اخبار

۱۳۹۸/۰۳/۰۲ - ۰۰:۳۵:۴۴
کد خبر: ۱۴۵۱۸۷

شناسایی 2 میلیون پرونده تخلف در سال ۹۷

خبرگزاری تسنیم | مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی سازمان حمایت گفت: این سازمان از سال ۱۳۹۷ از حدود ۳.۵ میلیون بازرسی انجام شده، بیش از ۲ میلیون پرونده تشکیل داده است. به گزارش تسنیم، مهرداد ایزدی با اشاره به تفاوت میان دو مقوله گرانی و گرانفروشی گفت: باید بین افزایش سطح عمومی قیمت‌ها (تورم) که متاثر از کاهش ارزش پول ملی بوده و در نتیجه کاهش قدرت خرید مردم را در پی دارد و از سوی دیگر موجب افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه‌های تولید می‌شود، با گرانفروشی یعنی فروش بالاتر از قیمت واقعی و متعارف تفکیک قایل شد. او به واقعیت حال حاضر اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: افزایش قیمت نهاده‌ها، عوامل و مواد اولیه تولید دامن گیر صنایع داخلی شده و موجب شده قیمت محصول نهایی واحدهای تولیدی افزایش یابد که روند صعودی شاخص قیمت تولید‌کننده نیز گویای این امر است.

ایزدی صدور حکم انحلال یک سازمان آن‌هم بدون شناخت کامل از وظایف ذاتی و قانونی آن و بسنده کردن به یک فعالیت خاص و نادیده گرفتن سایر فعالیت‌ها را علمی و کارشناسی ندانست و بیان کرد: برای بررسی سنجش کارایی هر سازمانی باید با توجه به حیطه وظایف و قدرت اجرایی و قانونی، اقدام به تدوین شاخص‌های متناسب کرده و سپس به ارزیابی و جمع‌بندی آن پرداخت. به گفته او، این سازمان از سال 1397 سعی کرده بازرسی خود را هدفمند کند به طوری که از حدود 3.5 میلیون بازرسی انجام شده، بیش از 2 میلیون پرونده تشکیل شده که این نشان از در صحنه بودن این سازمان دارد. همچنین ارزش تخلفات قاچاق کالا در سطح عرضه با هدف حمایت از تولید داخلی نسبت به سال 1396، افزون بر 1103درصد افزایش داشته است.

ارز ۴۲۰۰ را حذف کنید  یارانه نقدی بدهید

خبرگزاری تسنیم| رییس اتاق تهران از پیشنهاد این اتاق به دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارایه یارانه نقدی به اقشار آسیب پذیر خبر داد. مسعود خوانساری در مورد این پیشنهاد اظهار کرد: ما معتقدیم هرگونه تفاوت قیمت در نرخ ارز و ایجاد ارز چند نرخی، باعث فساد و رانت می‌شود و منافع تخصیص این ارز ترجیحی به هیچ‌وجه به مردم، مصرف‌کنندگان و به خصوص قشر آسیب‌پذیر جامعه نمی‌رسد. رییس اتاق تهران افزود: کالاهای اساسی جزو کالاهایی بوده که ارز 4200 تومانی برای تامین آن اختصاص یافته بود ولی شما نگاه کنید، تورم آشامیدنی‌ها و خوراکی‌ها در سال گذشته حدود 80 تا 85 درصد بوده است. او ادامه داد: یا در مورد کاغذ هم موضوع جالب توجه است؛ تامین کاغذ با ارز 4200 تومانی انجام می‌شده ولی قیمت کاغذ در بازار، حتی بالاتر از کاغذی است که با نرخ ارز آزاد به کشور وارد شود.

خوانساری با بیان اینکه مواردی از این دست نشان داده که سیاست ارز ترجیحی نتوانسته موفقیت‌آمیز باشد گفت: ما معتقدیم باید هرچه سریع‌تر، قیمت ارز بر اساس مکانیزم بازار تعیین شود و بانک مرکزی برای جلوگیری از نوسانات قیمتی، اقدامات کنترلی خود را انجام دهد. رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: از سوی دیگر، برای آنکه افزایش قیمت‌ها به اقشار کم‌درآمد فشار مضاعفی وارد نکند لازم است تا در مقابل، برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر باید یارانه نقدی را برای این بخش از جامعه درنظر گرفت.

راه‌اندازی سامانه پایش قوانین مخل کسب‌و‌کار

معاونت فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران با صدور اطلاعیه‌ای ضمن اعلام خبر راه‌اندازی «سامانه پایش و شناسایی قوانین فسادزا و مخل کسب‌و‌کار»، از فعالان اقتصادی دعوت کرد از طریق این سامانه قوانین مخل کسب‌و‌کار را معرفی کنند. در این اطلاعیه آمده است: «اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران درراستای مسوولیت و وظایف قانونی خود مبنی بر اطلاع‌رسانی سریع قوانین و مقررات تاثیرگذار بر محیط کسب و کار کشور و ایجاد ساختاری برای پایش و شناسایی قوانین و مقررات مخل فضای کسب و کار کشور و نیز شناسایی قوانین، مقررات و رویه‌های فسادزا، اقدام به طراحی و ایجاد این سامانه کرده است.» در این اطلاعیه از فعالان اقتصادی خواسته با مشارکت و همراهی در این طرح نسبت به معرفی و اعلام قوانین، تصویب‌نامه‌ها، آیین نامه‌ها، بخشنامه‌ها، فرآیندها و رویه‌هایی که موجب ایجاد فساد و همچنین مشکل و اختلال در روند فعالیت بنگاه‌های اقتصادی می‌شوند، اقدام کنند. بر این اساس، اتاق ایران درنظر دارد موارد اعلامی و پیشنهادات ارسالی در این سامانه را بعد از بررسی‌های کارشناسی و تهیه گزارش تکمیلی که با کمک و همراهی معاونت‌ها، مدیریت‌ها و کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران صورت خواهد پذیرفت، برای رفع موانع و تسهیل فضای کسب و کار به مراجع تصمیم‌گیر در قوای سه‌گانه ارجاع و پیگیری‌های لازم را انجام دهد. سامانه پایش و شناسایی قوانین فسادزا و مخل کسب‌و‌کار در آدرس

 bdr.chambertrust.ir در دسترس قرار گرفته است.

 

 

ارسال نظر