اخبار

۱۳۹۸/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۳۶
کد خبر: ۱۴۸۷۰۷

خروج کالاهای اساسی  به صورت مسافری ممنوع شد

تسنیم| سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه عمده کالاهای اساسی خارج شده از کشور از طریق مسافران بوده، گفت: با تصمیم دولت، مسافران خارجی دیگر نمی‌توانند کالای اساسی را حتی در قالب کالای همراه مسافر از کشور خارج کنند.

حمیدرضا دهقانی‌نیا درباره آمار قاچاق کالاهای اساسی از کشور اظهار کرد: این یک واقعیت است که حجم قاچاق خروجی در کالاهای اساسی به هیچ‌وجه آنقدر که گفته می‌شود نبوده ولی این به معنی عدم خروج کالاهای اساسی در کشور طی یک‌سال گذشته نیست.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: عمده خروج کالاهای اساسی از کشور توسط مسافران رخ داده ولی این به معنای قاچاق نیست بلکه به صورت قانونی و کالاهای همراه مسافر از کشور خارج شده است.

وی ادامه داد: به دنبال این اتفاق، دولت تصمیم گرفت در برخی استان‌های مرزی، محدودیت‌هایی را اجرا کند و بر این اساس زائران و مسافران خارجی هم نمی‌توانند کالاهای اساسی کشور که مشمول ارز دولتی شده بودند، در قالب کالای همراه مسافر و حتی به اندازه مصرف شخصی از کشور خارج کنند.

دهقانی نیا با بیان اینکه آمار خروج کالاهای اساسی مشمول ارز دولتی از کشور در بررسی‌هایی که برای برآورد آمار قاچاق درحال انجام است، به زودی اعلام خواهد شد گفت: نکته حائز اهمیت آن است که متاسفانه برخی‌ها به اشتباه، گرانی و کمبودها در بازار را به موضوع قاچاق مرتبط می‌دانند در حالی که این همیشه درست نیست؛ مثلا در موضوع گرانی گوشت، خیلی‌ها مدعی شدند گرانی گوشت به دلیل قاچاق دام از کشور بود درحالی که به هیچ‌وجه این موضوع صحت نداشت و آمارهای ما هرگز چنین چیزی را نشان نمی‌داد.

صنایع لبنی قابلیت بالایی در صادرات دارند

شاتا|  معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه از مشخصه‌های حکمرانی مطلوب، دخیل کردن ذی نفعان در تصمیم‌گیری‌ها است، گفت: صنایع لبنی قابلیت توسعه صادرات را دارند و باید از بازار کشورهای همسایه بهره لازم را ببرد.

سعید زرندی در سلسله جلسات با انجمن‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی افزود: انجمن‌ها محور اصلی تصمیم‌گیری در وزارتخانه هستند و ما در کنار آنها موضوعات مرتبط با صنعت را پیگیری می‌کنیم. در بررسی‌های انجام شده، یکی از بیشترین سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در کشور در بخش صنایع غذایی است.

او عنوان کرد: اهمیت صنعت لبنی به دلیل ارتباط زیاد با سلامت جامعه برای وزارت صنعت بسیار اهمیت دارد. این صنعت به دلیل ماهیت خود از جمله صنایعی است که با دستگاه‌های دیگر همچون وزارت جهاد و بهداشت، بسیار مرتبط است.

معاون وزارت صمت گفت: این صنایع که موضوعاتشان با دستگاه‌های مختلف هستند، بعضا دچار برخی مشکلات هستند، که نیاز است یک نگاه مشترک در این خصوص وجود داشته باشد. یکی از موضوعات اصلی وزارتخانه در سال جاری، تعمیق ساخت داخل است و در هر صنعت نیازهای وارداتی که قابلیت سرمایه‌گذاری برای تولید داخل را دارند بررسی می‌کنیم. او گفت: تولید قوطی شیر خشک نیز از جمله مواردی است که باید زمینه داخلی‌سازی آن در کشور بررسی شود. ما از همه انجمن‌ها و تشکل‌ها خواسته‌ایم نیاز‌های خود را اعلام کنند و همچنین برنامه خود را برای توسعه صادرات خصوصا به کشورهای همسایه اعلام کنند.

راه‌اندازی نهضت ساخت داخل

شاتا| معاون وزیر صمت و رییس هیات عامل ایدرو با اشاره به راه‌اندازی نهضت ساخت داخل توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، تاکید بر نهضت ساخت داخل را یکی از جلوه‌های مهم نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید معرفی کرد. محمد باقر عالی افزود: توسعه و عمق بخشیدن به ساخت داخل امسال به صورت ویژه‌ای در برنامه‌های کاری وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال می‌شود که برگزاری این نمایشگاه نیز در همین راستا است. وی کشورمان را از لحاظ نیروی انسانی متخصص و توانمند بسیار بالقوه توصیف کرد و گفت: توانمندی متخصصان ایرانی در چنین نمایشگاه‌هایی به فعلیت می‌رسد و نمود لازم را پیدا می‌کند. رییس هیات عامل ایدرو این نمایشگاه را گام ارزشمندی جهت رسیدن به خودکفایی دانست و تصریح کرد: قطعات و ملزومات مورد نیاز جهت داخلی‌سازی توسط شرکت‌های سازنده ایرانی در این نمایشگاه معرفی و اعلام می‌شود. شایان ذکر است، نخستین نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید از ۲۷ الی پایان تیرماه ۱۳۹۸ در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

 

 

ارسال نظر