اخبار

۱۳۹۸/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۸۲۴

اتکا تولید به بانک‌ها کاهش یابد

وزارت صنعت، معدن و تجارت| معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برای تأمین مالی شرکت‌های بزرگ تولیدی نباید فقط به سیستم بانکی اتکا کرد، البته بخش تولید سهم خود را از منابع بانکی دریافت نکرده است. سعید زرندی گفت: تکمیل طرح‌های نیمه تمام و توسعه‌ای شرکت‌های تولیدی از اولویت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت است و ازهمه ظرفیت قانونی برای این امر استفاده می‌کنیم. وی افزود: استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، تبصره ۱۸ قانون بودجه و سایر منابعی که برای تولید در نظر گرفته شده برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام به کار گرفته می‌شود. زرندی تاکید کرد: البته روند تسهیلات به بخش تولید در سال گذشته روند نزولی داشته است و بخش تولید سهم خود را از منابع بانکی دریافت نکرده است. وی تصریح کرد: در قانون مصوب بودجه (تبصره ۱۸) نیز اعدادی که صندوق توسعه ملی و بانک‌ها قرار بود از این محل برای تولید پرداخت کنند نیز با سهم خیلی پایینی در حال اجرایی شدن است. زرندی گفت: شرکت‌های بزرگ باید به طرف ابزارهای جدید تأمین مالی سوق پیدا کنند و بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند. معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: بازار سرمایه می‌تواند برای شرکت‌های بزرگ راهگشا باشد و ما تلاش می‌کنیم شرکت‌های بزرگ را با این مسیر آشنا کنیم.

راهکار بی‌نیازی ایران از پول نفت

سازمان توسعه تجارت| سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در ششمین جلسه شورای راهبردی توسعه صادرات غیرنفتی گفت: اگر ایران به شاهراه تبادل کالاهای کشورهای همسایه بدل شود، هیچ نیازی به ارز حاصل از فروش نفت نخواهد بود.

محمدرضا مودودی با اشاره به موقعیت مهم و راهبردی ایران در منطقه و جهان به عنوان دومین کشور دارای بیشترین تعداد همسایه گفت: اگر ایران به شاهراه تبادل کالاهای کشورهای همسایه بدل شود، هیچ نیازی به ارز حاصل از فروش نفت نخواهد بود. وی افزود: کشورهای همسایه ایران سالانه ۱ میلیارد و ۱۱۸ میلیون دلار انواع کالا و خدمات وارد می‌کنند که اگر تنها ۱۰ درصد این کالاها و خدمات فنی مهندسی از ایران تأمین می‌شد می‌توانستیم سالانه بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی به کشورهای همسایه داشته باشیم. سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، افزایش سهم صادرات غیرنفتی در ۴۰ سال گذشته را از حدود ۴ درصد به بیش از ۵۰ درصد اعلام کرد که بر این اساس ایران در جایگاه نوزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا قرار دارد. مودودی در تشریح آمار تجارت خارجی در دو ماهه نخست سال جاری اظهار کرد: صادرات غیر نفتی ایران در دو ماه نخست امسال، ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود که در فرودین به دلیل مسائل ناشی از سیل و تعطیلات طولانی مدت نوروزی، با کاهش روبرو شد اما صادرات در مقایسه با رقم ۷.۷ میلیارد دلار مدت مشابه سال گذشته بیش از ۸ درصد رشد را تجربه کرده است. وی در مورد سهم ایران در بازار عراق و افغانستان گفت: سهم عراق و افغانستان از بازار صادرات غیر نفتی ایران ۱۲ میلیارد دلار است و در حال حاضر سهم صادرات فولادی از کل صادرات غیر نفتی ایران ۳.۷ میلیارد دلار، میعانات گازی ۵ میلیارد دلار و صادرات دانش بنیان و محصولات‌های تکنولوژی ۲ میلیارد دلار است. مودودی افزود: این در حالی است که سهم صنایع کوچک نیز به ۲ میلیارد دلار در سال بالغ می‌شود اما با این وجود، اگر سهم عراق و افغانستان و محصولات پتروشیمی و فولاد از سبد صادراتی کشور را در نظر نگیریم، سهم صادرات غیر نفتی سهم چندان بزرگی باقی نمی‌ماند. سرپرست سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: سهم ۱۵ کشور همسایه از صادرات غیر نفتی ایران ۲۴ میلیارد دلار است که ۵۶ درصد کل صادرات ما را شکل می‌دهد. وی با اشاره به وجود بیش از ۳۸۹۵ قلم کالای دارای کد ۸ رقمی صادرات در جهان گفت: در کشور ما تنها ۳۴۵ قلم کالای با ارزش ۱۰ میلیون دلار صادرات وجود دارد و فقط ۱۳ قلم کالای صادراتی با ارزش نیم تا یک میلیارد دلار داریم و اقلام صادراتی با ارزش بالای یک میلیارد دلار فقط ۷ قلم کالاست و برای رشد صادرات غیر نفتی، باید با استفاده از فناوری‌های روز دنیا و افزایش کیفیت تولید و ارتقای مولفه‌های رقابت‌پذیری محصولات ایرانی، اقلام دارای امکان صادرات را تنوع بیشتری بخشیم.

همکاری 4 هزار آزمایشگاه با سازمان استاندارد

ایرنا| مدیرکل هماهنگی سازمان ملی استاندارد ایران نقش آزمایشگاه‌های همکار در ارزیابی کیفیت کالاهای ایرانی را مهم ارزیابی کرد و گفت: تقویت و توسعه این مجموعه‌ها ضروری و نیازمند حمایت مجلس شورای اسلامی است. اصغر صالح‌زاده اظهار کرد: هم اینک چهار هزار و ۲۲۷ آزمایشگاه با سازمان استاندارد همکاری می‌کنند. او ادامه داد: نظارت بر کیفیت کالا از وظایف ذاتی استاندارد است که به‌طور مستمر و بهینه انجام می‌شود اما در سال رونق تولید به صورت ویژه از بخش تولید مراقبت می‌کنیم.

وی با اشاره به وجود سودجویان و فرصت طلب‌ها برای تولید و عرضه کالای بی‌کیفیت در داخل کشور گفت: با نظارت‌های مستمر بر کیفیت کالا و کوتاه کردن دست این افراد هوشیارانه از برند ایرانی مراقبت کرده و همچون مشاوری امین و قابل اعتماد در کنار تولید و صادرکنندگان هستیم. صالح‌زاده با بیان اینکه استاندارد همواره پشتیبان تولید‌کننده و حامی مصرف‌کنندگان بوده است، افزود: خدمت رسانی و ایجاد رضایتمندی بین این دو بال اقتصادی جامعه از وظیف سنگین استاندارد است که با وجود کمبود نیروی انسانی و منابع مالی به خوبی انجام می‌دهد.

 

ارسال نظر