اخبار

۱۳۹۸/۰۲/۱۵ - ۰۰:۲۴:۳۹
کد خبر: ۱۴۳۸۳۲

برقراری رابطه مستقیم صرافی‌های ایران و عراق

ایسنا|رییس کنفدراسیون صادرات ایران معتقد است یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌هایی که دولت می‌تواند برای آنها برنامه‌ریزی کند حل مشکل انتقال ارز برای صادرکنندگان است. محمد لاهوتی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به مشکلات و محدودیت‌های به وجود آمده در مسیر انتقال ارز، صادرکنندگان ایرانی با مشکلاتی مواجه هستند و همین مساله کار را برای آنها سخت کرده است. وی معتقد است که در چنین شرایطی سیاست‌های دولتی باید به سمت حمایت از صادرکنندگان و فعالان اقتصادی باشد در حالی که سیاست‌هایی همچون تعهدات ارزی نه تنها کمک نمی‌کند که حتی مشکلی نیز به محدودیت‌های گذشته اضافه می‌کند. این عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه تحریم‌ها در جابه‌جایی ارز محدودیت‌هایی به وجود آورده است، تاکید کرد: در شرایط فعلی باید تلاش کرد بیشترین تسهیلات ممکن در اختیار کسانی قرار گیرد که می‌توانند برای کشور ارزآوری کنند. به خصوص در دوره‌ای که تحریم‌های نفتی اوج گرفته، صادرات غیر نفتی در این ایام برای ما اهمیت زیادی خواهد داشت.

لاهوتی ادامه داد: در شرایط فعلی ارتباط ارزی با کشورهای همسایه برای ما اهمیت زیادی دارد. ما پیشنهاد داده‌ایم شرایط برای برقراری یک ارتباط مستقیم میان صرافی‌های ایران و عراق فراهم شود و با استفاده از برخی شیوه‌های جدید راه برای انتقال ارز باز شود. همانطور که پیش از این نیز بارها گفته‌ایم صادرکنندگان واقعی با توجه به سابقه مشخص‌شان و سرمایه‌گذاری که انجام داده‌اند، گزینه دیگری جز بازگشت ارز ندارند. او با بیان برخی سیاست‌های تنبیهی در نظر گرفته شده برای صادرکنندگانی که ارز کالای صادراتی را برنگردانند، بیان کرد: در صورتی که مقدمات اجرایی کار در نظر گرفته شود، صادرکنندگان ارز را باز می‌گردانند و دیگر نیازی به تهدید در انتقال پرونده به دستگاه قضایی یا دیگر گزینه‌های مطرح شده نیست.

سه گانه روش توسعه در شرایط حساس

شاتا | رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: ایمیدرو به عنوان سازمان توسعه‌ای، زمینه ساز توسعه بخش خصوصی است. خداداد غریب پور در عین حال به بیان روش‌های سه گانه توسعه و سازندگی در شرایط فعلی کشور پرداخت. وی در مراسم آغاز عملیات احرایی طرح جامع فولاد اندیمشک اظهار کرد: امیدواریم فضای کشور در سال رونق تولید، فضای تولید باشد و علاوه بر تداوم تولید پیشین، تولید جدید شکل گیرد. به گفته وی، در شرایطی که با تحریم‌های ظالمانه مواجه هستیم، سازندگی کشور تنها از سه روش «ایجاد کنسرسیوم، تامین مالی بانک‌ها یا انتشار اوراق در بازار سرمایه» ممکن است.

رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به طرح جامع فولاد اندیمشک اظهارکرد: فاز نخست طرح با سرمایه‌گذاری حدود 35 میلیون دلار، حداکثر 2 ساله احداث می‌شود. همچنین طبق تعهد سرمایه‌گذاران در مدت زمان مشخص شده پروژه به اتمام برسد. وی ادامه داد: ماده اولیه این کارخانه، محصولات جانبی و دور ریز کارخانه‌های فولادی است. غریب پو همچنین با اشاره کنسرسیوم متشکل از شرکت‌های گل گهر، فولاد مبارکه، چادرملو و فولاد خوزستان برای اجرای طرح جامع فولاد اندیمشک تصریح کرد: فهم بالای شرکت‌های سرمایه‌گذار نشان می‌دهد که ذهنشان محلی، منطقه‌ای و بنگاهی نیست بلکه سرمایه‌گذاری و آبادانی کشور در اولویت است. وی افزود: طرح پترولیوم کک اروند نیز توسط 4 شرکت و با محوریت شرکت فولاد خوزستان اجرایی می‌شود. همچنین طرح الکترود اردکان نیز توسط همین 3 شرکت این کنسرسیوم (فولاد مبارکه، چادرملو و فولاد خوزستان) انجام می‌شود.

 

ارسال نظر