اخبار

۱۳۹۸/۰۲/۲۶ - ۱۶:۱۴:۵۲
کد خبر: ۱۴۴۶۸۰

احیای ظرفیت خالی دو هزار واحد تولیدی

شاتا| معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به هدف‌گذاری احیای ظرفیت خالی 2 هزار واحد تولیدی در سال 98، از ترغیب سرمایه‌گذاران جدید برای احیای واحدهای راکد، تعطیل و با ظرفیت پایین خبر داد. سعید زرندی گفت: در سال جاری فعال‌سازی ظرفیت خالی 2 هزار واحد را هدف‌گذاری کردیم تا آنها را احیا کنیم. او در ادامه افزود: به جای اینکه سرمایه‌گذار جدید از ابتدا بخواهد یک واحد صنعتی را ایجاد کند، واحدهای نیمه تمام یا تعطیل را فعال کند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه امسال رویکرد ما واحدهای ایجادی نیستند، تصریح کرد: تعمیق ساخت داخل از موضوعات بسیار مهم برای اقتصاد کشور است و از برنامه‌های وزارتخانه در سال رونق تولید، شناسایی کالاهای وارداتی قابل ساخت در داخل کشور است که قابلیت صادرات دارند.

صادرات چین به ایران نصف شد

تسنیم| صادرات چین به ایران در سه ماهه نخست سال جاری میلادی به حدود ۱.۸ میلیارد دلار رسید که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی تقریبا نصف شده است. گمرک چین اعلام کرد که مبادلات تجاری ایران و چین در 3 ماه نخست سال جاری میلادی با افت 43 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی مواجه شده است. مبادلات تجاری ایران و چین که در ژانویه تا مارس 2018 بالغ بر 9.98 میلیارد دلار اعلام شده بود در ژانویه تا مارس سال جاری میلادی به 5.672 میلیارد دلار کاهش یافته است. صادرات چین به ایران و واردات از ایران در این دوره کاهش داشته است.

صادرات چین به ایران در ژانویه تا مارس 2019 با کاهش 56 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 1.844 میلیارد دلار رسیده است. چین در ژانویه تا مارس سال 2018 بالغ بر 4.32 میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده بود. ارزش واردات چین از ایران نیز افت زیادی داشته است. چین در ژانویه تا مارس 2018 بالغ بر 5.66 میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده بود که این رقم با کاهش 32 درصدی در ژانویه تا مارس سال جاری میلادی به 3.828 میلیارد دلار رسیده است. نفت کالای عمده وارداتی چین از ایران است.

جلوگیری از قاچاق راهکار توسعه صادرات

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: با برخورد جدی با قاچاق، بطور حتم به اهداف صادراتی کشور دست خواهیم یافت. محمد رضا منصوری در گفت‌وگو با ستاد خبری ایران اکسپو نیوز با اشاره به لایحه جداکردن وزارت بازرگانی از وزارت صنعت اظهار کرد: با توجه به هزینه‌های بالای اجرای این طرح، این تفکیک اکنون به صرفه نیست؛ زیرا که برای استقرار نیرو‌ها و جابه‌جایی مدیران ماه‌ها زمان لازم است، بنابراین با توجه به اینکه این موضوع را در گذشته تجربه کردیم اشتباه است و باید همین ساختار باقی باشد و باید اشکالات را برطرف کرد. او افزود: در شرایط موجود باید وظایف به افرادی سپرده شود که بتوانند همه امور مربوط را در زمینه صادرات و بازرگانی به درستی انجام دهند منصوری تصریح کرد: برای وزارت جدید بازرگانی قطعا به محلی جدید برای اجاره نیاز است بنابراین‌بار مالی بسیار سنگین و عواقب جبران‌ناپذیری خواهد داشت. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در رای‌گیری جدید مجلس برای لایحه تفکیک احساس می‌شود که انرژی بیشتری برای رای آوردن طرح تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایجاد وزارت جدید بازرگانی دیده می‌شود ولی تلاش می‌کنیم که این اقدام صورت نگیرد. منصوری در خصوص راهکار بهبود عملکرد وزارتخانه جدید بازرگانی ورسیدن به اهداف صادراتی گفت: شرایط برای قاچاق بسیار فراهم شده است و اکنون وزارت بازرگانی کاری نمی‌تواند انجام دهد وتنها فساد بیشتر شده برای مثال از 40 میلیارد دلار صادرات انجام شده، 30 میلیارد دلار ارز از کشور خارج شده و برنگشته است که واقعا لازم است از فساد جلوگیری شود. او گفت: دامنه انتخاب مدیران باید کسانی باشد که در این زمینه تخصص داشته باشند.

هدف‌گذاری برای افزایش ظرفیت تولید مس

شاتا| مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران از برنامه افزایش ظرفیت تولید مس تا 400 هزار تن خبر داد. او همچنین تولید بیش از 260 هزا تن کاتد را از برنامه‌های سال جاری شرکت مس اعلام کرد. اردشیر سعدمحمدی افزود: تولید مس کاتد سال گذشته از مرز 245 هزار تن برای اولین‌بار در کشور عبور کرد. امیدواریم در سال 98 که به دستور مقام معظم رهبری سال رونق تولید نام‌گذاری شده است، میزان تولید را به بالای 260 هزار تن کاتد برسانیم. او افزود: برای اینکه بتوانیم برای صنایع پایین‌دستی کاتد تولید کنیم برنامه‌ریزی داریم تا سرمایه‌گذاری‌های جدیدی را فراهم کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران همچنین از برنامه افزایش ظرفیت تولید مس تا 400 هزار تن خبر داد و گفت: امیدواریم در تولید از معادن، توازن را برقرار کنیم و معادن جدید را به تولید وارد کنیم تا ظرفیت تولید کنسانتره در آینده افزایش یابد. سعد محمدی درباره میزان ذخایر مس در کشور هم گفت: میزان ذخایر اثبات‌شده این ماده معدنی هم‌اکنون بیش از 22 میلیون تن مس خالص است و اگر تولید مس را 250 هزار تن در سال بدانیم در واقع تا 40 سال آینده می‌توانیم تولید داشته باشیم، اما با اکتشاف جدید امیدواریم که میزان ذخایر داخلی کشور به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد.

 

ارسال نظر