رونق تولید قفل توسعه را می‌گشاید

۱۳۹۸/۰۳/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۳۱۴
رونق تولید
قفل توسعه را می‌گشاید

افشار فتح الهی

کارشناس ارشد صنعت

متاسفانه برخی قوانین مانع شتاب تولید است و عوامل متعددی از جمله مالیات بر ارزش افزوده، عوارض گمرکی و نرخ سود تسهیلات بانکی نیز تولیدکنندگان را تا حدی دچار مشکل کرده که باید از میان برداشته شود. این اما در حالی است که برای آنکه تولید و اشتغال رونق بگیرد، باید تحولی در حوزه صنعت، اقتصاد و بازارکار ایجاد شود.بنابراین اگر درصدد ایجاد اشتغال و تمرکز بر بنگاه‌های کوچک و متوسط هستیم، در سال جاری باید به‌طور جدی به تعاونی‌ها توجه شود و از آنها به شکل ویژه‌ای حمایت شود.

از این رو، اهمیت توجه به تولید داخلی و ایجاد اشتغال در راستای رونق بخشی و تعمیق آن بدون تردید از اصلی‌ترین دغدغه‌های دولت و حاکمیت است، اما طبعا ایجاد اشتغال ازعهده یک وزارتخانه خارج است و همه دستگاه‌ها و مجموعه‌ها باید برای اشتغالزایی تلاش کنند.متاسفانه عوامل متعددی نظیر رکود و تحریم خارجی باعث شده تا دولت نتواند نتیجه لازم را از برنامه‌هایی که برای اشتغال پیش‌بینی کرده بگیرد؛ از سوی دیگر عمده طرح‌هایی که در این خصوص نوشته شده یا به مرحله عملیاتی نرسیده یا بهره‌برداری شده و مشاهده خروجی آن نیازمند گذشت زمان است.

علاوه بر این، اهمیت تولیدات نوآورانه در توسعه بازار کالای داخلی یکی دیگر از موارد بسیار مهم در رونق و توسعه تولیدات داخلی است که می‌تواند به تعمیق تولید داخلی بینجامد.هرچند نوآوری در فرآیند طراحی و ساخت محصولات و کالاهای داخلی با ایده‌های نوآورانه مزایای رقابتی را افزایش می‌دهد، اما لازمه حمایت از کالاها و محصولات تولید داخل، حمایت از مصرف‌کننده، توجه و تامین رضایت مصرف‌کنندگان است. در واقع آنچه موجب رونق و تعمیق بازار تولیدات و صنایع داخلی می‌شود پاسخگویی و احترام به نیازها و حقوق مشتری است و همچنین رعایت اصول مشتری مداری که می‌تواند با ایجاد فضای رقابتی، سبب انتخاب محصولات و کالاهای تولید داخل از سوی مشتریان شود. بنابراین توجه به این نکته که کیفیت مداری مقدمه مشتری مداری است، از مهم‌ترین عوامل توسعه تولید، ارتقای کیفیت تولیدات، توسعه بازار و پویایی کسب و کار خواهد شد.در عصری که همه‌چیز در حال تغییر و تحول است و رقبا همواره در پی توسعه سهم بازار خود از طریق کسب مزیت رقابتی هستند، توجه به نوآوری به عنوان یکی از راهکارهای افزایش مزیت رقابتی در محیط کسب و کار امری اجتناب‌ناپذیر است.بنابراین در این دوره برای بقا و پیشرفت باید جریان نوآوری را تداوم بخشید تا رکود و نابودی اتفاق نیفتد. نوآوری نوعی تغییر است، اما هر تغییری نوآوری نیست بلکه نوآوری عبارت است از بهره‌برداری از ایده‌های جدید به نحوی که ارزش افزوده و مزیت رقابتی ایجاد کند. امروزه تولیدکنندگانی که در فرآیند طراحی و خلق محصول از نوآوری و ایده‌های نوآورانه بهره گرفته‌اند به مزایای رقابتی دست یافته‌اند.

نوآوری یک موضوع اساسی در رشد اقتصادی است و در کشورهای صنعتی موجب توسعه اقتصادی و اجتماعی بلندمدت می‌شود. به عبارتی نوآوری صنعتی به عنوان نیروی اصلی پیش‌برنده رقابت و توفیقات اقتصادی و اجتماعی تنها از طریق سرمایه‌گذاری در بخش مولد اقتصادی رشد می‌کند. البته لازم است که فرآیندها در جای خود قرار گیرند تا بتوانند یک تعامل صنعتی و علمی میان بازار، سرمایه انسانی و بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی برقرار کنند.آنچه که امروز درحوزه تولید داخلی به عنوان یک ضعف تلقی می‌شود خلأ نوآوری و ابداعات در تولیدات داخلی است که در کنار عدم کیفیت باعث افت و رکود استقبال از تولیدات داخل می‌شود.برای توسعه بازار به دنبال توسعه تولیدات داخل حتما نیازمند یک مانیفست تولید هستیم تا ضمن افزایش کیفیت بتوانیم با برنامه‌ریزی و استراتژی توسعه بازار، زمینه را برای رشد اقتصادی و عدم رشد تورم فراهم‌سازیم.باید توجه داشت، حل موضوع اقتصاد ایران، توسعه تولید داخلی است که در میان مدت قفل‌های زیادی را باز خواهد کرد. بنابراین تعمیق تولید داخل و نهادینه کردن آن به عنوان یک الزام در توسعه اقتصاد پایدار در پیشران اقتصاد واقعیتی است که از آن گریزی نیست و باید زمینه اقدامات عملی آن سریع‌تر از هر زمان دیگری به وقوع بپیوندد.

 

 

ارسال نظر