واردات کالاهای اساسی ۵ برابر نیاز داخلی

۱۳۹۸/۰۵/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۱۱۷

بر اساس آمارهای رسمی، برای واردات کالاهای اساسی تا ۵ برابر نیاز داخلی هم‌اکنون ثبت سفارش انجام شده، که به تدریج در حال ترخیص از گمرکات رسمی کشور است.

 آمار رسمی حکایت از آن دارد که ثبت سفارش کالاهای اساسی ماه‌های گذشته، به‌شدت افزایش یافته و تا سقف ۵ برابر نیاز کشور در مصرف این کالاها، ثبت سفارش صورت گرفته است. در این میان البته نکته حائز اهمیت آن است که نباید ثبت سفارش را به منزله ورود کالاها به کشور دانست و ورود تدریجی و به موقع این کالاها به کشور، بطور قطع می‌تواند شرایط مطمئن‌تری را پیش روی بازار و مصرف‌کنندگان قرار دهد.

یک مقام مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با مهر گفت: بخش عمده‌ای از این کالاهای اساسی اکنون در گمرکات در حال ترخیص است و بر اساس توافقات صورت گرفته، دستور ترخیص یک میلیون تن کالای اساسی از بندر امام در هفته قبل صادر شده که به تدریج کالاهای مرتبط با آن، وارد کشور خواهد شد و به تنظیم بازار کمک خواهد کرد.

 او افزود: بخش عمده‌ای از کالاهای اساسی از سوی شرکت‌های دولتی وارد کشور شده و به این جهت، در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت باقی خواهد ماند تا در زمان مقتضی که بازار با کمبود کالاها مواجه است، وارد بازار شده و به نفع مصرف‌کنندگان بازار را تنظیم کند.  به گفته این مقام مسوول، در شرایط کنونی، وزارت صنعت، معدن و تجارت کالاهای مازاد بر نیاز بازار را زیر کلید خود نگاه خواهد داشت تا عرضه بیش از نیاز آنها، منجر به ضرر و زیان تولیدکنندگان نگردد؛ به هر حال تامین و تنظیم به موقع بازار منجر به حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به صورت همزمان خواهد شد؛ چراکه تولیدکنندگان نیز نباید از سیاست‌های تنظیم بازار ضرر ببینند؛ زیرا در غیر این صورت، تولید آنها کاهش یافته و مجدد مصرف‌کننده را با یک فاصله زمانی، دچار مشکل خواهد کرد. او اظهار کرد: اکنون ۵ برابر نیاز بازار، کالای اساسی ثبت سفارش شده است و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این رابطه جانب تولیدکننده و مصرف‌کننده را نگاه خواهد داشت؛ به همین دلیل کالاهای وارد شده از سوی شرکت‌های دولتی، زیر کلید وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار خواهد گرفت تا به موقع توزیع شود.

 

ارسال نظر