اخبار

۱۳۹۸/۰۵/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۴۹۶

جزییات تکمیل خودروهای ناقص کف کارخانه

فارس| معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت با تشریح برنامه وزارت صنعت برای ترخیص خودروهای ناقص کف کارخانه‌های خودروساز گفت: تسهیلات سیستم بانکی محقق نشده و برای تکمیل خودروهای ناقص در حال تأمین مالی از محل واگذاری‌ها و منابع شرکت‌ها هستیم. فرشاد مقیمی با بیان اینکه برنامه‌ای برای تأمین قطعات کسری خودروهای موجود در کف کارخانه‌های خودروسازی تدوین کرده‌ایم، افزود: قرار بود بانک مرکزی ۸۴۴ میلیون یورو جهت تامین قطعات بپردازد اما هنوز هیچ رقمی در این زمینه پرداخت نشده است. برای جبران این مساله در حال تامین مالی از محل واگذاری‌ها و منابع شرکت‌های خودروساز هستیم. او با اشاره به اینکه هر هفته حدود

 ۴ تا ۵ هزار دستگاه خودرو از کف پارکینگ خودروسازان خارج می‌شود، اظهار کرد: تعداد خودروهای ناقص تولیدی کارخانه‌های خودروساز در حال رسیدن به عدد صفر است به‌طوری که روزانه هیچ خودروی ناقصی تولید نشود.مقیمی توضیح داد: در هفته منتهی به ۱۸ تیرماه، ۹۲ هزار و ۶۶۰ دستگاه خودرو در کف پارکینگ سایپا موجود بود که این رقم در هفته بعد از آن به ۸۵ هزار و ۲۰۰ دستگاه خودرو رسید. پس از آن، خودروهای ناقص موجود در کف سایپا به ۸۰ هزار و ۳۲۲ دستگاه رسیده است. این رقم در هفته گذشته از ۹۲ هزار دستگاه به ۸۹ هزار دستگاه رسیده است. او با بیان اینکه برای تامین قطعات خودروهای ناقص با چند منبع در حال مذاکره هستیم و قراردادهایی نیز در این زمینه منعقد شده است، اظهار کرد: مکانیزم تامین قطعات و تجهیزات رو به بهبود است و برای کاهش ارزبری قطعات نیز پروژه‌های ساخت داخل را دنبال می‌کنیم. برای تقویت داخل‌سازی از ثبت سفارش قطعات وارداتی نیز جلوگیری می‌شود.

واردات انجام نمی‌شود خیال بانک‌ها راحت!

ایسنا| دبیر کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید گفت: تاکید سران ارشد نظام بر رونق تولید در کشور است و هیچ عذری در بروز اختلال در روند اشتغال بنگاه‌های تولیدی پذیرفته نیست. در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم و تولیدکنندگان در صف مقدم هستند اما متاسفانه به آنها مهمات نمی‌رسد و همین امر باعث می‌شود که بگویم حرف امیدوار‌کننده‌ای ندارم. میثم زالی با بیان اینکه تسهیلات بانکی کمترین توقعی است که می‌توان برای رونق تولید داشت، افزود: حفظ وضع موجود به سختی اتفاق می‌افتد که متاسفانه بانک‌ها نیز همکاری نمی‌کنند و عزمی برای پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش از سوی بانک‌ها به تولیدکنندگان وجود ندارد. او با تاکید بر اینکه ما نیز به دنبال آن هستیم که بتوانیم شرایطی را فراهم کرده تا تولیدکنندگان بتوانند بازپرداخت اقساط تسهیلات خود را داشته باشند، بیان کرد: خیال سیستم بانکی راحت باشد. جلوی واردات کالایی که در کشور توان تولید داشته باشد، را خواهیم گرفت اما هر چه می‌گوییم، تسهیلات به تولیدکنندگان دهید، گوش شنوایی وجود ندارد.

درخواست تمدید مصوبه ترخیص خودروهای وارداتی

فارس| دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به ارایه درخواست تمدید مصوبه ترخیص خودروهای وارداتی از گمرک به دولت گفت: قیمت خودروهای وارداتی در صورت ترخیص به موقع، 10 تا 20 درصد کاهش خواهد یافت. مهدی دادفر با اشاره به اتمام مهلت مصوبه اجازه ترخیص خودروهای وارداتی از گمرکات اظهار کرد: این مصوبه در ۱۶ تیر سال جاری منقضی شد، به همین دلیل 10 روز پیش از اتمام مهلت مصوبه، از دفتر رییس‌جمهور و معاون اول رییس‌جمهور خواستیم تا مصوبه تمدید شود. در مرحله اول صدور مصوبه ترخیص خودروهای وارداتی از گمرک، حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ دستگاه خودرو و در مرحله دوم نیز حدود 6 هزار و ۴۰۰ دستگاه خودرو از گمرک ترخیص شد. او با بیان اینکه تاکنون حدود 6 هزار و 700 دستگاه خودرو از گمرکات ترخیص شده است، افزود: حدود ۷ هزار دستگاه خودرو در گمرکات باقی مانده که 2 هزار و 400 دستگاه تحت نظر مقام قضایی قرار دارد.

واحدهای تولیدی بنگاه‌ جمع‌آوری مالیات نشوند

ایسنا| دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: مالیات بر ارزش افزوده باید توسط صندوق‌های الکترونیک و توسط مصرف‌کنندگان کالا پرداخت شود و واحدهای تولیدی تبدیل به بنگاه‌های جمع‌آوری مالیات نشوند. محمدرضا مرتضوی با تاکید بر اینکه مناسبتی ندارد، واحد پتروشیمی برای دستکاری در قیمت و بورس تولیدات خود را پایین بیاورد و در شرایط حساس کنونی باید قاطعانه جلوی این امور بایستیم، تصریح کرد: جلوگیری از تبانی و سازماندهی در فسادهای بزرگ مالی در بانک‌ها یک وظیفه ملی است و نباید شاهد محاکمه‌های چند هزار میلیاردی باشیم و امیدواریم با حساسیتی که بعد از این به خرج می‌دهیم شاهد این فجایع نباشیم.

او بیان کرد: شرکت‌های بزرگ در اقتصاد به عنوان پیشران، نقش و وظیفه مهمی دارند و باید شرایطی ایجاد کنند که تولیدکنندگان کوچک و متوسط بتوانند بهره وری از منابع را داشته باشند. در شرایطی که درباره بهبود وضعیت تولید صحبت می‌کنیم، معنی ندارد کالای تولیدکننده در گمرک رسوب کند و باید گمرک‌ها شرایطی به وجود آورند که به راحتی کالا را ترخیص کنیم.

 

ارسال نظر