمات نهایی فراهم شود.

شیرخام و دفترچه‌ زیر ذره‌بین بازرسان

مهر|معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، با تشریح جزییات اولویت‌های بازرسی از بازار کالاهای اساسی در هفته پیش رو گفت: بر اساس تصمیم‌گیری‌های صورت گرفته از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، اولویت‌های بازرسی برای بازرسان در هفته پیش رو تعیین شده، که بر مبنای آن، شیرخام و دفترچه‌های دانش‌آموزی با توجه به شرایط بازار و افزایش تقاضا، در اولویت قرار گرفته‌اند. شهرام میراخورلو عنوان کرد: بر این اساس، «مرغ، چای، شیرخام، دفترچه‌های دانش‌آموزی و لاستیک» در صدر بازرسی‌ها قرار دارند و این امر سبب شده تا به جهت افزایش تقاضا، اولویت‌های بازرسی در مورد این کالاها، تعیین شده است. حضور بازرسان در بازار طی هفته‌های گذشته، آرامشی را در بازار حاکم کرده است و روند کالارسانی به بازار را نسبت به گذشته، تسهیل کرده است.

احیای ۲ هزار واحد تولیدی در دستور کار

ایرنا|معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت از احیای بیش از ۲ هزار واحد تولیدی با ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار در سال 98 خبر داد وگفت: از ۲ هزار واحد هدف‌گذاری شده برای احیا در سال جاری هزار و ۳۳۸ واحد در داخل شهرک‌های صنعتی قرار دارند که طبق آخرین آمار بیش از ۴۰۰ واحد به چرخه تولید برگشته‌اند. سعید زرندی گفت: همچنین امسال افزایش ظرفیت تولید 4 هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی در کشور هدف‌گذاری شده تا گام‌های بلندی برای رونق تولید برداشته شود. او با اشاره به مشکلات واحدهای تولیدی گفت: برخی از این واحدها مشکل نقدینگی، برخی مدیریتی و حقوقی و برخی مهندسی و فنی داشته‌اند که سعی می‌کنیم از طریق مشاوران حقوقی و فنی برای حل آنها اقدام کنیم. زرندی اضافه کرد: امسال به سرمایه‌گذاران جدید توصیه می‌کنیم، ابتدا یکی از سوله‌های راکد را به عنوان محل سرمایه‌گذاری انتخاب کنند تا با حمایت وزارت صنعت بتوانیم در دوره تنش بیرونی تحریم، تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و هرچه سریعتر گام‌هایی را برای رونق تولید‌برداریم.

آثار منفی سیاست‌گذاری‌های متناقض ارزی

اتاق ایران|عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران گفت: صدور کارت بازرگانی از اساس باید موردبازنگری قرار گیرد و ریشه استفاده از کارت‌های یک‌بارمصرف را باید در بخشنامه‌هایی جست‌وجو کرد که از سال گذشته در دستور کار بانک مرکزی قرارگرفته است. آرش علوی در مورد دلایل سوءاستفاده‌های ارزی که طی یکسال گذشته اتفاق افتاده، اظهار کرد: ریشه سوء‌استفاده‌های صورت گرفته در فضای اقتصادی را باید در بخشنامه‌هایی جست‌وجو کرد که از سال گذشته در دستور کار بانک مرکزی قرارگرفته است. همین موضوع موجب شده تا عده‌ای آدرس غلط بدهند و از کارت‌های بازرگانی صوری یا یک‌بارمصرف یاد کنند.  او بابیان اینکه از اردیبهشت پارسال بانک مرکزی با صادر کردن برخی بخشنامه‌های متناقض، زمینه بروز پدیده کارت بازرگانی یک‌بارمصرف را فراهم کرد، تأکید کرد: بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر معافیت صادرکنندگان زیر یک‌میلیون یورو از بازگشت ارز به سامانه نیما که آبان ماه سال گذشته صادر شد، تیر آخر را زد و از همان زمان کمیته ارزی اتاق ایران به روش‌های مختلف به اظهارنظر در این موضوع پرداخت و تأکید کرد که اگر دولت قصد حمایت از صادرکنندگان به این شیوه را دارد باید حداقل سابقه صادرکنندگان در نظر گرفته شود؛ چراکه تجربه نشان داده، هر زمان مجوزی صادر شود که همه نتوانند از آن بهره‌مند شوند، این امر منجر به شکل‌گیری فساد خواهد شد.

 

ارسال نظر