اخبار

۱۳۹۸/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۶۱۵

محدود شدن واردات نباید مانع چرخ تولید شود

ایسنا| قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در حوزه بازرگانی با اشاره به اینکه صادرات قبلاً یک گزینه انتخابی بود اما اکنون یک گزینه اجباری است، اظهار کرد: باید از دوران تحریم بهترین استفاده را کنیم، بحث محدود شدن واردات برخی کالاها نباید باعث کند شدن چرخ تولید شود. حسین مدرس خیابانی در همایش تجلیل از صنعتگران و معدنکاران برتر هرمزگان با بیان اینکه باور به جنگ اقتصادی باعث شده ما شیوه‌ها و روش‌های خود را منطبق با شرایط امروز کنیم، تصریح کرد: ما می‌دانیم تولید و تولیدکننده مسائل و مشکلات زیادی پیش رو دارند. او اضافه کرد: با وجود تمام شرایط تحریم و توطئه دشمنان ما باید بتوانیم از این شرایط نهایت استفاده را داشته باشیم. امسال سال رونق تولید است، نهضتی شکل گرفته به عنوان نهضت ساخت داخل، نمایشگاهی در تهران در حال فعالیت است که محصولات توانمند ساخت داخل را ارایه می‌کند و این موضوع می‌تواند در رونق تولید و افزایش اشتغال‌زایی تاثیر بسزایی دارد. این مقام مسوول با بیان اینکه امروز شورای عالی صادرات تکلیف کرده که با ١٥ کشور همسایه تجارت کنیم و باید سیاست نفوذ در بازار را در کشورها پیش ببریم، افزود: ممنوعیت واردات یک هزار و ۴۰۰ قلم کالا که مشابه داخلی آن در کشور موجود است از دیگر اقدامات این وزارتخانه در جهت رونق تولید است. او با اشاره به اینکه ۸۰۰۰ شرکت صادراتی در سامانه توسعه تجارت در سال گذشته ثبت شده است، اضافه کرد: تنوع صادراتی برای انواع محصولات ما وجود دارد. آمار صادرات سال گذشته در هرمزگان ٦٥ درصد رشد داشته است که این نشان‌دهنده جهش مناسب در جهت گرفتن بازارهای جهانی است. این مقام مسوول با تاکید بر اینکه ۵۵ درصد از صادرات قیر کشور مربوط به هرمزگان است که آمار خوبی هم در دنیا و هم در کشور را در اختیار دارد، ادامه داد: توسعه صادرات را در راستای تنظیم بازار می‌بینیم و این دو در کنار هم دیده می‌شوند.

حمایت وزارت صمت از تشکیل هلدینگ‌های صنعتی

شاتا| معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بسترسازی و حمایت از راه‌اندازی هلدینگ‌های استانی با هدف جذب سرمایه‌های مردمی را حداقل در ۳ استان دنبال می‌کنیم. هدف این طرح، هدایت و جذب سرمایه‌های سرگردان به سوی بخش صنعت و تولید کشور است و این کار را با همکاری سازمان بورس پیگیری و دنبال می‌کنیم.

سعید زرندی با بیان اینکه برنامه جدی امسال در مجموعه وزارتخانه این است که بتوانیم سرمایه‌های سرگردانی را که در اقتصاد کشور وجود دارد به سمت تولید هدایت کنیم، افزود: اقتصاد ایران دچار پارادوکس نقدینگی شده است و در حالی که نقدینگی بسیار بالایی درکشور وجود دارد و باعث مشکلات زیادی در اقتصاد شده، بخش تولید از کمبود شدید نقدینگی رنج می‌برد، لذا باید به سمت هدایت نقدینگی به سمت تولید باشیم. او افزود: البته باید سرمایه‌گذاری در بخش تولید را جذاب کنیم، نمی‌شود بخش مولد مالیات را پرداخت کند و بخش غیرمولد با سودهای سرشار، از پرداخت مالیات در امان باشد. مالیات برعایدی سرمایه برای اقتصاد کشور لازم و ضروری است و امیدواریم هرچه زودتر به اجرا دربیاید. این مقام مسوول تاکید کرد: در این ارتباط به عزم همگانی نیاز است و مجموعه استان‌ها هم باید فعال شود و ظرفیت‌های مردمی را برای فعالیت و مشارکت فراهم کنیم، به ویژه خیلی از مردم به منطقه خود تعصب دارند و حاضر به سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در استان خود هستند.

ابلاغ قانون تشکیل منطقه آزاد تجاری ایران و اوراسیا

ایسنا| قانون «موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو» در جلسه علنی روز یکشنبه ۱۹ خرداد ۹۸ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ پنجم تیرماه به تایید شورای نگهبان رسیده بود، جهت اجرا توسط رییس‌جمهور ابلاغ شد.

بر اساس این قانون، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است، گزارش سالانه عملکرد این موافقتنامه را با هدف توسعه بازارهای صادراتی و جلوگیری از بروز زیان به تولیدکنندگان داخلی به کمیسیون‌های اقتصادی، صنایع و معادن و کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی ارایه کند. طبق اعلام شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، نمایندگان مجلس در این قانون اجازه ادامه اعطای نرخ‌های تعرفه ترجیحی موضوع این موافقتنامه و نیز فهرست کالایی پیوست موافقتنامه مذکور، پس از گذشت پنج سال منوط به ارایه گزارش از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت و اخذ مجوز از طرف مجلس شورای اسلامی است.

حضور ۲۱۰ شرکت  در نخستین نمایشگاه ساخت داخل

شاتا| معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از حضور ۲۱۰ شرکت و تشکل در نخستین نمایشگاه ساخت داخل و رونق تولید خبرداد. نخستین نمایشگاه ساخت داخل با هدف معرفی و شناسایی نیازهای صنایع کشور در زمینه خودرو و قطعات آن، صنایع معدنی، لوازم خانگی، صنایع دریایی، نفت، گاز و پتروشیمی و مخابرات ۲۷ تیرماه در تهران برگزار می‌شود. محمدرضا عبدالهی با بیان اینکه آخرین زمان ثبت نام برای حضور در این نمایشگاه ۱۹ تیرماه اعلام شده بود ، افزود: ۲۱۰ شرکت در قالب تشکل و ۸۳ شرکت تولیدی به صورت مستقیم اقدام به ثبت نام و شرکت در نخستین نمایشگاه ساخت داخل و رونق تولید کرده‌اند.

 

ارسال نظر