لزوم احداث 3 هلدینگ در سال ۹۸

۱۳۹۸/۰۲/۱۲ - ۰۱:۰۰:۵۸
کد خبر: ۱۴۳۶۶۳
لزوم احداث 3 هلدینگ در سال ۹۸

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت از لزوم احداث سه هلدینگ در سال ۹۸ خبر داد و گفت: در منابع مالی شرکت‌های بزرگ به دنبال بورس و راه‌اندازی هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری هستیم که باید در سال جاری، سه هلدینگ راه‌اندازی کنیم و برای تحقق این امر باید از سرمایه‌های مردمی استفاده کنیم. به گزارش شاتا، سعید زرندی با بیان اینکه نیازمند تلاش همگانی هستیم، افزود: در تمام مدل‌های اقتصادی تنها موضوعی که می‌تواند در این شرایط کمک و نقدینگی را در خودش هضم کند، تزریق در حوزه تولید و توسعه تولید است. معاون طرح و برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: سال ۹۷ رشد ارزش افزوده صنعت از ۹۱ تاکنون براساس تحلیل‌ها، ۶ ماهه اول ۹۷ نشان می‌دهد، سال سختی برای تولید کشور بوده است. زرندی تصریح کرد: مهم‌ترین‌ مشکلی که در صنعت، معدن و تجارت رشد تشکیل سرمایه است. در کلان در این زمینه مشکل داریم. معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه زمانی رونق می‌تواند موثر باشد که تمام سطوح با هم‌ کار کنند، گفت: عدم همکاری دیگر دستگاه‌ها مورد تایید ما نیست. در این برنامه بخشی از کارها را در کلان وزارت و بعضی دیگر را در کلان کشور برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

   نگاه به تولید

زرندی ادامه داد: سطح محیط سیاسی که فراتر از همه محیط‌ها است که مباحث سیاسی اجتماعی و فرهنگی کشور باید در آن بحث شود. ما باید به تولید به عنوان یک موضوع توسعه فرهنگی و اجتماعی نگاه کنیم. وی تصریج کرد: سطح دوم محیط کلان در سیاست‌های بانکی، پولی، مالی و ارزی کشور در بیرون وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می‌شود. به عنوان مثال افزایش قیمت دلار افزایش پیدا کرد و هزینه‌های مورد نیاز ما برای صنایع در گردش چند برابر شد. بحث سیاست مالیاتی کشور هم بر ما اثرگذار است. معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت  سطح سوم سیاست‌های صنعتی کشور، معدنی و تجاری، سطح چهارم محیط صنعتی و زنجیره تامین و سطح پنجم را محیط خرد بنگاهی عنوان کرد. او در خصوص ۷ محور برنامه‌ریزی شده، افزود: توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل، توسعه صادرات غیر نفتی، توسعه معادن و صنایع معدنی، توسعه فناوری و شرکت‌های دانش بنیان با تغییر رویکرد از مونتاژکاری به نوآوری، مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک تجاری، بهبود فضای کسب و کار مرتبط با بخش صنعت، معدن و تجارت و تأمین منابع مالی و توسعه سرمایه‌گذاری در اولویت اقدامات قرار گرفته است که در ذیل هر یک به تفکیک بررسی می‌شود. معاون طرح و برنامه‌ریزی عنوان کرد: امسال با یک وقفه چند ساله سعی کردیم برای سازمان‌های استانی هم هدف‌گذاری کنیم که مشابه آن را برای سطوح استانی هم داریم.

   برنامه‌هایی برای توسعه

زرندی اصلی‌ترین محور برنامه‌های سال جاری را توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل دانست و گفت: اصلی‌ترین اقدام ما فعال‌سازی واحدهای تولیدی در راستای رونق تولید است. این ۷ محور ۳۵ پروژه دارند که از ۱۵ پروژه در راستای اقتصاد مقاومتی است.‌ سرمایه‌گذاری‌های جدید را خیلی توسعه ندهیم، بلکه همین سرمایه‌های موجود را توسعه دهیم. راه اندازه واحدهای راکد زیر مجموعه این برنامه قرار می‌گیرد. او با تاکید بر اینکه دو صنعت از برنامه‌های ویژه در سال ۹۸ است، گفت: برای توسعه و رونق حوزه‌های نساجی و لوازم خانگی برنامه‌های ویژه داریم. پروژه صنایع دریایی، بحث حمل و نقل ریلی و عمومی و بازسازی صنوف تولیدی را امسال داریم که باید به آنها توجه شود. او افزود: یک پروژه در حوزه فرش و توسعه خوشه‌ها تعریف کردیم. این خوشه‌هایی که شکل گرفته را باید تقویت کنیم و آثار آنها را در کشور ببینیم.

معاون طرح و برنامه با بیان اینکه اصلی‌ترین پروژه سال جاری توسعه صادرات غیر نفتی است، عنوان کرد: ما باید به عرضه و تقاضا به یک اندازه توجه داشته باشیم. در حوزه صادرات که محور اصلی تمرکز ما در این قسمت است، بر صادرات به ۱۵ کشور همسایه تمرکز داریم و شهر‌های مرزی از همین الان می‌توانتد برقراری ارتباط با کشورها را آغاز کنند.

در سفر اخیر به بوشهر برای صادرات به کشور قطر برنامه‌ریزی‌هایی انجام شد. زرندی ادامه داد: کل صادرات سال ۹۷، ۴۴ میلیارد دلار بوده که ۲۳ میلیارد تومان آن مربوط به ۱۵ کشور همسایه بوده است‌ و از این مقدار نزدیک به ۹ میلیارد هم برای کشور عراق بوده است. به همین دلیل باید تمام توان وزارتخانه را برای ارتباط با ۱۵ کشور همسایه بگذاریم. او در خصوص برنامه‌های بخش معدن گفت: پیاده‌سازی نقشه راه معدن و صنایع معدنی است. سال گذشته یک تفاهم کلی به عنوان سند نقشه راه تدوین شده است. امسال توسعه اکتشاف هم نقش مهمی دارد. او پروژه بعدی را تکمیل زنجیره ارزشی فلزات اساسی دانست و گفت: فولاد، مس و آلومینیوم را داریم بررسی می‌کنیم.

او، عدم تکمیل سامانه‌های جامع اطلاعاتی را یکی از مشکلات کشور دانست و گفت: با توجه به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از موفق‌ترین وزارتخانه‌ها در زمینه سامانه‌ها است اما باز هم عدم یکپارچگی سامانه‌ها یکی از مشکلات است. حدود ۲۸ سامانه داریم و به‌طور خاص این مساله را یعنی یکپارچه‌سازی سامانه‌ها را دنبال می‌کنیم.

 

ارسال نظر