ابلاغ بسته سیاستی بازگشت ارز صادراتی

۱۳۹۸/۰۴/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۹۸۳
ابلاغ بسته سیاستی  بازگشت  ارز صادراتی

تعادل |

جزییات نحوه برگشت ارز گروه‌های صادراتی برای سال ۹۸ و همچنین شیوه رفع تعهدات ارزی سال ۹۷ که اردیبهشت ماه 98 از سوی بانک مرکزی تصویب شد، روز گذشته با ارسال نامه‌ای از وزارت صنعت به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها ابلاغ شد. به موجب این ابلاغیه؛ نحوه برگشت ارز پتروشیمی‌ها به چرخه اقتصادی در سال 1398، حداقل 60 درصد سامانه نیما، حداکثر 10 درصد اسکناس و مابقی واردات در مقابل صادرات خود تعیین شده و سایر صادرکنندگان باید حداقل 50 درصد ارز خود را در سامانه نیما عرضه کنند و حداکثر تا 20 درصد به صورت اسکناس و مابقی واردات در مقابل صادرات خود یا سایر اشخاص نسبت به برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی اقدام کنند. همچنین مقرر شد بانک مرکزی در مورد نحوه رفع تعهد ارز حاصل از صادرات سال 1397 نسبت به معرفی صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی برابر دستورالعمل‌های صادره در سال گذشته اقدام کرده‌اند به سازمان امور مالیاتی اقدام کند. در همین راستا، صادرکنندگانی که تاکنون موفق به برگشت کامل ارز صادراتی خود نشده‌اند تا پایان تیرماه مهلت دارند مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی سال 1397 نسبت به برگشت ارز اقدام کنند.

   نحوه برگشت ارز صادراتی سال ۹۸

 روز گذشته جزییات نحوه برگشت ارز گروه‌های صادراتی برای سال ۹۸ و همچنین چگونگی رفع تعهدات ارزی سال ۹۷ با ارسال نامه‌ای از سوی مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها ابلاغ شد. مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات با ارسال نامه‌ای به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها، بخشنامه نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات را ابلاغ کرد.

سید مهدی نیازی با ارسال نامه‌ای به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت ۳۱ استان و جنوب استان کرمان با موضوع (بسته سیاستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۹۸ و نحوه رفع تعهد ارزی سال ۹۷ صادرکنندگان) نحوه بازگشت ارز صادرات را ابلاغ کرد. در این نامه خطاب به سازمان صنعت، معدن وتجارت ۳۱ استان و جنوب استان کرمان با موضوع بسته سیاستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۹۸ و نحوه رفع تعهد ارزی سال ۹۷ صادرکنندگان آمده است: « به پیوست تصویرنامه شماره ۹۷.۹۸.۶۵۶۹۴ مورخ ۱۳۹۸/۲/۳۱ بانک مرکزی ایران در خصوص بسته سیاستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۹۸ و نحوه رفع تعهد ارزی سال ۹۷ صادرکنندگان ارسال می‌گردد. خواهشمند است مراتب را یادداشت و به متقاضایان اطلاع‌رسانی گردد.» پیرو تصویب بسته سیاستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات در سال ٩٨، جزییات اجرای این بسته به شرح زیر است.

براساس مصوبه اردیبهشت ماه 98 بانک مرکزی، نحوه برگشت ارز پتروشیمی‌ها به چرخه اقتصادی در سال 1398، حداقل 60 درصد سامانه نیما، حداکثر 10 درصد اسکناس و مابقی واردات در مقابل صادرات خود تعیین شده و سایر صادرکنندگان باید حداقل 50 درصد ارز خود را در سامانه نیما عرضه کنند و حداکثر تا 20 درصد به صورت اسکناس و مابقی واردات در مقابل صادرات خود یا سایر اشخاص نسبت به برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی اقدام کنند. همچنین مقرر شد بانک مرکزی در مورد نحوه رفع تعهد ارز حاصل از صادرات سال 1397 نسبت به معرفی صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی برابر دستورالعمل‌های صادره در سال گذشته اقدام کرده‌اند به سازمان امور مالیاتی اقدام کند. در همین راستا، صادرکنندگانی که تاکنون موفق به برگشت کامل ارز صادراتی خود نشده‌اند تا پایان تیرماه مهلت دارند مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی سال 1397 نسبت به برگشت ارز اقدام کنند. براساس سیاست جدید اعلامی۸۰ درصد ارزش آمار صادراتی صادرکنندگان به دلیل نحوه محاسبه ارزش پایه صادراتی در عملکرد ۹۸ و سال گذشته صادر‌کنندگان محاسبه و لحاظ می‌شود. همچنین صادرات ریالی به کشورهای عراق و افغانستان قبل از تاریخ 1397.5.16، پس از ارایه اطلاعات پروانه‌های صادراتی به بانک مرکزی در صورت پذیرش آن بانک در عملکرد صادراتی سال گذشته لحاظ می‌شود. تمام صادرکنندگان بایستی میزان ارز برگشتی به چرخه اقتصاد را در روش‌های مختلف براساس ضوابط اعلامی بانک مرکزی در سامانه‌های ذی‌ربط ثبت کنند تا نسبت به رفع تعهد آنها دربرگشت ارز اقدام شود.

