اخبار

۱۳۹۸/۰۵/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۴۳۰

داخلی‌سازی کامپیوتر خودرو در 2  خودروساز

فارس| عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان از داخلی‌سازی کامپیوتر خودرو توسط گروه خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو خبر داد. این شرکت‌ها با کمک نیروهای دانشگاهی و نخبگان برای تولید کامپیوتر خودرو برنامه‌ریزی کرده و حرکت‌های بزرگی در این زمینه صورت گرفته که شهریورماه شاهد به نتیجه رسیدن آن خواهیم بود. محمد شه‌پری با بیان اینکه تأمین کامپیوتر خودرو توسط سه منبع صورت می‌گیرد، گفت: این حق خودروساز است که وضعیت تأمین قطعه را از تک سورس بودن خارج کند و در این زمینه برنامه‌ریزی مفصلی داشته باشد. یک قطعه ساز ایرانی نیز در آلمان کامپیوتر خودرو تولید می‌کند که بخشی از آن به ایران صادر می‌شود. او با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده برای تولید کیسه هوای خودرو در کشور، اظهار کرد: شرکت ایران خودرو در زمینه داخلی‌سازی ایربگ حرکت بزرگی کرده و تولید چاشنی انفجاری این قطعه نیز با همکاری وزارت دفاع صورت خواهد گرفت. تولید پارچه ایربگ مشکل خاصی ندارد و داخلی‌سازی آن امکان‌پذیر است.

پیش فروش خودروهای وارداتی ممنوع است

تسنیم| معاون کالاهای سرمایه‌ای وخدمات سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد، در حوزه فروش خودروهای وارداتی، پیش‌فروشی پس از ممنوعیت واردات خودرو در تیر ماه سال گذشته صورت نگرفته است. وحید منایی در ارتباط با پیش‌فروش خودروهای وارداتی توسط برخی شرکت‌ها، گفت: پیرو ابلاغ مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ممنوعیت واردات 1339 قلم کالا از جمله خودرو، موضوع ممنوعیت پیش‌فروش خودرو و همچنین تعیین تکلیف قراردادهای بلاتکلیف به شرکت‌های عرضه‌کننده خودروهای وارداتی ابلاغ شده است. در این ارتباط بررسی‌های این سازمان نشان می‌دهد که در ابتدای سال 1397 برخی از شرکت‌های وارد‌کننده خودرو تا پیش از ممنوعیت واردات خودرو، صرفا اقدام به فروش فوری خودروهای وارداتی کرده‌اند که در برخی از قراردادها موعد تحویل خودروی فروخته شده پس از تاریخ ممنوعیت واردات بوده، با این حال ثبت‌نامی پس از تاریخ ممنوعیت صورت نگرفته است. او اظهار کرد: با این حال چنانچه گزارشی مبنی بر ادامه پیش‌فروش خودرو توسط شرکت‌های مذکور به این سازمان مستند به اسناد و مدارک ارایه شود، قطعا مشابه سایر موضوعات در حوزه عدم ایفای تعهدات، در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گرفته و در راستای استیفای حقوق مصرف‌کنندگان برخورد قانونی لازم صورت خواهد گرفت.

عدم همکاری بانک مرکزی با قطعه‌سازان

تسنیم| دبیر انجمن قطعه‌سازان می‌گوید، اکنون فقط درباره تمدید تاریخ پرداخت تسهیلات ۱۱ هزار میلیاردی به قطعه‌سازان توافق شده و هنوز ۱۸۰ هزار خودروی ناقص معطل تکمیل قطعه هستند. مازیار بیگلو با اشاره به اینکه در جلسه اخیر قطعه‌سازان و نماینده بانک مرکزی در مجلس شورای اسلامی قرار شده تاریخ پرداخت مابقی تسهیلات 11 هزار میلیاردی به قطعه‌سازان تمدید شود، اظهار کرد: مهلت پراخت این تسهیلات 31 خرداد 98 بود که قرار شده تاریخ پرداخت این تسهیلات تا پایان بهمن ماه امسال تمدید شود. او با اعلام اینکه هنوز بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات به قطعه‌سازان با دو مشکل جدی روبرو هستند، افزود: بانک مرکزی نرخ ریسک ارز را به بانک‌های عامل محول کرده و آنها نیز حاضر به پذیرش این ریسک نیستند، علاوه بر این بانک مرکزی اعلام کرده در بازپرداخت تسهیلات ارزی با مشتری طرف حساب نیست و باید بانک عامل مبالغ را در سررسید به بانک مرکزی پرداخت کند که این دو موضوع عاملی شده تا هنوز بانک‌های عامل تمایلی به پرداخت تسهیلات ارزی به قطعه‌سازان نداشته باشند.  دبیر انجمن قطعه‌سازان با انتقاد از اینکه همچنان بانک مرکزی نگاه جزیره‌ای دارد و توجهی به صنعت نمی‌کند، تصریح کرد: اکنون حجم مطالبات قطعه‌سازان به 20 هزار میلیارد تومان رسیده که 6 تا 7 هزار میلیارد تومان از این مطالبات سررسید شده است.

۳۵ قطعه «های‌تک» داخلی‌سازی شد

ایلنا| دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن درباره تولید 35 قطعه هایتک برای اولین‌بار در کشور و علت عدم ساخت آن تا به امروز گفت: برای داخلی‌سازی قطعات به خصوص قطعاتی با تکنولوژی بالا، اصل اول به صرفه و اقتصادی بودن آن است. تولید این قطعات قبل از تحریم‌ها توجیه اقتصادی نداشت اما با شرایطی که امروز پدید آمده، می‌توان آنها را با شرایطی تولید کرد. آرش محبی‌نژاد افزود: این 35 قطعه تا پیش از این وارداتی بود و خودروساز باید پول آن را به صورت نقدی و ارزی پرداخت می‌کرد اما اکنون اگر بخواهند به بهانه تولید داخل، نحوه تسویه این قطعات را مانند سایر قطعات یعنی مدت‌دار انجام دهند، عملا از صرفه اقتصادی برای قطعه‌ساز خارج خواهد شد چون این واحدها برای گرفتن تکنولوژی و وارد کردن مواد اولیه و ماشین آلات هزینه زیادی کرده‌اند، آنقدر که فروش مدت‌دار آن به صرفه نیست.

 

ارسال نظر