کشمکش بر سر نیاز خودروسازان به قطعات

۱۳۹۸/۰۳/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۳۱۲

ماجرای عدم ایفای خودروسازان به تعهدات قبلی خود، پای مدیران تعزیرات حکومتی را به میان کشانده است. به‌طوری که اخیرا مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران ادعای دو خودروساز مبنی بر کمبود قطعه را غیرواقعی خوانده و گفته است که خودروسازان مکلفند تا تعهدات خود را عمل نکرده‌اند، فروش فوری نکنند. این اما در حالی است که دبیر انجمن خودروسازان، در واکنش به سخنان این مقام مسوول در مجموعه وزارت دادگستری، اظهارات او را باعث تضعیف خودروسازان خوانده و می‌گوید: غیر واقعی خواندن نیاز خودروسازان به قطعه حاکی از بی‌اطلاعی از وضعیت خودروسازان است؛ چرا که دو خودروساز بزرگ کشور به صورت مداوم، کمبود قطعات را به وزارت صنعت گزارش می‌دهند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: بر اساس گزارش‌ها، ادعای دو شرکت خودروساز داخلی مبنی بر کمبود قطعه غیر واقعی است. به گزارش ایسنا، محمدعلی اسفنانی افزود: طبق شکایت‌هایی که به ما رسیده است برخی خودرو‌سازان از جمله دو خودرو ساز مهم کشور به تعهدات خود مبنی بر فروش فوری عمل نکرده‌اند و قطعاً سازمان تعزیرات در این خصوص ورود می‌کند.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تعزیرات با نظر سازمان بازرسی کل کشور درباره اینکه تا خودروسازان تعهداتشان را انجام نداده‌اند از پیش فروش خودرو خودداری کنند، موافق است؟ گفت: برخی خودرو‌هایی که قرار بود خودروسازان از طریق فروش فوری تحویل دهند، به بهانه کمبود قطعات تحویل داده نشده است. به گفته اسفنانی، علی القاعده اگر چنین چیزی درست باشد، باید یک یا دو قطعه یا چند قطعه مشابه در همه خودرو‌ها نقص داشته باشد؛ در حالی که بر اساس بازدید‌های صورت گرفته و گزارش‌های واصله، هر خودرو گاهی یک نوع نقص دارد و این نشان می‌دهد که این اظهارنظر‌ها مبنی بر کمبود قطعه غیر واقعی است. مدیرکل تعزیرات حکومتی تهران افزود: این امر هم به نوعی استنکاف از انجام تعهدات است و خودورسازان مکلفند تا تعهدات خود را عمل نکرده‌اند، فروش فوری نکنند و اگر ثبت نامی صورت گرفت باید خودرو کامل و سالم تحویل دهند.

در همین رابطه، دبیر انجمن خودروسازان در واکنش به اظهارات مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران، گفته است: اظهارات اخیر مدیرکل تعزیرات تهران درباره غیرواقعی بودن کمبود قطعه خودروسازان به دور از واقعیت و در تضاد با مشی آیت‌الله رییسی، رییس قوه قضاییه در حمایت از گشایش اقتصادی و رونق تولید است. به گزارش تسنیم، احمد نعمت بخش افزود: محدودیت‌ها و مشکلات اقتصادی پس از بازگشت تحریم‌های ظالمانه غرب بر هیچ‌کس پوشیده نیست و نتایج آن را در تمام بخش‌های اقتصادی کشور می‌توان مشاهده کرد، در چنین شرایطی غیرواقعی خواندن کمبود قطعات صنعت خودرو قابل تامل و تعجب است. نعمت بخش با اشاره به سخنان رییس جدید قوه قضاییه که چندی پیش اعلام کرد «از هر فعلی که در جهت رونق تولید باشد، با همه وجود حمایت می‌کنیم»، افزود: مشی آیت‌الله رییسی حمایت از تولید و رونق آن بوده اما سخنان مدیر سازمان تعزیرات، موجب تضعیف خودروسازی به عنوان صنعت پیشران بنگاه‌های تولیدی کشور است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: در هفته‌های اخیر دوخودروساز بزرگ کشور با راهبری وزارت صنعت، با راه‌اندازی پویش ملی و برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه دایمی، کمبود قطعات خود را به صورت رسمی و شفاف اعلام کرده‌اند. به گفته او، در همین راستا، قطعه‌سازان، شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاهیان کشور برای تامین این نیازها فراخوانده شدند که این رویکرد مورد تایید و تمجید رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز قرار گرفت. او ادامه داد: حال پرسش اینجاست که آیا مدیرکل تعزیرات تهران این سطح از تلاش برای تامین قطعات را ندیده که کمبود آنها را غیرواقعی می‌داند؟

