اخبار

۱۳۹۸/۰۲/۱۶ - ۰۰:۲۸:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۹۱۱

 

داخلی‌سازی ناچیز خودروهای چینی

خبرگزاری مهر| معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت با اشاره به الزام خودروسازان چینی مبنی بر افزایش سطح داخلی‌سازی خودروهای تولیدی در ایران، گفت: داخلی‌سازی خودروهای خارجی تولیدی در ایران از جمله چینی‌ها، حداقل باید ۲۰درصد باشد. فرشاد مقیمی با بیان اینکه داخلی‌سازی خودروهای چینی متوقف نشده، گفت: تمام خودروهای خارجی که در ایران وارد و تولید می‌شوند، باید داخلی‌سازی حداقل ۲۰ درصدی را انجام دهند؛ بنابراین این سیاست در مورد هیچ خودروسازی از جمله چینی‌ها، متوقف نشده است و البته این درصد، یک نقطه شروع است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که در دوره مدیریت قبلی معاونت صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت میزان داخلی‌سازی برای خودروهای چینی در سال ۹۷ معادل ۴۰ درصد اعلام شده بود، و اکنون داخلی‌سازی ۲۰ درصدی برای خودروسازان چینی بسیار پایین است، گفت: وقتی خودرویی می‌خواهد داخلی‌سازی شود، باید قطعه‌سازان هم ظرفیت آن را ایجاد کنند؛ اما این داخلی‌سازی از ۲۰ درصد شروع شده و بسته به نوع خودرو ممکن است افزایش یافته و ارتقای آن، در زمان متفاوتی صورت گیرد و در برخی موارد هم، زمان کوتاه یا بلند شود.

او تصریح کرد: ممکن است در بازه زمانی شش ماهه، داخلی‌سازی به درصد بالاتری برسد و ممکن است در جاهای دیگری هم ظرفیت پایین‌تر باشد و این کار با کندی بیشتری پیگیری شود. مقیمی ادامه داد: افزایش داخلی‌سازی باید در یک بازه زمانی صورت گیرد، به این معنا که خودرویی که امروز در داخل کشور وارد می‌شود، باید از ۲۰ درصد داخلی‌سازی شروع کند؛ اما برخی از خودروهایی که در گذشته وارد کشور شده بودند، درصد بالایی از بومی‌سازی را ندارند. او در پاسخ به این سوال که اکنون سقف داخلی‌سازی خودروهای چینی چند درصد است، گفت: در این رابطه باید با آمار و ارقام سخن گفت.

هشدار سازمان حمایت درباره تغییر قیمت‌ها

ایسنا|رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد که شش ماه پیش از گرانی در خصوص تغییر قیمت اقلامی همچون «گوشت، پیاز و شکر» به صورت مکتوب به دستگاه‌های متولی هشدار داده شد. عباس تابش اظهار کرد: امروزه برای کسب سهم بیشتر از بازار، تولید براساس سلایق و خواست مشتری حرف اول را می‌زند و سازمان حمایت در جهت حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان از طریق ارتباطی که با بازار مصرف دارد، سلایق و خواسته‌های مشتریان را از راه‌های مختلف به تولیدکنندگان منتقل می‌کند و تولیدکنندگان با تولیدی که در جهت سلایق مشتریان انجام می‌دهند، موجبات رضایت مشتری را فراهم می‌آورند. این باعث حمایت از تولید همزمان با حمایت از مصرف‌کننده می‌شود.

او ادامه داد: در سازمان حمایت، اولویت بر حمایت از حقوق مصرف‌کننده است. این سازمان روزانه قیمت ۹۲ کالا را رصد می‌کند و در بانک اطلاعاتی ثبت می‌شود، سپس براساس تغییرات قیمت چه از لحاظ کمبود کالا چه مازاد آن به تمام مراجع تولید، سیاست‌گذاری و مصرف اطلاع‌رسانی می‌شود. مدیرعامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اظهار کرد: وظیفه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ایجاب می‌کند که 6 ماه قبل از تغییر قیمت در کالا با تحلیل‌های کارشناسی و با رصد بازار به صورت مکتوب به واحدهای تأمین‌کننده امکان تغییر در قیمت این اقلام را انعکاس بدهد. در این رابطه در خصوص اقلامی همچون گوشت، پیاز و شکر هم سازمان حمایت با دستگاه‌های متولی مکاتبه کرد و احتمال تغییرات را گزارش داد و گفته شد برای تأمین این اقلام اقدام شود، اما عدم توجه به تأمین این اقلام باعث گله‌مندی مردم شد. او افزود: بحث گران‌فروشی نیز مطرح است که عده قلیلی از تحولات و تنش‌های اقتصادی استفاده می‌کنند. وظیفه دیگر سازمان حمایت، برخورد با این افراد است و از مردم می‌خواهیم با سامانه ۱۲۴ تماس بگیرند و گزارش بدهند. در خرید کالاها مردم باید مطالبه فاکتور کنند زیرا معیار سنجش گران‌فروشی فاکتور است.

ضرورت تقویت صنعت تجهیزات پزشکی

شاتا| معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به حجم بالای واردات تجهیزات پزشکی، باید این صنعت تقویت و توسعه یابد. سعید زرندی در نشستی با انجمن‌ها و تشکل‌های صنعت تجهیزات پزشکی گفت: یکی از برنامه‌های مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال رونق تولید، موضوع تعمیق ساخت داخل است. او افزود: کالاهای مهمی که در حال حاضر به کشور وارد می‌شود و توان تولید آن در کشور است باید به کمک بخش خصوصی، بومی‌سازی شود. زرندی افزود: تجهیزات پزشکی به دلیل ارتباط با سلامت مردم از اهمیت بالایی برخوردار است و با توجه به ظرفیت، توانمندی و دانشی که در کشور وجود دارد می‌توانیم این صنعت را توسعه دهیم. او تاکید کرد: این صنعت به دلیل موضوع سلامت مردم، صنعت بین دستگاهی بین این وزارتخانه و وزارت بهداشت است که باید با همکاری و هم افزایی بیشتر، بتوانیم مشکلات این صنعت را برطرف نمایم. او تصریح کرد: حجم بالای واردات تجهیزات پزشکی به کشور، موضوعی است که باید هر دو وزارتخانه برای داخلی‌سازی آن تلاش کنند. زرندی گفت: ظرفیت مناسب کشورهای همسایه، فرصت مناسبی را نیزبرای صادرات تولیدات این تجهیزات فراهم می‌کند.

 

ارسال نظر