اخبار

۱۳۹۸/۰۳/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۷۴۸

شرط ممنوعیت واردات کالا

وزارت صنعت، معدن و تجارت|معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اگر ظرفیت ساخت داخلی کالایی در کشور وجود داشته باشد، واردات مشابه آن ممنوع یا با اعمال شرایط تعرفه‌ای مدیریت لازم را اعمال خواهیم کرد. فرشاد مقیمی اظهار کرد: با اعلام رسمی هر واحد صنعتی یا تشکل مربوطه در مورد داخلی‌سازی یک کالای وارداتی؛ فرآیند ممنوعیت یا محدودیت واردات کالای مشابه در دستور کار می‌گیرد. وی افزود: برای تحقق اهداف «نهضت ساخت داخل» موظفیم همه ابزارهای حمایتی را به کار بگیریم و در این مسیر شناسایی دقیق چالش‌ها و همه فرصت‌های موجود یک ضرورت غیرقابل انکار است.مقیمی ادامه داد: جلسات تخصصی کمیته‌های پایش صنایع با نمایندگان تشکل‌ها و انجمن‌ها با هدف احصاء دقیق مشکلات و مسائل صنایع مختلف تشکیل می‌شود. وی گفت: برای اتخاذ تصمیمات کاملاً کارگشا و البته موثر، اولویت را در دریافت نقطه نظر و راهکارهای پیشنهادی خود صنعتگران قرار داده‌ایم تا با یک هم‌افزایی مشترک بتوانیم از شرایط خاص کنونی به سلامت و با بهترین نتایج ممکن عبور کنیم. معاون امور صنایع وزارت صمت خاطرنشان کرد: با توانمندسازی و رشد بخش‌های مختلف صنعت، خوداتکایی و خودکفایی از جمله نتایج درخشان این دوره خواهد بود.

راه‌اندازی 3 میلیارد دلار طرح معدنی در 98

رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: امسال ۳ میلیارد دلار طرح (معدنی و صنایع معدنی) قرار است راه‌اندازی شود که هزینه هر ایجاد شغل معادل ۵۰۰ هزار دلار است. به گزارش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، خداداد غریب‌پور که صبح روز گذشته در مراسم افتتاحیه ششمین همایش بهره‌وری معدن و صنایع معدنی سخن می‌گفت، تصریح کرد: یکی از گرایش‌های ما تقاضامحور شدن پروژه‌های بهره‌وری در حوزه معدن، فولاد، مس، آلومینیوم، سیمان و… است. پروژه‌های تحقیقاتی حتما براساس نیازها و برطرف شدن آنها تعریف شود.وی ادامه داد: در طرح‌های تحقیقاتی به دنبال رشد بهره‌وری در کاهش مصارف انرژی هستیم. همکاری با دانشگاه‌ها براساس قراردادهایی باشد که به رشد بهره‌وری کمک کند. غریب‌پور یادآور شد: اگر زمانی که تجهیزات از خارج کشور وارد می‌شد شرکت‌های خارجی را ملزم به آموزش نیروها می‌کردیم اکنون نرخ بهره‌وری بالاتری داشتیم.

وی افزود: نیروی انسانی جایگاه والایی در ارتقای سطح بهره‌وری شرکت‌ها دارد. زمانی که به دانش فنی دست یابیم گام موثری در ارتقای شاخص بهره‌وری برداشته‌ایم. رییس هیات عامل ایمیدرو در بخش دیگری از سخنانش به شرایط فعلی اشاره کرد و گفت: بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود و همچنین معطل در دوران تحریم، رشد نرخ بهره‌وری را به همراه خواهد داشت.  از سوی دیگر، رییس کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی ایران گفت: در شرایط فعلی تحریم که امکان تامین تجهیزات و قطعات وجود ندارد، با اعتماد به جوانان و دانشگاهیان و مقوله آموزش، توانسته‌ایم گام‌های مناسبی‌برداریم. بهرام شکوری هم اظهار کرد: ساخت ۱۳۰۰ قلم قطعه با یک دهم قیمت تمام شده، از جمله این اقدامات است و موجب حذف ارز تخصیصی برای این موارد شده است.وی ادامه داد: با ارتقای بهره‌وری، قیمت تمام شده کالاها کاهش و منافع جمعی افزایش می‌یابد. در جهان بیشترین محصول با کمترین قیمت تولید می‌شود و در شرکت‌ها، ضایعات به صفر رسیده است. رییس کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی ایران افزود: شاخص‌های بهره‌وری بخش خصوصی در مقایسه با بخش دولتی، به شاخص‌های جهانی نزدیک‌تر است. وی با اشاره به ارتباط دانشگاه و صنعت گفت: این ارتباط باید به صورتی باشد که پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌ها بتواند مشکلات بخش خصوصی را رفع کند. شکوری افزود: منافع حاصله از این روند می‌تواند سهمی بسیار بالاتر از حق مشاوره ایجاد کند. مهم‌ترین مولفه برای ما به عنوان بخش خصوصی، رقابتی شدن تولید، کاهش قیمت تمام شده و افزایش سود بیشتر و در نتیجه توسعه کسب و کار با ارتقای بهره‌وری است.

تشریح دلایل روند کاهشی قیمت خودرو

شاتا|معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در پی سوالات مطرح شده در مورد روندهای کاهشی قیمت خودرو در روزهای اخیر از دلایل این امر خبر داد. وحید منایی گفت: قیمت خودرو براساس وضعیت عرضه و تقاضا بوده است و با توجه به تصمیمات گرفته شده در کمیته خودرو برای مدیریت عرضه و تقاضا، شرکت‌های عرضه‌کننده اقدام به ایفای تعهدات معوق کرده‌اند. منایی افزود: با همکاری قطعه‌سازان داخلی و ترخیص بخشی از خودروهای وارداتی دپو شده در گمرک‌ها باعث پوشش بخشی از تقاضای خریداران شده‌ایم.وی همچنین گفت: مدیریت بر تقاضای کاذب با محدودیت در خرید یک خودرو برای یک شماره ملی و نیز کاهش نرخ ارز و کم شدن جو روانی حاکم بر بازار، قیمت خودرو روند کاهشی را در پیش گرفته است. معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان اعلام کرد: کاهش سرعت جابه‌جایی نقدینگی‌های سرگردان که باعث کاهش شکاف عرضه و تقاضا خودرو و در نتیجه کاهش قیمت‌ها شده است. او افزود: این در حالی ست که حفظ وضعیت عرضه خودرو و افزایش سطح تولیدات شرکت‌ها و تکمیل خودروهای ناقص موجود در انبار به بازار در ماه‌های آینده منجر به افزایش عرضه خودرو خواهد شد.

 

ارسال نظر