اخبار

۱۳۹۸/۰۵/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۵۲۶

۴ هزار معدن در کشور تعطیل است

شاتا| معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت با بیان اینکه حدود 4 هزار معدن در کشور غیرفعال است، گفت: سیاست دولت در چارچوب برنامه احیای معادن کوچک که از طرح‌های اقتصاد مقاومتی است، تکیه و جذب مشارکت بخش خصوصی در این عرصه خواهد بود.

 خداداد غریب‌پور با اشاره به اینکه دولت به تنهایی به دنبال فعال‌سازی معادن کوچک نیست، اظهار کرد: درصددیم با بستر‌سازی و فراهم آوردن زمینه‌های مشارکت بخش خصوصی، این برنامه را پیگیری می‌کند. آمارهای منتشر شده حاکی است، 98.3 درصد از معادن ایران کوچک مقیاس است. 85 درصد سهم اشتغال معادن مربوط به معادن کوچک است و 65 درصد تولید را نیز به خود اختصاص داده‌اند.

 او با اعلام اینکه ایمیدرو امسال احیا و فعال‌سازی 150 معدن کوچک با سهم اشتغال حداقل یک هزار نفر را در برنامه دارد، تصریح کرد: البته در این مسیر رویکرد صادراتی اینگونه معادن نیز مورد توجه است. احیا و فعال‌سازی معادن‌ کوچک در واقع به عنوان ظرفیت‌های نهفته کشور یک ضرورت محسوب می‌شود و همسو با برنامه رونق تولید و حفظ سرمایه‌های ملی است.

گزارشی از قاچاق خاک نداریم

ایسنا| رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد: تاکنون گزارشی از قاچاق خاک نداشته‌ایم؛ مسائلی که مطرح می‌شود، در حد شنیده‌ها و اخبار است و همواره در این زمینه رصد و پایش می‌کنیم.

علی مویدی با بیان اینکه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز موضوع قاچاق خاک را همواره پیگیری کرده و از این به بعد نیز آن را در دستور کار قرار می‌دهد، افزود: این مساله اهمیت زیادی دارد اما قاچاق خاک موضوعیتی ندارد و به نظر نمی‌رسد، چندان جذابیتی داشته باشد، چراکه کالاهای دیگر بسیارند که زمینه قاچاق آنها فراهم است و معمولاً قاچاقچیان به آن سمت و سو می‌روند.

او ادامه داد: در این رابطه خاکی که از جزیره هرمز استحصال و صادر می‌شود، کاملاً رسمی و قانونی است و خاکی نیست که از منابع پایه کشور خارج شده باشد؛ چرا که این خاک از معادن جزیره هرمز برای مصارف دارویی و رنگ‌آمیزی استحصال شده و صادر می‌شود.

جزییات نامه‌نگاری معاون وزیر صنعت با بورس کالا

مهر| معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه‌ای به بورس کالای ایران، اعلام کرد: با توجه به اعتراض برخی واحدهای نوردی به وزیر صمت، از این پس تنها واحدهای عضو بهین‌یاب، اجازه خرید شمش را دارند. در نامه ارسال شده توسط جعفر سرقینی به حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران آمده است: «با توجه به اعتراض تعدادی از واحدهای نوردی به مقام عالی وزارت در خصوص نحوه عرضه شمش فولاد در بورس کالای ایران، لطفاً از تاریخ 5/۵/98 فقط به واحدهای مندرج در لیست بهین یاب (مصرف‌کنندگان شمش فولاد) اجازه خرید شمش فولاد داده شود. بدیهی است، سایر شرایط و مقررات مربوط، کماکان به قوت خود باقی بوده و خریداران شمش موظف به عرضه ۷۵ درصد وزن شمش خریداری شده به صورت محصولات فولادی در بورس کالای ایران هستند.»

 

ارسال نظر