اخبار

۱۳۹۸/۰۲/۱۹ - ۰۰:۳۶:۵۹
کد خبر: ۱۴۴۱۶۹

خودروهای پارکینگی راهی بازار می‌شوند

تسنیم|وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه در ماه‌های گذشته تعدادی از خودروها کسری قطعه داشتند، گفت: در حال حاضر تعهدات طبق برنامه انجام می‌شود. رضا رحمانی در حاشیه جلسه هیات دولت ضمن اعلام این خبر گفت: در ماه‌های گذشته تعدادی از خودروهای تولیدی به دلیل کسری قطعه در پارکینگ‌های خودروسازان انبار شده بودند که این هفته بخش عمده این ایرادات رفع شد و این خودروها به تدریج به بازار عرضه می‌شوند. او با تاکید بر اینکه هم‌اکنون تولید خودرو طبق برنامه انجام می‌شود، عنوان کرد: در حال حاضر تعهدات طبق قولی که داده شده بود انجام می‌شود. 80 درصد از تولید به تعهدات و 20 درصد به فروش فوری اختصاص داده می‌شود. وی در خصوص نقش رسانه‌ها در تغییر قیمت خودرو عنوان کرد: دو هفته گذشته رسانه‌ها در افزایش قیمت خودرو نقش موثری داشتند. به گفته رحمانی، مواد اولیه مورد نیاز اغلب صنایع از جمله پتروشیمی، فولاد، مس، آلومینیوم، پوشاک، صنایع غذایی و حتی خودروسازان برای تولید امسال تامین شده است و مشکلی از این بابت وجود ندارد. وی افزود: به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها ماموریت داده شده تا پیش از اینکه واحدهای تولیدی و صنعتی با مشکل مواجه شوند، برای تامین مواد اولیه مورد نیازشان تا پایان امسال اقدام کنند.

پاسخ دخانیات به ستاد مبارزه با قاچاق

فارس|شرکت دخانیات ایران اعلام کرد: این شرکت با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور، مراجع قضایی و وزارت صنعت در امر مبارزه با قاچاق کالاهای دخانی همکاری همه‌جانبه دارد. پیرو درج خبری با عنوان «شرکت دخانیات یکی از موانع اصلی مبارزه با قاچاق است» شرکت دخانیات ایران به ارایه توضیحاتی پرداخت. در بخشی از متن این جوابیه آمده است: شرکت دخانیات ایران بیشترین خطوط تولیدی سیگارت را در کشور داراست و بخش عمده‌ای از این تجهیزات و قطعات وارداتی است و از آنجایی که معاملات شرکت دخانیات ایران در چارچوب ضوابط و مقررات قانونی انجام می‌پذیرد، انتخاب اشخاص واجد صلاحیت برای اجرای پروژه نصب دستگاه قرائت خوان کد رهگیری به دلیل هزینه بالای آن مستلزم برگزاری مناقصه است. در همین راستا مناقصه انجام و با رعایت ضوابط و مقررات و در شرایط رقابتی پیمانکار و مجری طرح انتخاب و اجرای پروژه آغاز و مستندات آن به مراجع ذی‌ربط و مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور ارسال شده است. ضمن اینکه شرکت‌های دخانی دیگری نیز تاکنون موفق به اجرای کامل طرح و نصب و درج کد رهگیری در تمامی خطوط تولیدی خود نشده‌اند.  شرکت دخانیات اعلام کرد: شرکت دخانیات ایران نه تنها مانعی بر پیشبرد و برنامه‌های پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالاهای دخانی نیست، بلکه با انعقاد تفاهم‌نامه در سال 93 با مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور، مراجع قضایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در امر مبارزه با قاچاق کالاهای دخانی همکاری همه‌جانبه داشته و همچنان خود را در این زمینه پیشرو می‌داند.

هدف‌گذاری برای خلق ظرفیت‌های صادراتی

ایرنا|سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: مگاپروژه‌ای صادراتی برای پروژه اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار گرفته است که یکی از هدفگذاری‌های آن، تنوع بخشیدنِ کالاهای صادراتی به کشورهای همسایه است. محمدرضا مودودی افزود: در حال تعریف مگاپروژه‌های صادراتی هستیم تا ظرفیت‌های جدید صادراتی در سال جدید خلق کنیم. او با اشاره به اهمیت تجارت با همسایگان گفت: با توجه به اینکه محدودیت‌های زیادی در حمل و نقل کالا و تبادل پول با کشورهای دورتر داریم، باید بیش از هر زمان دیگر روی کشورهای همسایه متمرکز شویم. سرپرست سازمان توسعه تجارت ادامه داد: این کشورها هم ثروتمند هستند و هم سهم بالای یک هزار و100 میلیارد دلار از واردات جهانی دارند. با این حال سهم ما از صادرات به این کشورها با حدود 24 میلیارد دلار، کمتر از 2 درصد است. مودودی درباره راه‌های تحقق این برنامه تصریح کرد: باید زمینه‌های نرم افزاری و سخت افزاری را در داخل کشور و در حوزه تجارت خارجی فراهم کنیم؛ از جمله اینکه تشکل‌های صادراتی تخصصی را تقویت کرده و کمک کنیم شرکت‌های بزرگ صادراتی و مگاپروژه‌های صادراتی شکل بگیرند.

او با تاکید بر لزوم توانمندسازی بنگاه‌های کوچک و متوسط افزود: باید برنامه‌ریزی کنیم شرکت‌های کوچک به شرکت‌های چند میلیون دلاری در عرصه بین‌المللی تبدیل شوند. آنها باید با آداب و سازوکارهای بین‌المللی شدن آشنا شوند که سازمان توسعه تجارت هم در این راه به آنها کمک می‌کند. به گفته مودودی در شرایط فعلی کمتر از 350 قلم کالای صادراتی داریم که ارزش آنها بالای 50 میلیون دلار است. او اظهار کرد: باید برنامه‌هایی در راستای تولید محصولات جدید تعریف کنیم که ظرفیت بالای 500 دلار در سال خلق کنند؛ تنها در پناه پروژه‌های چند صد میلیون دلاری می‌توانیم شاهد افزایش صادرات غیرنفتی و سبد کالاهای صادراتی در آینده باشیم. سرپرست سازمان توسعه تجارت درباره دومین برنامه این سازمان گفت: با توجه به اینکه به لحاظ سوئیفت با موانعی رو به رو شده‌ایم، باید در حوزه مبادلات کالا به صورت تهاتری از ظرفیت همسایگان استفاده کنیم.

 

ارسال نظر