اخبار

۱۳۹۸/۰۳/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۲۶۶

دستور و درخواست  وزیر صنعت از صنعتگران

وزیر صنعت، معدن و تجارت در راستای اولویت‌های این وزارتخانه در سال رونق با صدور دستوری خطاب به معاون امور صنایع خود بر ایجاد نمایشگاه قطعات وارداتی شرکت‌های بزرگ و فعال و دعوت از صنعتگران و قطعه‌سازان برای ساخت داخلی کردن این قطعات تاکید کرد.

رضا رحمانی در این ابلاغ خطاب به فرشاد مقیمی، مسوول پروژه‌های ساخت داخل وزارت صمت آورده است: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری در سال رونق تولید ضرورت دارد به تمامی شرکت‌های فعال و بزرگ از جمله شرکت‌های ایران خودرو، سایپا، فولاد مبارکه، ذوب آهن، تراکتورسازی تبریز، آلومینیوم‌سازان، شرکت ملی مس، گل گهر، چادرملو، سنگان، ایزوایکو، تولید‌کنندگان سیمان، نیروگاه‌های صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، گروه مهنا و... ابلاغ شود که نسبت به ایجاد نمایشگاه قطعات و ملزومات وارداتی مورد نیاز خود اقدام کرده و با فراخوان عمومی از تمامی صنعتگران و قطعه‌سازان برای ساخت داخل کردن آن دعوت کنند.

وی در این ابلاغ تاکید کرد: این نمایشگاه‌ها تا زمان داخلی‌سازی قطعات موردنیاز باید ادامه داشته و گزارش ماهانه از عملکرد و نتایج این موضوع ارایه شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین تصریح کرد: مرکز ساخت داخل این وزارتخانه مسوولیت پیگیری و اجرای صحیح این موضوع را به عهده داشته و مکلف است نتایج را به اطلاع عموم مردم شریف ایران اسلامی برساند.

براساس این خبر، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، تعمیق ساخت داخل را در کنار حفظ وضعیت تولید و اشتغال موجود و حرکت به سمت رونق تولید از اولویت‌های مهم این وزارتخانه در سال ۱۳۹۸ اعلام کرده است.

صادرات ۶ میلیارد دلاری ایران به چین در ۴ ماه

خبرگزاری تسنیم| صادرات ایران به چین در چهار ماهه نخست سال جاری میلادی با افت ۲۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۶ میلیارد دلار رسید.

 گمرک چین اعلام کرد مبادلات تجاری ایران و چین در این بازه زمانی با افت 32 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است .مبادلات تجاری ایران و چین که در ژانویه تا آوریل 2018 بالغ بر 13 میلیارد دلار اعلام شده بود در ژانویه تا آوریل سال جاری به 8.8 میلیارد دلار کاهش یافته است .صادرات چین به ایران و واردات از ایران در این دوره کاهش داشته است. صادرات چین به ایران در ژانویه تا آوریل2019 با کاهش 49 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 2.8 میلیارد دلار رسیده است. چین در ژانویه تا آوریل سال 2018 بالغ بر 5.6 میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده بود. ارزش واردات چین از ایران نیز افت زیادی داشته است. چین در ژانویه تا آوریل 2018 بالغ بر 7.4 میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده بود که این رقم با کاهش 20درصدی در ژانویه تا آوریل امسال به 6 میلیارد دلار رسیده است. نفت کالای عمده وارداتی چین از ایران است.

افزایش ۶۰  هزار تنی تولید فولاد اسفراین

رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در بازدید از طرح تکمیلی مجتمع صنعتی اسفراین گفت: با اجرای کامل این طرح ۱۰۰ میلیون یورویی ظرفیت ذوب و تولید فولاد با افزایش سالانه ۶۰ هزار تن به ۱۸۰ هزار تن می‌رسد. محمدباقر عالی تصریح کرد: با اجرای طرح تکمیلی مجتمع صنعتی اسفراین و نصب ماشین‌آلات ریخته‌گری پیوسته (CCM) علاوه بر افزایش ۶۰ هزار تنی ظرفیت تولید سالانه، با حذف فرایند برش و دور ریز شمش حدود ۲۰درصد صرفه‌جویی در تولید را خواهیم داشت. مقیمی با تاکید بر اینکه ایدرو در شرایط جنگ اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و در سال رونق تولید اهتمام جدی بر ارتقای داخلی‌سازی صنایع مختلف دارد، افزود: پیش از این در کارخانه‌های لوله گستر اسفراین و مجمتع صنعتی اسفراین به توان تولید لوله‌های بدون درز درون چاهی نفت و فولادی‌های آلیاژی سنگین تا سقف ۱۲۰ تن دست یافته بودیم . او با اشاره به اینکه اخیرا داخلی‌سازی کامل قطعات مهم فولادی انجام پذیرفته است، خاطرنشان کرد: برای نخستین‌بار تیغه‌های برش حفاری (TBM) که از طریق واردات تامین می‌شد، به‌طور کامل داخلی‌سازی شده که علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، صرفه جویی ۵۰ درصدی در قیمت تمام شده در صنایع کشور داشته است. به گفته عالی، همچنین برای نخستین‌بار قطعات مهم خردکن‌های معدنی (HPGR) به‌طور کامل داخلی‌سازی شده است که جایگزینی این قطعه با مشابه نمونه خارجی، سالانه ده‌ها میلیون یورو صرفه جویی ارزی در پی خواهد داشت. محمد باقر عالی همچنین از داخلی‌سازی و ساخت کامل غلطک‌های پشتیبان سنگین بیش از ۴۰تن و رول‌های نورد مورد نیاز صنایع فولاد و نیز کوپلینگ خطوط تولید ورق در مجتمع صنعتی اسفراین خبر داد.

 

ارسال نظر