اخبار

۱۳۹۸/۰۴/۲۶ - ۰۰:۴۷:۱۶
کد خبر: ۱۴۸۷۹۶

یک تغییر مدیریتی مهم برای تجارت خارجی

تسنیم| وزیر صنعت، معدن و تجارت در حکمی سعید عباسپور را به عنوان مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات این وزارتخانه تعیین کرد. پیش از این سیدمهدی نیازی در این سمت فعالیت داشته است. در دوران حضور نیازی در دفتر مقررات، رسوب کالا در گمرکات به عنوان مهم‌ترین چالش تجارت خارجی ظهور و بروز قابل توجهی داشت. دفتر مقررات صادرات و واردات نقش مهمی در حوزه تجارت خارجی کشور داشته و بر همین اساس در هفته‌های اخیر تعامل قابل قبولی بین وزارت صمت، گمرک و دفتر نظارت ارزی بانک مرکزی برای تعیین تکلیف کالاهای رسوبی شکل گرفته است.

ممنوعیت خروج کالاهای اساسی مربوط به یکسال قبل است

ایسنا| رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد که ممنوعیت خروج کالاهای اساسی همراه مسافر حتی در حد نیازهای شخصی، مربوط به یک‌سال قبل بوده و این مساله طی این مدت بارها مورد تاکید قرار گرفته است. اخیرا به نقل از یکی از مسوولان ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از ممنوعیت خروج کالاهای اساسی همراه مسافر و حتی در حد نیاز شخصی از کشور خبر داده شد.

علی مویدی، رییس این ستاد در واکنش به این خبر گفت: این ممنوعیت برای خروج کالاهای اساسی از کشور مربوط به یک‌سال گذشته است و طی این مدت این مساله بارها مورد تاکید قرار گرفته است که مسافران حتی برای نیاز شخصی خودشان هم نمی‌توانند کالاهای اساسی را از کشور خارج کنند.

او افزود: در زمینه قاچاق خروجی گزارش خاصی از خروج کالاهای اساسی از کشور طی یک‌سال گذشته نداشته‌ایم و اگر هم مواردی در برخی کالاهای اساسی گزارش شده، جزئی بوده و مورد پیگیری قرار گرفته است. در زمینه گندم نیز باید گفت که تاکنون هیچ گزارشی از خروج و قاچاق گندم نداشته‌ایم و برخی شایعات مطرح شده در این زمینه تکذیب می‌شود.

تشکیل وزارت بازرگانی تأثیری بر مشکلات مردم ندارد

فارس| عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه امکان ندارد که مشکلات معیشتی مردم ظرف یک هفته رفع شود، گفت: تشکیل وزارت بازرگانی تأثیری بر رفع مشکلات معیشتی مردم ندارد.

ولی ملکی در پاسخ به این سوال که آیا ادعای رییس‌جمهور مبنی بر اینکه با تشکیل وزارت بازرگانی ظرف یک هفته مشکلات معیشتی مردم حل خواهد شد، ادعایی درست است، گفت: چنین چیزی را نشنیده‌ام اما عنوان کردن این مساله کارشناسی نیست.

او با بیان اینکه شاکله فعلی وزارت صنعت، معدن و تجارت باید حفظ شود اما اشکالات آن رفع شود، افزود: نباید برای دولت هزینه تراشی کرد و قطعا چنین حرفی کارشناسی نیست.

نقدینگی مورد نیاز خودروسازان تامین شود

تسنیم| عضو کمیسیون صنایع مجلس، گفت: دلال بازی، گرانی مواد اولیه، کاهش ارزش پول ملی، درج قیمت در سایت‌های فروش و تبدیل خودرو به کالای سرمایه‌ای ازجمله دلایل افزایش قیمت خودرو بوده و نیز نوسانات ارزی و تحریم اصلی‌ترین مشکل فعلی صنعت خودرو است.

رضا انصاری درباره عرضه فولاد مورد نیاز خودروسازان در باجه عمومی بورس کالا اظهار کرد: در صورت عرضه فولاد مورد نیاز خودروسازان در باجه عمومی بورس کالا ممکن است دلالان وارد این عرصه شوند. با توجه به شرایطی که صنعت خودرو کشور در شرایط تحریم دارد با وجود انتقادات موجود، نباید خودروسازی کشور را تحت فشار قرار دهیم و نباید این تصمیم بورس منجر به رشد واسطه‌گری و حضور دلالان شود.

او درباره کسری قطعات و تعویق برخی تعهدات خودروسازان گفت: تحریم، خروج شرکای خارجی و مشکلات نقل و انتقال پول قطعا در بروز این مسائل تاثیرگذار بوده و این مشکلات را برای این بخش ایجاد کرده است. در شرایط فعلی باید برای خودروسازان تامین نقدینگی کنیم تا مشکل تامین قطعه خودروسازان تعدیل شود. خودروسازان بدهی چندین هزار میلیارد تومانی به قطعه‌سازان دارند که این مشکل باید  حل شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره خودروهای ناقص کف کارخانجات و اتهام دپو و انبار محصولات در خودروسازی‌ها گفت: در حال حاضر این مساله صحت ندارد و انبار و دپو از جانب خودروسازان قابل تصور نیست زیرا خودرو تقریبا با قیمت 5 درصد زیر قیمت بازار  فروخته می‌شود.

 

ارسال نظر