اخبار

۱۳۹۸/۰۳/۰۸ - ۰۰:۱۸:۴۶
کد خبر: ۱۴۵۵۲۴

محدودیت‌های تجاری با قطر رفع شد

ایرنا | رییس اتاق مشترک ایران و قطر اعلام کرد: محدودیت‌های تجاری با قطر رفع شده و اکنون مشکل خاصی در روابط تجاری بین دو کشور وجود ندارد. عدنان موسی‌پور گفت: باوجود فشارهای بین‌المللی بر قطر، همیشه عزم دو طرف بر ادامه روابط تجاری آن هم در حداکثر توان بوده است. در همین راستا پس از تلاش‌های بسیار همه مشکلات ایجاد شده در چند روز گذشته از سر راه برداشته شده است. رییس اتاق مشترک ایران و قطر اضافه کرد: بر این اساس، به غیر از آهن و مس خام، مشتقات بنزین و نفت و گاز و ماده‌های شیمیایی، در همه حوزه‌ها صادرات انجام می‌شود. او تاکید کرد: در چند روز گذشته محدودیت صادرات در تمامی حوزه‌ها به غیر از پوشاک و مواد غذایی به وجود آمده بود که اکنون برطرف شده است.

لزوم به‌کارگیری ابزار‌های جدید اقتصادی

خبرگزاری صدا و سیما | مدیرکل دفتر امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری وزارت صنعت گفت: توسعه تولید و صادرات به ویژه در شرایط کنونی نیازمند به‌کارگیری ابزار‌های جدید اقتصادی است. احمد تشکینی افزود: یکی از مهم‌ترین چالش‌های فعلی اقتصاد ایران، عدم توازن بین بازدهی بخش‌های تولیدی و غیرتولیدی است. بنابراین به‌کارگیری ابزار‌های جدید اقتصادی مانند مالیات بر عایدی سرمایه به منظور افزایش جذابیت در بخش‌های مولد به ویژه تولیدات صنعتی و کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری در بخش‌های غیرمولد ضروری است. او تصریح کرد: استفاده از این ابزار اقتصادی منجر به اولویت دهی سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تولیدی در مقایسه با فعالیت‌های غیرمولد (طلا، سکه، ارز و ...) خواهد شد.

به گفته او، از طریق کاهش سوداگری در فعالیت‌های غیرمولد، زمینه‌ساز جلوگیری از نوسانات شدید قیمت در حوزه‌های غیرمولد و همچنین ایجاد درآمد پایدار برای دولت را فراهم خواهد کرد. تشکینی افزود: بدلیل رشد‌های بالای نقدینگی در اقتصاد ایران و وجود زمینه‌های لازم از جمله عدم توازن بازدهی بین بخش‌های مولد و غیرمولد، بستر لازم برای هدایت منابع به سمت تولید وجود ندارد. بنابراین در چنین شرایطی باید ابزار‌های جدید متناسب با شرایط جدید شناسایی، طراحی و به مرحله اجرا درآورد.

شناسنامه‌دار شدن فرش دستباف در دستورکار

شاتا | رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف ایران در دستور کار قرار دارد. فرشته دستپاک گفت: با ثبت جهانی فرش دستباف خراسان شمالی، ارتقای کیفیت و بازاریابی مناسب آن می‌توان شرایط حضور آن در بازار‌های جهانی را مهیا کرد. او از صادرات ۸۰درصد فرش تولیدی در کشور خبر داد و عنوان کرد: در سال جاری به دنبال شناسنامه‌دار کردن فرش کشور در جهان هستیم تا بتوانیم مشکل اساسی صادرات فرش را با این اقدام حل کنیم. او همچنین با اشاره به اینکه بیش از ۶۰۰ هزار نفر بافنده بیمه‌شده در کشور داریم، افزود: خراسان شمالی، ظرفیت راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی فرش را دارد. رییس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به عدم کفاف دستمزد قالیبافان برای امرار معاش گفت: شورای حقوق و دستمزد برای قالیبافان به‌صورت منطقه‌ای و کشوری امسال تشکیل می‌شود. دستپاک جمعیت درگیر فرش‌بافی در کشور را بالغ‌بر ۲ میلیون نفر اعلام کرد و افزود: فرش دستباف به عنوان تنها هنر و صنعتی است که نسبت به کالا‌های استراتژیک دیگر همچون زعفران و پسته برتری‌های فراوانی دارد. او با اشاره به تأمین اعتبار ۱۹ هزار میلیارد ریالی برای بیمه قالیبافان کشور گفت: این اعتبارات از سرفصل هدفمندسازی یارانه‌ها در نظر گرفته‌شده و هیچ قالی‌بافی در سال ۹۸ بدون بیمه نخواهد ماند.

اعطای تسهیلات به بنگاه‌های خسارت‌دیده از سیل

شاتا | معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خسارت دیده از سیل خبر داد. اصغر مصاحب با اعلام این خبر اظهار کرد: در پی وقوع حادثه سیل در برخی از استان‌های کشور و ایجاد خسارت به واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، این سازمان با هدف احیا مجدد واحدها و تأمین مالی آنها در سال «رونق تولید» نسبت به احصاء میزان خسارات وارده و ارسال فهرست واحدهای خسارت دیده به بانک‌های طرف قرارداد اقدام کرد. او افزود: همچنین از بانک‌های طرف قرارداد خواسته شده است نسبت به استمهال و در اولویت قرار دادن اعطای تسهیلات به واحدهای صنعتی آسیب دیده به منظور احیا مجدد آنها اقدام شود. او اضافه کرد: در جریان حادثه سیل اخیر، به ۲۴۷ واحد تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان‌های ایلام، خراسان شمالی، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان و مازندران به مبلغ ۲,۵۸۰ میلیارد ریال خسارت وارد شده است. مصاحب یادآور شد: بیشترین میزان تعداد واحدهای صنعتی خسارت دیده با ۱۲۰ واحد مربوط به بانک ملی و کمترین میزان با تعداد ۵ واحد مربوط به بانک رفاه کارگران است.

 

 

ارسال نظر