«نهضت ساخت داخل» بسیاری از نیازهای صنایع را رفع می‌کند

۱۳۹۸/۰۴/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۸۸۵
«نهضت ساخت داخل» بسیاری از نیازهای صنایع را رفع می‌کند

اولین نمایشگاه «طرح ملی نهضت ساخت داخل» کار خود را در تهران آغاز کرده و نقش موثری در تحقق رونق تولید و داخلی‌سازی نیازهای صنایع کشور ایفا خواهد کرد. محسن صالحی‌نیا در مراسم تجلیل از واحدهای تولیدی و صنعتی نمونه استان قزوین اظهار کرد: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی باید به مرور زمان به بخش خصوصی واگذار شود تا واحدهای تولیدی با آگاهی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود برای رفع نیازهای صنایع کشور اقدام کنند.

وی اضافه کرد: در این نمایشگاه برای اولین‌بار به جای عرضه کالا، نیازهای صنایع به قطعات و تجهیزات اعلام می‌شود و واحدهای تولیدی دیگر توانمندی خود را برای ساخت آنها به کار خواهند گرفت.معاون وزیر افزود: یکی از سیاست‌های محوری وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که اگر واحدهای تولیدی بتوانند ظرفیت‌های خود را شناسایی کرده و به اشتراک بگذارند بسیاری از مشکلات آنها حل می‌شود و نهضت ساخت داخل در واقع طرحی در این راستا است.

این مسوول اضافه کرد: توصیه می‌کنیم که چنین نمایشگاهی با هماهنگی دستگاه‌ها و ارکان‌های موثر در استان‌ها نیز برگزار شود تا واحدهای کوچک بتوانند نیازهای صنایع بزرگ را در زنجیره تولید برآورده کنند.

 رسالت صنایع بزرگ، حمایت از صنایع کوچک است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: هیچ صنعت کوچک و متوسطی بدون قرار گرفتن در زنجیره تامین صنایع بزرگ امکان رشد نخواهد یافت و صنایع بزرگ رسالت دارند که صنایع کوچک را حمایت کنند.

وی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور گفت: صنعت و تولید همواره در مقاطعی با فراز و فرود رو به رو بوده که امری اجتناب‌ناپذیر است ولی در مجموع اگر محیطی آرام، نقدینگی و مواد و ملزومات لازم برای واحدهای تولیدی فراهم شود اغلب آنها برای تولید، فروش و حضور در زنجیره تامین مشکل جدی نخواهند داشت.

صالحی‌نیا گفت: امروز با توجه به شرایط اقتصادی کشور همه دستگاه‌های اجرایی از مالیات، دارایی، زیرساخت‌ها و… در حال همراهی هستند و باید از این ظرفیت‌ها برای رشد و رونق تولید در کشور بهره گرفت.صالحی‌نیا اضافه کرد: همکاری و همراهی دستگاه‌های اجرایی، قضایی و سایر مسوولان برای حل مشکلات واحدهای تولیدی در قزوین کم‌نظیر است و نشان می‌دهد ظرفیت‌های لازم برای رشد و توسعه اقتصادی استان فراهم شده است.وی گفت: در بازدیدهایی که از واحدهای تولیدی استان صورت گرفت، تمامی درخواست‌ها برای اجرای طرح‌های توسعه بود و این نشان می‌دهد بسیاری از سیاه نمایی‌ها برای مشکلات اقتصادی کشور در این شرایط درست نیست.

صالحی‌نیا افزود: قزوین در شاخص‌های استانی به لحاظ تولید، توسعه سرمایه‌گذاری، نوسازی و جایگزینی واحدهای تولیدی در سطح کشور از استان‌های با تراز بالا است و بیشتر صنایع استان هم اینک متقاضی توسعه یا نیروهای کارآمدتر و بهره‌وری بیشتر هستند.

این مسوول اضافه کرد: قزوین هم اینک قطب نساجی، صنایع فلزی و مواد غذایی است و بخش‌های عمده‌ای از قطعه‌سازی کشور در این استان شکل گرفته است.صالحی‌نیا ادامه داد: قزوین با حدود ۱۶ شهرک صنعتی معادل ۲ درصد شهرک‌های صنعتی کشور را تشکیل می‌دهد ولی به لحاظ کیفی شهرک‌های کاسپین، البرز و کاسپین ۲ از کیفیت بالاتری برخوردار هستند.

وی گفت: همه این ظرفیت‌ها نشان می‌دهد که این استان قابلیت‌ها و ظرفیت‌های زیادی برای توسعه دارد و تقریباً عمده صنایع شکل گرفته در استان طی ۱۲ سال اخیر از صنایع سرآمد کشور بوده‌اند.

 

 

ارسال نظر