غیرضروری‌های ارز‌بگیر

۱۳۹۸/۰۳/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۱۳۶

معاون بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری اخیر خود در پاسخ به پرسش «تعادل» مبنی بر اینکه چرا برخی از کالای اساسی از دایره تخصیص ارز دولتی خارج شده، این در حالی است که اقلامی چون «بذر گیاهان زینتی و سایر کالاهای غیرضرور» همچنان در گروه کالایی یک قرار گرفته و مشمول دریافت ارز دولتی هستند؟ از بررسی چرایی دریافت ارز دولتی برای واردات بذر گیاهان زینتی ظرف یک روز خبر داد. اما وعده‌ای که عملی نشد و بذر گیاهان زینتی همچنان در گروه یک کالایی قرار دارد. خبرگزاری تسنیم نیز روز گذشته با یادآوری این موضوع خواهان پیگیری این موضوع از سوی متولیان وزارت صنعت شد.

هفته اول خرداد ماه سال جاری، به دنبال نامه‌نگاری رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت با عبدالرضا همتی رییس کل بانک مرکزی مبنی بر گروه‌بندی جدید برخی اقلام تعرفه‌ای و نحوه ترخیص کالاهای گروه 4 در گمرک مانده، لیست جدید گروه‌بندی اقلام تعرفه‌ای منتشر شد. براساس لیست مذکور، 550 ردیف کد تعرفه‌ای شامل تعرفه‌های جدید و تعرفه‌هایی که گروه کالایی آنها تغییر کرده، منتشر شد که با توجه به تغییرات صورت گرفته، واردات برخی کدهای تعرفه‌ای با ارز دولتی انجام می‌شود و واردات برخی اقلام نیز ممنوع شد. اما در این بین، تغییرات برخی گروه‌های کالایی سوال برانگیز بود.

به عنوان نمونه، در لیست منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، «جوجه یکروزه بوقلمون»، «انواع پیاز، غده و ریزوم شالم: لیلیوم، سنبل،‌الله، گالیول، زنبق، شیپوری، آماریلیس، هوستا، فرزیا،‌الله واژگون، موسکارای، آنمون، استرلیتزیا، نرگس و کورکوما»، «اندام‌های تکثیری نظیر رز، داودی، میخک، آنتونیم، ژربرا، لیسیانتوس، ارکیده، آلستومریا، ورزیا، هورتاتسیا و کاملیا و ...»، «بذر گیاهان زینتی» در گروه کالایی یک قرار گرفتند. موضوعی که پایش به نشست خبری قبادی معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز کشیده شد و دبیر ستاد تنظیم بازار در واکنش به چرایی تخصیص ارز 4200 تومانی به واردات بذر و گیاهان تزیینی گفت: تعیین گروه کالایی برخی اقلام در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است و ارز دولتی برای برخی بذرها از جمله بذر گندم و کلزا اختصاص این ارز توجیه اقتصادی دارد، اما تخصیص ارز دولتی به بذر گیاهان تزیینی منطقی نیست و قطعا همین امروز ماجرای قرار گرفتن بذر گیاهان تزیینی در گروه یک کالایی را بررسی خواهم کرد.

اما با گذشت بیش از یک هفته از وعده عباس قبادی درباره حذف ردیف 108 لیست مذکور - به شماره تعرفه 12099910 که در لیست مذکور تحت عنوان بذر گیاهان زینتی مشخص شده - و همچنین ردیف‌های 74 و 75 به شماره تعرفه‌های 06012010 و 06021030 که به ترتیب مربوط به »پیاز، غده و ریزوم شامل لیلیوم، سنبل، لاله و... و همچنین اندام‌های تکثیری نظیر رز، داودی، میخک، آناناس زینتی و ...» می‌شود، هنوز این ردیف‌ها مشمول دریافت ارز دولتی 4200 تومانی هستند و در گروه یک کالایی قرار دارند. «بذر» جزو اقلام 25 گانه مصوبه هیات وزیران برای دریافت ارز رسمی است و گروه‌بندی این تعرفه بر اساس نظر وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود. لذا به نظر می‌رسد در شرایط فعلی، حداقل لازم است تا وزارت جهاد کشاورزی نسبت به چرایی قرار داشتن بذر گیاهان زینتی در زمره اقلام مشمول دریافت ارز دولتی، شفاف‌سازی کند.

 

ارسال نظر