اخبار

۱۳۹۸/۰۳/۱۳ - ۰۱:۰۰:۵۱
کد خبر: ۱۴۵۸۸۱

صادرات سنگ‌آهن  مشروط شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه‌ای به گمرک ایران، اعلام کرد: از ۱۵ خردادماه ۹۸، صادرات سنگ‌آهن تنها از طریق واحد تولیدکننده سنگ‌آهن، کنسانتره، گندله یا نماینده رسمی آنها مجاز است. در نامه رضا رحمانی، به مهدی میراشرفی، آمده است: «به منظور ساماندهی صادرات بخش معدن و حصول اطمینان از برگشت ارز حاصل از صادرات و جلوگیری از تضییع حقوق دولت با استفاده از کارت‌های بازرگانی غیر، از تاریخ ۱۵/‌۰۳/‌۹۸‬ صادرات محصولات سنگ‌آهن با کد تعرفه‌ای (HS) چهار رقمی ۲۶۰۱ صرفاً از طریق واحدهای تولیدکننده سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله آهن یا نماینده رسمی آنان و مطابق با روال جاری برای محصولات فولادی پس از تایید دفتر صنایع معدنی این وزارتخانه در سامانه فرامرزی گمرک امکان‌پذیر خواهد بود. مقتضی است مشابه محصولات فولادی تعرفه‌های مذکور نیز در سامانه فرامرزی گمرک لحاظ شود.» رحمانی در بخش دیگری از این نامه به صادرات دیگر مواد معدنی نیز اشاره کرده و نوشته است: «با اتمام بررسی‌ها در مورد سایر مواد معدنی فهرست مواد معدنی دیگر از سوی معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت متبوع، مستقیماً به جنابعالی اعلام خواهد شد تا مشابه سنگ‌آهن، آنها نیز در سامانه فرامرزی گمرک اقدام شود.»

افت ۲۱ درصدی تجارت ایران و ترکیه

تسنیم|مبادلات تجاری ایران و ترکیه در ۴ ماهه نخست سال جاری میلادی با افت ۲۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۲.۸۶۶ میلیارد دلار رسید. آمارهای منتشر شده توسط اداره آمار ترکیه نشان می‌دهد مبادلات تجاری ایران با این کشور در  4 ماهه نخست سال جاری میلادی افت 21 درصدی داشته است. مبادلات تجاری ایران و ترکیه در بازه زمانی یاد شده، 2.866میلیارد دلار اعلام شده است. این رقم در 4 ماهه نخست سال قبل 3.628میلیارد دلار بوده است.

بر اساس این گزارش صادرات ترکیه به ایران در ماه‌های ژانویه تا آوریل 2019 با کاهش 16درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 793میلیون دلار رسیده است. ترکیه در ماه‌های ژانویه تا آوریل سال قبل 944 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود. واردات ترکیه از ایران در 4 ماهه نخست امسال نیز افت 22.8 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. ترکیه در ماه‌های ژانویه تا آوریل سال قبل 2.684میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده بود که این رقم در مدت مشابه امسال به 2.073میلیارد دلار کاهش یافته است. ایران نوزدهمین مقصد صادراتی و هشتمین منبع واردات ترکیه در 4 ماهه نخست 2019 شناخته شده است. بر اساس این گزارش در ماه آوریل صادرات ترکیه به ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل 15.6درصد رشد داشته و به 213میلیون دلار رسیده است. واردات ترکیه از ایران در همین ماه 37.8درصد افت داشته و به 499میلیون دلار رسیده است.

شکر خام بیشتر از حد نیاز موجود است

ایسنا|وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: شکر خام بیشتر از حد نیاز سال در انبارها موجود است و هیچ جای نگرانی وجود ندارد. رضا رحمانی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص وجود شکر در جامعه بیان کرد: تأمین شکر خام یا مواد اولیه برای کارخانجات وجود دارد و هیچ مشکلی از طرف ما نیست. او ادامه داد: در ابتدای سال یک مشکلی در خصوص تأمین شکر با همکاران وزارت جهاد کشاورزی بوده که رفع شده؛ شکر فراوانی به کشور وارد شده و در انبارهای جهاد موجود است. وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره وضعیت «کارخانه قند» و «شیر وارنا» بیان کرد: مواد اولیه و شکر توسط وزارت جهاد کشاورزی تأمین می‌شود و باید این مساله را پیگیری کرد. او در خصوص اینکه ۳ هزار قالیباف ورامینی به دلیل نبود بیمه، بیکار شده‌اند، تصریح کرد: در سال جاری خوشبختانه در قانون بودجه مجلس از این طرح حمایت شده و ردیف بودجه قالیبافان به نحو قابل توجهی افزایش یافته است. با حمایتی که از طرف مجلس شده، هیچ گونه مشکلی وجود ندارد و این طرح شامل تمام قالیبافان می‌شود.

5 شهربازی غیراستاندارد پلمب شد

ایسنا|بازرسان استاندارد در آستانه فصل تعطیلات و افزایش استفاده از تجهیزات بازی، در بازرسی‌های خود از تجهیزات بازی، پنج شهربازی بدون مجوز را در شرق و جنوب تهران پلمب کردند. در همین رابطه، محمودرضا طاهری، مدیرکل استاندارد تهران با اشاره بر اینکه در سال گذشته نیز ۲۶ شهربازی به دلیل عدم رعایت استانداردها و ایمنی، پلمب شد، گفت: «شهربازی خانه شادی پروین» در منطقه ۴ شهر تهران بود که برای تجهیزات خود، مجوز استاندارد نداشت و کاملا پلمب شد. همچنین شهربازی‌های «بوستان فتح» و «گل‌ها» در منطقه ۹، شهربازی «مرکز خرید ایده‌آل» در خیابان قزوین در منطقه ۱۷، شهربازی «مرکز خرید نارسیس» در منطقه 7 تهران از دیگر شهربازی‌های پلمب‌شده توسط بازرسان استاندارد، طی یک ماه گذشته بودند. بنا بر اعلام اداره کل استاندارد استان تهران، او افزود: اکنون ۱۵۲ شهربازی در استان تهران فعال است که شهروندان می‌توانند از تجهیزات بازی آن استفاده کنند؛ ضمن اینکه ۲۷۲۰ وسیله بازی نیز در این استان دارای استاندارد است.

 

ارسال نظر