یارانه نقدی به جای ارز ترجیحی

۱۳۹۸/۰۳/۰۷ - ۰۰:۳۵:۳۷
کد خبر: ۱۴۵۴۲۹

رییس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر فساد موجود در توزیع ارز ترجیحی، عنوان کرد که باید به اقشار آسیب‌پذیر یارانه نقدی داد و ارز 4200 تومانی را که هیچ اثری در سفره مردم ندارد، حذف کرد. به گزارش پایگاه خبری اتاق تهران، مسعود خوانساری در مورد ارز ترجیحی و مشکلات ناشی از آن صبحت کرد. او با بیان اینکه هر کالا یا ارزی که در بازار چند نرخی باشد، موجب عدم تعادل و باعث ایجاد فساد و رانت خواهد شد، تصریح کرد: در خصوص ارز حداقل چهار نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی، ارز نیمایی، ارز سنا و ارز آزاد داریم.

او افزود: طبیعتا این چهار نوع ارز، عدم تعادل یا اشکالاتی را به وجود می‌آورد. اگر دولت به اندازه کافی ارز می‌داشت نباید چهار نوع نرخ ایجاد می‌کرد اما وقتی که توازن وجود نداشته باشد ارز چند نرخی می‌شود در این صورت ارزهای ترجیحی و ارزان قیمت سرقفلی پیدا می‌کند.

رییس اتاق تهران متذکر شد: اگر بتوان ارز ۴۲۰۰ تومانی را به همه داد، مشکلی نیست اما وقتی ترجیحی را به وجود می‌آورید در درجه اول اشکال اینجا شکل می‌گیرد که این ارز ۴۲۰۰ تومانی را به چه کسی می‌خواهید بدهید. این مساله هم در دستگاه دولتی و هم در بخش خصوصی فساد ایجاد می‌کند.

وی با اظهار به اینکه ارز ارزان موجب سه عارضه یا آسیب اختلال در توزیع، فاسد کردن خریدار و فروشنده و قاچاق کالا می‌شود، گفت: اولا اینکه ارز را به چه کسی بدهید و به چه کسی ندهید یک رانت و رابطه است. از طرفی، وقتی که قیمت ارز ۴۲۰۰ تومان و بسیار پایین‌تر از قیمت بازار است، این امکان وجود دارد که در خرید، قیمت فاکتورها را بالا و پایین بزنند، ارز بیشتری خارج شود و کالا کمتر وارد شود و فسادهای مشابه شکل بگیرد که این اولین خطر است. خوانساری افزود: دومین خطر این است که شما جنس را با قیمت ارز ۴۲۰۰ تومان وارد می‌کنید اما در داخل به علت اینکه سیستم توزیع درستی وجود ندارد، کالا با قیمت حاصل از ارز ۴۲۰۰ تومان به دست مردم نمی‌رسد.، مانند کاغذ که با یارانه وارد شد اما حتی بیشتر از نرخ ارز آزاد توزیع می‌شود. سومین ضرر این است که در تولید بسیاری از کالاها ممکن است مواد اولیه وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده شود که در صادرات مشکل پیدا کند و سبب قاچاق کالا شود.

رییس اتاق تهران با تاکید بر اینکه شناسایی افراد متمول از غیرمتمول کار پیچیده‌ای نیست و شدنی است، گفت: این کار هنوز دیر نیست و شدنی است و از طرفی، هدررفت کنونی نه در جیب مردم و مستضعفان می‌رود و نه در جیب دولت. اگر ما این را به یارانه نقدی تبدیل کنیم، حداقل به جیب مردم می‌رود.

خوانساری با اشاره به بی‌عدالتی موجود گفت: با توجه به حجم فساد و قاچاق موجود، توزیع ارز 4200 تومانی به دست افراد و اشخاص خاص می‌رسد و حتی اگر مابه‌التفاوت را بطور یکسان بین همه افراد جامعه توزیع کنند، به عدالت نزدیک‌تر است. او با اشاره به طرح بیمه سلامت گفت: دولت میلیاردها تومان در قالب این طرح برای سلامت و درمان مردم هزینه می‌کند چرا باید به واردات دارو مجدد ارز ترجیحی تخصیص یابد؟ این یارانه هم می‌تواند در قالب همان طرح بیمه سلامت هزینه شود تا حداقل از فساد و ویژه‌خواری در ارز ترجیحی کاسته شود. شناسایی افراد کم‌درآمد و نیازمند سخت نیست و دولت شش سال فرصت داشته است که این کار را انجام بدهد. اکنون هم می‌تواند این کار را انجام دهد و حذف ارز ترجیحی 4200 تومانی، با یارانه نقدی از اقشار آسیب‌پذیر حمایت کند.

 

ارسال نظر