اخبار

۱۳۹۸/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۰۸۱

مخالفت وزارت صنعت با حذف ارز دولتی

ایسنا| دبیر ستاد تنظیم بازار ضمن ابراز مخالفت نسبت به ایجاد تغییرات در پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی، اظهار کرد که به صورت روزانه گزارش وضعیت بازار به مقامات ارایه می‌شود. عباس قبادی در حاشیه مراسم روز ملی اصناف، دبیر ستاد تنظیم بازار و معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران درباره مطرح شدن موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در جلسه سران سه قوه، گفت: ما به صورت روزانه گزارش وضعیت بازار را به مقامات ارایه می‌کنیم و اثرات تغییر ارز ۴۲۰۰ تومانی به سایر ارزها را به مقامات مسوول نیز گزارش کردیم. وی افزود: قرار نیست اتفاق خاصی رخ دهد. اکنون شرایط همان شرایط قبل است و اگر قرار باشد اتفاق خاصی رخ دهد، حتماً اطلاع‌رسانی می‌شود. این مقام مسوول با بیان اینکه برخی کارشناسان بر این باورند که این ارز به سفره مردم نمی‌رسد، تصریح کرد: به همین دلیل قرار است تجدیدنظر در این رابطه صورت گیرد، ولی این در مورد همه کالاها مصداق ندارد. وی افزود: در مورد محصول برنج، روغن، شکر و نهاده‌های دامی با همان قیمت ۴۲۰۰ تومانی در بازار در حال عرضه است؛ ولی در مورد برخی محصولات دلار ۴۲۰۰ تومانی پرداخت نمی‌شود، این در حالی است که در مورد ماکارونی که افزایش قیمت گندم رخ داده است، قیمت هم به صورت طبیعی برای مصرف‌کننده بالا رفته است. قبادی ادامه داد: ما فعلا اعتقاد داریم که نباید تغییرات خاصی رخ دهد و گزارش خود را به سران سه قوه دادیم. معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن وتجارت درباره افزایش نرخ لبنیات نیز گفت: اگر لبنیات بالاتر از قیمت مصوب دولت و ستاد تنظیم بازار عرضه شود، تخلف است و حتماً برخورد می‌کنیم. وی همچنین خاطرنشان کرد که در حال حاضر قرار نیست عوارض صادراتی جدیدی ابلاغ شود و اگر قرار است در این حوزه اتفاقی رخ دهد، حتماً اطلاع‌رسانی خواهد شد.

تبادلات بانکی ایران و چین تا پایان هفته

رییس اتاق‌های بازرگانی ایران و چین از اعلام خبرهای خوش برای تبادلات بانکی ایران و چین تا پایان هفته جاری خبر داد. اسدالله عسگراولادی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه در حال حاضرمشکل تولیدکنندگان و شرکت‌های رسمی کشور برای تبادلات بانکی با طرف چینی برطرف شده است، اظهارداشت: خوشبختانه تبادلات بانکی روان شده و مشکلی در این رابطه نیست.

رییس اتاق‌های بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه فقط برای توریست و شرکت‌های غیررسمی مشکلات همچنان برقرار است، افزود: قرار است تا پایان هفته جاری با برگزاری جلساتی مشکل مبادلات بانکی شرکت‌های غیررسمی با طرف چینی را حل کنیم اما هنوز برای توریست به توافق دست پیدا نکرده‌ایم.

دستورالعمل تولید بدون کارخانه به زودی نهایی می‌شود

شاتا |معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: دستورالعمل تولید بدون کارخانه پس از جمع‌بندی نهایی، ابلاغ می‌شود سعید زرندی در جمع انجمن‌های صنعت آسانسور و پله برقی گفت: برخی صنایع مثل صنعت آسانسور، دارای واحد تولیدی مرسوم نیستند، لذا برای حمایت از این صنایع، نیازمند دستورالعملی برای این نوع صنایع به عنوان تولید بدون کارخانه هستیم تا مشکلات حقوقی و اجرایی آنها مرتفع شود. وی افزود: با توجه به رکود در ساخت و ساز، این صنعت باید به سمت صادرات خصوصا به کشورهای همسایه برود که شرط موفقیت آن، ارتقا سطح استاندارد است. زرندی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعات وزارتخانه در سال جاری، تعمیق ساخت داخل و توسعه صادرات خصوصا به کشورهای همسایه است. وی گفت: قطعاتی که امکان واردات ندارندباید شناسایی شده و امکان ساخت داخل آن بررسی شود و ما از انجمن‌ها می‌خواهیم در این زمینه اقدام کنند. معاون طرح و برنامه تاکید کرد: شورای سیاست‌گذاری صنعت آسانسور که در وزارتخانه فعال است می‌تواند راهگشای آینده این صنعت باشد و موانع توسعه این صنعت آن برداشته شود.زرندی همچنین گفت: رویکرد ما تقویت انجمن‌های استانی و تشکیل انجمن‌های ملی است که در این خصوص باید انجمن‌های استانی فعال‌تر عمل کنند.

افت تولید یخچال و فریزر در 2 ماهه 98

ایرنا| بر پایه آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، در دو ماهه نخست سال جاری ۱۲۹ هزار دستگاه یخچال و فریزر در کشور تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱.۸ درصد کاهش نشان می‌دهد. در دو ماهه نخست سال 97 در مجموع ۱۳۱ هزار و ۴۰۰ دستگاه یخچال و فریزر در کشور تولید شده بود. بررسی آمار تولید کالاهای منتخب صنعتی منتشره وزارت صنعت نشان می‌دهد ۴۳ هزار و ۱۰۰ دستگاه ماشین لباسشویی در فروردین و اردیبهشت ماه سال 98 تولید شد که در مقایسه با دو ماه نخست سال گذشته کاهش ۵۳.۹ درصدی داشته است. برپایه این آمارها، تولید کولر آبی در این مدت با رشد ۱۵.۹ درصدی به ۲۹۱ هزار و ۴۰۰ دستگاه رسید. در ۱۲ ماه منتهی به اسفند سال گذشته ۹۶۱ هزار و ۶۰۰ دستگاه انواع یخچال و فریزر در کشور تولید شد که افت ۱۲.۷ درصدی در مقایسه با سال ۹۶ داشته است. در سال ۹۷ همچنین ۵۹۳ هزار و ۱۰۰ دستگاه ماشین لباسشویی و ۷۴۴ هزار و ۴۰۰ دستگاه کولر آبی تولید شده بود که به ترتیب کاهش ۳۹.۴ درصدی و ۴.۸ درصدی داشته است.

 

ارسال نظر