دبیر انجمن خودروسازان ایران افزود: بهتر بود این مقام مسوول در مجموعه وزارت دادگستری، پیش از این اظهارنظر، از معاون امور صنایع وزارت صنعت کسب اطلاع می‌کرد؛ چرا که فرشاد مقیمی به صورت هفتگی موضوع تامین قطعات و تولید خودرو کشور را رصد می‌کنند و ایران خودرو و سایپا نیز به صورت مداوم، کمبود قطعات را به وزارت صنعت گزارش می‌دهند. نعمت بخش اعلام کرد: ممکن است مدیرکل تعزیرات تهران مسیرهایی را برای تامین قطعات خودرو در داخل یا خارج از کشور سراغ داشته باشد که براساس آن کمبود قطعات را غیرواقعی خوانده‌اند. او افزود: در این صورت به صورت رسمی از ایشان درخواست می‌کنیم این مسیرها را به خودروسازان معرفی کنند تا گرهی از مشکلات تولید کشور باز کرده باشند.

 تکمیل و تحویل 16 هزار خودرو ناقص

در عین حال، چندی پیش گروه صنعتی ایران خودرو خبر از آغاز تکمیل محصولات دارای کسری داده و اعلام کرد که در روزهای اخیر ۱۶ هزار و ۲۵۵ دستگاه خودرو را تحویل مشتریان داده است.

به گزارش تسنیم، علیرضا بخت آزما، نماینده مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: با تمهیداتی که اندیشیده شد، زنجیره تامین درحال بازگشت به شرایط عادی است. او با بیان اینکه کارگروه‌های ویژه‌ای برای

هم‌افزایی و همکاری در تمامی زمینه‌های تامین، برنامه‌ریزی و شرکت‌های قطعه ساز تشکیل شده گفت: در روزهای تعطیل اخیر کارکنان در واحدهای مرتبط به صورت سه شیفت در محل کار حاضر شدند و توانستند عدد تجاری‌سازی خودروهای ناقص را به بیش از 16 هزار دستگاه خودرو افزایش دهند. او تصریح کرد: در روز عید سعید فطر تعداد دوهزار و 500 دستگاه خودرو تکمیل و تحویل مشتریان داده شده است.

بخت آزما خاطرنشان کرد: با تثبیت تجاری‌سازی روزانه دوهزار دستگاه، در هفته‌های آینده تیراژ تکمیل، تجاری‌سازی و تحویل خودرو را روزانه به دوهزار و 500 دستگاه و در نهایت 3 هزار دستگاه خواهیم رساند. خودروهای کف کارخانه در زمان مناسب و با کیفیت مطلوبی به دست مشتریان خواهد رسید. گفتنی است، خودروهای تجاری‌سازی شده شامل گروه «پژو 206»، «دنا»، «دناپلاس»، «رانا»، «پژو 207»، «تندر90 پلاس و اتوماتیک»، «تندر90»، ‌« سمند»، «سورن»، «آریسان»، «گروه پارس»، «پژو 405» و «پژو 2008 » بوده که در روزهای اخیر به مشتریان تحویل داده شده است.

علاوه بر این، گزارشات واصله از روند تولید خودروهای داخلی نشان می‌دهد که ایران خودرو توانسته در اردیبهشت ماه سال جاری تعداد 40 هزار و 302 دستگاه خودرو سواری و وانت تولید کند و در تامین نیاز مشتریان در بازار پیشتاز و در رتبه نخست باشد.

 

ارسال نظر