خودکفایی ایران در تولید بذور غلات زمینه کاهش واردات

۱۳۹۸/۰۵/۱۶ - ۰۰:۲۴:۴۰
کد خبر: ۱۵۰۳۸۳
خودکفایی ایران در تولید بذور غلات زمینه کاهش واردات

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تلاش محققان منجر شد تا ایران در تولید بذر غلات از جمله گندم نان خودکفا شود و ضریب نفوذ ارقام در گندم آبی ۴۷درصد است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «کاظم خاوازی» روز گذشته در چهارمین جشنواره ملی ارقام و مراسم رونمایی از ۵۱ رقم بذر زراعی و باغی، افزود: اکنون گندم آبی با ۳۴ رقم محصول در سبد تحقیقات کشور به عنوان متنوع‌ترین محسوب می‌شود و ضریب نفوذ ارقام در گندم آبی ۴۷ درصد است.

به گفته وی، بالغ بر ۵۳ درصد کشاورزان از گندم آبی استفاده نمی‌کنند و این بدان معناست که کشاورزان از ارقام غیررسمی درباره گندم کمتر استفاده می‌کنند. وی تصریح کرد: ضروری است تا برنامه مستمر و جدی در سیاست‌گذاری آموزش و ترویج داشته باشیم و با اقدامات صورت گرفته در گیاه کلزا بذر غیررسمی نداریم، اما در ذرت ۳۰درصد بذر غیررسمی است و برای برخی مناطق کشور نیازمند استفاده از بذرهای هیبرید کلزا و سبزی و صیفی هستیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، از روسای موسسه‌ها و مراکز تحقیقاتی خواست برای انتقال دانش به بخش خصوصی شرایط را فراهم کنند تا بخش خصوصی از امکانات بخش دولتی استفاده کند تا شاهد تنوع ارتقای تولیدات باشیم به همین منظور پروژه مشترکی برای بذر هیبرید گوجه‌فرنگی، بذر سبزی و صیفی با دانشگاه تهران و بخش خصوصی آغاز شده است.

وی ضمن انتقاد از سیاست‌گذاری‌های گذشته در بخش تحقیقات گفت: غفلت در سیاست‌گذاری ‌های سازمان تحقیقات در مقطعی موجب شد تا نتوانیم به دانش بذر هیبرید سبزی و صیفی دستیابیم.

خاوازی با بیان اینکه نگرانی سازمان تحقیقات از وجود هسته‌های اولیه باغبانی است که باید سرمایه‌گذاری در این بخش انجام شود، افزود: تلاش این سازمان حفظ منابع ژنتیکی در بخش تحقیقات کشاورزی است. معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: اکنون ایران در تولید بذور غلات از جمله گندم، جو، کنجد، سویا و گلرنگ خودکفا شده که همین امر کاهش واردات را در پی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: ادامه روند تولید بذور کیفی می‌تواند کشور را در کاهش ضریب وابستگی به واردات چنین نهاده‌هایی رها سازد.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: اکنون ۵۱ رقم جدید زراعی و باغی به منظور افزایش تولیدو کیفیت به کشاورزان معرفی شده که از این تعداد ۱۷ رقم مربوط به موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، ۱۳ رقم موسسه باغبانی، ۱۲ رقم موسسه تحقیقات دیم کشور، سه رقم مربوط به موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند، دو رقم موسسه تحقیقات پنبه، یک رقم موسسه تحقیقات برنج، یک رقم موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع و دو رقم شرکت توسعه کشت دانه‌های روغنی است.

وی اضافه کرد: گندم نان آبی، جو آبی، شبدر ایرانی، باقلا، کلزای بهاره، ارزن مرواریدی، بادمجان، سیب‌زمینی، نخود دیم، عدس دیم، ماش دیم، گندم نان دیم، جو دیم، زنبق، گردو، نارنگی، زردآلو، به، چغندر، چغندر علوفه‌ای، پنبه، برنج و کتان از جمله این ارقام است.

 

ارسال نظر