اخبار

۱۳۹۸/۰۳/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۷۹۷

گسترش مراودات تجاری  با افغانستان

شاتا| وزیر صنعت، معدن و تجارت بر لزوم گسترش مراودات تجاری و افزایش صادرات کالاهای ایرانی به کشور افغانستان تأکید کرد. رضا رحمانی در دیدار با سفیر ایران در افغانستان با اشاره به پیشینه تاریخی و اشتراکات فرهنگی دو کشور ایران و افغانستان افزود: ایران و افغانستان همواره مناسبات نزدیکی با هم داشته‌اند و مراودات تجاری نیز در این راستا میان دو کشور چشمگیر بوده است. او با بیان اینکه بازار افغانستان مقصد تجاری مهمی برای کالاهای ایرانی به شمار می‌رود، تصریح کرد: افزایش صادرات به خصوص به کشورهای همسایه از برنامه‌های ما در حوزه تجارت خارجی است و افغانستان در این زمینه جایگاه ویژه‌ای دارد. وزیر صنعت، معدن و تجارت بر گسترش مراودات تجاری میان دو کشور تأکید کرد و گفت: از شرکت‌های صادراتی در این حوزه حمایت می‌کنیم. حمیدرضا بهرامی، سفیر ایران در افغانستان نیز از تمایل تجار و بازرگانان دو کشور برای گسترش مبادلات تجاری خبر داد و گفت: ایران یکی از مهم‌ترین مقاصد وارداتی برای تأمین کالاهای افغانستان است و کمک‌های فنی و مهندسی ایران برای ساخت زیرساخت‌ها در افغانستان نیز حوزه مهم دیگری است.

آغاز بازسازی واحدهای تولید چرم

شاتا|  مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت از آغاز بازسازی و نوسازی واحدهای چرم سبک خبر داد. افسانه محرابی در خصوص وضعیت صنعت چرم کشور گفت: سال‌ها است که صنعت چرم کشور سنتی اداره می‌شود و از بهره‌مندی از تکنولوژی عقب مانده است. او با بیان اینکه در سالیان گذشته در این صنعت، صادرات به صورت کالاهای نیمه تکمیل و عمدتا به صورت «سالامبور» و «وت بلو» با ارزش افزوده بسیار پایین انجام شده است، افزود: به منظور تکمیل زنجیره ارزش و تولید و صادرات کالای نهایی با ارزش افزوده بالاتر، برای صادرات «سالامبور» و «وت بلو» عوارض تعیین شد و با توجه به اینکه تنها وضع عوارض دستیابی به اهداف مذکور را ممکن نمی‌کند، بازسازی و نوسازی واحدهای چرم سبک در جهت ارتقای صنعت چرم با پرداخت یارانه سود تسهیلات از محل درآمد عوارض صادراتی سال جاری آغاز شد. مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: تسهیلات در نظر گرفته شده با یارانه سود ۹ درصد است که ۹ درصد از سهم سود بانکی را واحد تولیدی و ۹ درصد دیگر از محل اعتبار تخصیصی به عنوان یارانه دریافت می‌شود و برای دریافت این تسهیلات از طریق انجمن‌ها و تشکل‌های تخصصی چرم کشور فراخوان داده‌ایم.

هدایت سرمایه‌گذاران به تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام

وزارت صنعت|  معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخشنامه‌ای به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها، خواستار هدایت سرمایه‌گذاران به مشارکت در تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت کار بالا یا تکمیل ظرفیت خالی واحدهای تولیدی موجود کشور شد. در این بخشنامه آمده است: با توجه به محدودیت منابع موجود کشور، توسعه کمی صنایع و ساخت واحد‌های جدید مگر در صنایع خاصی که واردات به کشور انجام می‌شود یا صنایع های‌تک در دستور‌کار وزارت متبوع قرار ندارد. در بخش دیگری از این بخشنامه تاکید شده است: لازم است متقاضیان سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف را به مشارکت در تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت کار بالا یا تکمیل ظرفیت خالی واحدهای تولیدی موجود کشور هدایت و تشویق کرد. مطابق با این بخشنامه، اولویت‌های اصلی وزارتخانه، سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و معدن معطوف به محور‌های برنامه رونق تولید وزارت متبوع، به ویژه برنامه ساخت داخل کالاهای وارداتی دارای قابلیت صادرات است.

محدودیت‌های تجارت با کارت بازرگانی

تسنیم|   نایب‌رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران برضرورت جمع‌آوری کارت بازرگانی مانند همه جای دنیا در کشور تاکید کرد. حمیدرضا صالحی افزود: استفاده از کارت بازرگانی برای واردات و صادرات در تمامی ممالک جهان جز ایران و چند کشور دیگر منسوخ شده است. او همچنین اظهار کرد: ایران به دلیل مشکلاتی که دارد به خصوص در زمینه نوع استفاده از سیستم ارزی هنوز باکارت بازرگانی امور مربوط به واردات و صادرات را کنترل و پایش می‌کند تا لطماتی به نظام اقتصادی مملکت وارد نشود. به همین سبب باید به یکسری محدودیت‌ها تن دهد. نائب رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی گفت: به‌طورکلی اعتقاد تمامی فعالان اقتصادی مبتنی بر اینکه روزی این کارت‌ها جمع‌آوری شود بنابراین رسیدن هرچه سریع‌تر به چنین روزی خوب بهتر خواهد بود. او همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه چرا تعیین محدودیت برای تخصیص ارز به دارندگان کارت بازرگانی جدید در نظر گرفته شده و این تصمیم چه آثاری خواهد داشت، افزود: بحث اهلیت در مصوبات اخیر ستاد اقتصادی مطرح بوده است.صالحی اظهار کرد: صدور کارت جدید برای شرکت‌ها و واحدهای حقوقی دارای سابقه واردات، صادرات و پروانه تولید در مصوبه مزبور مستثنی و بیشتر شامل کسانی می‌شود که برای نخستین بازار کارت می‌گیرند.او یادآورشد: سقف اعتبار کارت بازرگانی جهت تخصیص ارز برای این دسته از فعالان اقتصادی در سال اول 500 هزار دلار، سال دوم دو میلیون دلار و سال سوم بصورت نامحدود خواهد بود.

 

ارسال نظر