اخبار

۱۳۹۸/۰۴/۰۵ - ۰۱:۰۳:۰۷
کد خبر: ۱۴۷۳۵۶

یک بازار هدف یک بسته صادراتی

شاتا | معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: لازم است با توجه به ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها و سطح مراودات جمهوری اسلامی، برای هر کشور بسته سیاستی صادراتی مشخص تدوین شود. سعید زرندی در نشست کمیته هماهنگی تجارت خارجی افزود: با توجه به شرایطی که در کشور حاکم است، همه مسوولان و اقتصاددانان اتفاق‌نظر دارند که راه برون‌رفت از این مشکلات صادرات غیرنفتی است.

وی افزود: در برنامه وزارتخانه در سال جاری هم بطور ویژه به موضوع توسعه صادرات توجه شده است. معاون طرح و برنامه گفت: در کمیته هماهنگی تجارت خارجی، علاوه بر سازمان توسعه تجارت، نمایشگاه بین‌المللی و صندوق ضمانت صادرات، اتاق بازرگانی و کمیسیون‌های مشترک اتاق هم حضور دارند تا با یک اتفاق نظر موضوع صادرات پیگیری شود. زرندی تاکید کرد: برای توسعه صادرات، باید الزامات و نقش همه دستگاه‌ها خصوصا وزارت امور خارجه تعریف شود و باید از همه این ظرفیت‌ها بهره مند شد.

وی تصریح کرد: باید اولویت‌ها و اقدامات ویژه برای توسعه صادرات مشخص شود و در این موضوع با همفکری همه صاحب نظران و صادرکنندگان اقدام خواهد شد. معاون طرح و برنامه ادامه داد: در جلسات منظمی که با انجمن‌ها و تشکل‌های صنعتی و معدنی برگزار می‌شود، پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های آنها در صادرات به بحث گذاشته می‌شود. زرندی همچنین گفت: چهار کمیته هماهنگی صنعت، معدن، تجارت خارجی و بازرگانی داخلی بطور منظم برگزار می‌شود و در آن وظایف سازمان‌ها و معاونت‌های وزارتخانه مشخص وبرنامه‌ها و اقدامات آنها رصد و پایش می‌شود.

صرافی‌های سامانه نیما دوباره اعتبارسنجی شوند

عباس آرگون با اشاره به تخلفات صورت گرفته توسط یکی از صرافی‌های مجاز و مورد تایید سامانه نیما، عنوان کرد بانک مرکزی باید اعتبارسنجی مجددی روی صرافی‌های معرفی شده در سامانه داشته باشد. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران از گزارش نگران‌کننده‌ای خبر داد که از تخلف چند صرافی مجاز در سامانه نیما و مالباخته‌شدن عده‌ای از فعالان اقتصادی حکایت دارد. عباس آرگون با اشاره به اینکه طی روزهای اخیر، برخی از واردکنندگان و فعالان اقتصادی نسبت به تخلف صورت گرفته از سوی چند صرافی مجاز گزارش‌هایی را ارایه داده‌اند، گفت: طبق بررسی صورت گرفته و گزارش‌هایی که از سوی برخی فعالان اقتصادی عنوان شده است، چند واردکننده با هدف تامین ارز مورد نیاز خود از طریق سامانه نیما، نسبت به واریز مبلغ ریالی آن به حساب یک صرافی کارگزار و مورد تایید این سامانه اقدام کرده‌اند اما پس از مدتی به جای دریافت ارز، با خبر تعطیلی و متواری شدن صرافی کارگزار شوکه شده‌اند. وی افزود: در همین رابطه، چند ده فعال اقتصادی با شکایت از یک صرافی مجاز به فعالیت در سامانه نیما، اعلام کرده‌اند که در مجموع 300 میلیارد تومان معادل ریالی دریافت ارز نیمایی به حساب این صرافی واریز کرده‌اند اما نه تنها پس از مدتی ارز را دریافت نکرده‌اند بلکه صراف متخلف اقدام به تعطیلی و فرار کرده است. آرگون با بیان اینکه نگرانی از چنین اتفاقاتی، عرصه فعالیت اقتصادی بنگاه‌ها را بیش از همیشه غبارآلود کرده‌ و اعتبار سامانه نیما را نیز نزد فعالان اقتصادی کمرنگ می‌کند، افزود: به نظر می‌رسد سامانه نیما همچنان از مشکلات و حفره‌هایی در رنج است که نظارت سخت‌گیرانه‌تر بانک مرکزی را می‌طلبد.

اعتراض به عرضه پوشاک استوک و تقلبی

خبرگزاری تسنیم | دبیر اتحادیه تولیدکنندگان وصادرکنندگان پوشاک کشور با اعلام اینکه حمایت از تولیدکننده داخلی همکاری تمام دستگاه‌ها را می‌طلبد، گفت: مگر نه اینکه واردات پوشاک برند فاقد نمایندگی ممنوع است، فروشگاه‌های بزرگ چگونه کالاهای جدید و روز را وارد کشور کرده‌اند.

سعید غدیری با بیان اینکه سال گذشته با اعمال فشارهای متعدد تولیدکنندگان پوشاک طرح شناسه کالا و مبارزه با برندهای فاقد نمایندگی در کشور شروع شد، اظهار کرد: خوشبختانه این طرح با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا از دی ماه سال گذشته آغاز و در روند آن فعالیت بسیاری از برندهای متفرقه در بازار ممنوع شد. وی با بیان اینکه در روند اجرای طرح مذکور، فروش بسیاری از پوشاک استوک و تقلبی با نام و نشان برند‌های معتبر خارجی در مراکز تجاری متوقف شد، افزود: این موضوع عاملی شد تا سهم تولیدکننده داخلی در بازار پوشاک شب عید مردم افزایش یافته و آنها فروش خوبی داشته باشند.غدیری تصریح کرد: البته سال گذشته طرح برخورد با پوشاک فاقد شناسه کد کالا در تهران انجام شد و امسال قراراست با همکاری سازمان‌های صنایع و معادن و اتاق بازرگانی در سایر استان‌ها هم اجرا شود که این موضوع یک تصمیم بسیار کارآمد برای حمایت از تولیدکننده داخلی است. وی به فعالیت یک مرکز تجاری بزرگ در تهران اشاره کرد و گفت: این مرکز درصدد است 150 برند خارجی پوشاک را در این بخش فعال کند، این در حالی است که واردات پوشاک برند فاقد نمایندگی از خردادماه سال گذشته ممنوع و کسی امکان واردات محصولات جدید را ندارد.غدیری با بیان اینکه چگونه است که فروشگاه‌های بزرگ مدعی عرضه پوشاک مدل روز هستند، افزود: مگر نه اینکه واردات پوشاک ممنوع است این مغازه‌ها چگونه کالاهای جدید و روز را وارد کشور کرده اند؟ آیا برای این مغازه داران قانون مستثنی است یا آنها کالاها را به صورت قاچاق وارد کشور کرده‌اند؟

 

ارسال نظر