براساس اعلام بانک مرکزی، استفاده از تمام روش‌های فوق جهت رفع تعهد صادراتی، منوط به ثبت اطلاعات فروش در سامانه‌های مربوطه است. حداکثر زمان رفع تعهد ارزی هر پروانه سبز صادراتی، حداکثر چهار ماه از تاریخ کوتاژ (پروانه) صادراتی است و در صورت نیاز به مهلت بیشتر برای صادرکنندگان اقلام کشاورزی، فرش و صنایع دستی و سایر گروه‌های کالایی با نظر وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و نفت حسب مورد امکان تمدید مهلت مذکور و اعلام آن به بانک مرکزی وجود دارد.

از سوی دیگر، میزان تعهد شرکت‌های پتروشیمی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه تجاری کشور در سال ۱۳۹۸، مطابق جدول اعلامی وزارت نفت خواهد بود. همچنین کلیه صادرکنندگان مکلف به ارایه تعهد ارزی برگشت ارز حاصل از صادرات هستند. صادرکنندگان همچنین در صورت عدم امکان عرضه ارز به صورت اسکناس به میزان تعیین شده در سامانه‌های ذی‌ربط می‌توانند از روش‌های جایگزین فروش در «سامانه نیما» یا «واردات در مقابل صادرات» جهت رفع تعهد ارزی خود استفاده کنند.

   چگونگی رفع تعهدات ارزی ۹۷

اما نحوه رفع تعهد ارز حاصل از صادرات سال 1397 به چه شیوه‌ای انجام خواهد شد؟ نحوه رفع تعهد ارز حاصل از صادرات سال 97 برای صادرکنندگان با عملکرد بیش از 70 درصد، به این صورت خواهد بود که بانک مرکزی ایران نسبت به معرفی آنها به سازمان امور مالیاتی، سازمان توسعه تجارت ایران، گمرک ایران و سایر دستگاه‌های ذی ربط به منظور استفاده از مشوق‌های صادراتی اقدام می‌کند.

اما صادرکنندگان با عملکرد کمتر از 70 درصد برای رفع تعهد ارزی حاصل از صادرات سال 1397 خود تا پایان تیرماه 1397 مهلت دارند مطابق دستورالعمل‌های پیشین نسبت به رفع تعهد ارز حاصل از صادرات خود اقدام کنند.

همچنین از معافیت‌ها و مشوق‌های صادراتی نظیر معافیت مالیاتی و... مطابق با آمار عملکرد اعلامی بانک مرکزی ایران به سازمان امور مالیاتی به تناسب برخوردار خواهند شد. همچنین وزارت صنعت، معدن وتجارت و بانک مرکزی محدودیت‌های لازم برای ثبت سفارش، تخصیص و تامین ارز واردات آنها را ایجاد کنند.

اما براساس این بخشنامه برای صادرکنندگان بدون بازگشت ارز به چرخه صادراتی، بانک مرکزی اقدامات لازم برای معرفی آنها به مراجع قضایی و جلوگیری از ارایه خدمات بانکی را ارایه نماید.

همچنین وزارت صنعت، معدن وتجارت نیز اقدام به جلوگیری از صدور یا تمدید مجوزهای واردات و صادرات، صنفی، تولیدی و ... نظیر کارت بازرگانی، مجوز صنفی و... کند. در همین حال، سازمان امور مالیاتی اقدام به جلوگیری از استفاده از مشوق‌های مالیاتی و از آن‌سو، گمرک هم اقدام به جلوگیری از واردات و صادرات کند.

در بند دیگری از بخشنامه در مورد صادرات ریالی، موضوع بند 7 تصویبنامه شماره 8739/55300 به تاریخ دوم اردیبهشت 97، آمده است که صادرکنندگان مشمول بند 7 تصویبنامه شماره 8739/55300 به تاریخ دوم اردیبهشت 97 که قبل از تاریخ 16 مردادماه 97 به کشورهای عراق و افغانستان صادرات داشته‌اند، می‌توانند شماره پروانه‌های صادراتی را به بانک مرکزی اعلام کنند تا در صورت پذیرش بانک مرکزی ایران نسبت به رفع تعهد ارزی حاصل از صادرات ریالی آنها اقدام شود. ذیل همین بند نیز آورده شده که پروانه‌های صادراتی که مشمول این بند می‌شوند، امکان استفاده از قابلیت واردات در مقابل صادرات را ندارند.

براساس این بخشنامه ابلاغی، بانک مرکزی ایران، ۲۰درصد از ارزش صادراتی اعلامی توسط گمرک کشور را به دلیل نحوه محاسبه ارزش پایه صادراتی در میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات آنان منظور کند.

کلیه سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مورد اشاره در این مصوبه نسبت به صدور و ابلاغ دستورالعمل‌های لازم برای اجرای این مصوبه به زیرمجموعه‌های خود و ارایه گزارش 3 ماهه به بانک مرکزی جهت طرح در کمیته ماده (۲) مصوبات چهاردهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی ابلاغی طی نامه شماره ۹۷۴۰۵ مورخ ۱۳۹۷/۷/۲۳ اقدام خواهند کرد.

گمرک ایران نیز نسبت به ارایه اطلاعات سیستمی و برخط پروانه‌های صادراتی به بانک مرکزی اقدام کند.

از طرفی، بانک مرکزی هم امکان دسترسی برخط کلیه سازمان‌های ذی‌ربط را به سامانه مربوط به برگشت ارز حاصل از صادرات جهت اعمال این مصوبه و سایر قوانین و مقررات مربوطه فراهم کند. همچنین ذکر این نکته ضروری است که مبنای محاسبه درصد عملکرد از صادرات صورت گرفته از تاریخ ۱۳۹۷/۱/۲۱ است.

 

ارسال نظر