نشان استاندارد رایگان به محصولات کشاورزی

۱۳۹۸/۰۲/۱۱ - ۰۰:۳۰:۴۵
کد خبر: ۱۴۳۵۳۴

رییس سازمان استاندارد اعلام کرد که دریافت نشان استاندارد حد مجاز آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی کاملا برای بهره‌برداران این بخش رایگان خواهد بود و براساس آنچه در مجامع داخلی و بین‌المللی مطرح کرده‌ایم، نگرانی ما درباره محصولات کشاورزی بیش از آنکه در زمینه بی‌کیفیتی باشد، از تقلب است که باعث پایین آمدن اعتبار ایرانی خواهد شد. به گزارش ایسنا، نیره پیروزبخت در مراسم رونمایی از سامانه دریافت نشان حد مجاز آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی اظهار کرد: کیفیت، اصالت و ایمنی غذا از جمله نکات مهمی است که همواره جزو دغدغه‌ها و نگرانی‌های ما در زمینه محصولات کشاورزی بوده است. به گونه‌ای که در زمینه کیفیت روی ضایعات، خواص مختلف مثبت و منفی آلودگی‌ها، رنگ، طعم و دیگر معیارهای کیفی یک محصول کشاورزی و غذایی تاکید می‌کنیم و در زمینه ایمنی غذا همه پارامترهای درگیر در این زمینه را مورد توجه ویژه قرار می‌دهیم. این مساله در همه دنیا رعایت می‌شود و بعضی از محصولات کشاورزی به همین سبب اجازه ورود به کشورها را پیدا نمی‌کنند.

رییس سازمان استاندارد، با اشاره به بهداشت ضعیف در زنجیره غذایی، استفاده از مواد شیمیایی، نگهداری نامناسب و غیره به عنوان دغدغه‌های اصلی در زمینه ایمنی غذا گفت: آنچه همواره روی آن تاکید ویژه داشتیم، توجه به اصالت غذاست که در همین زمینه نیز با پیشنهاد به «کدکس» توانسته‌ایم استانداردهای غذایی مربوط به اصالت در دستور کار قرار دهیم که ما از ایران نیز مسوولیت آن را برعهده داریم زیرا بیشتر از آنکه از بی کیفیتی محصولات غذایی رنج ببریم و نگران باشیم از تقلب در این زمینه رنج می‌بریم. او گفت: از طریق این سامانه همه کشاورزان و بهره‌برداران می‌تواند به‌صورت رایگان نسبت به دریافت نشان حد مجاز آلاینده‌ها تولیدات خود اقدام کنند و اگر کشاورزی به این موضوع ورود پیدا نکند و در برابر آن مقاومت کند، در آینده با مشکل فروش محصول خود مواجه خواهد شد و مجبور است با فرهنگ‌سازی به این عرصه وارد شود، چراکه خود بهره‌برداران، مصرف‌کنندگان محصولات کشاورزی هستند.

از آن‌سو، مدیرکل استاندارد تهران با تاکید بر اجباری بودن بازرسی و آزمون دوره‌ای مخازن CNG منصوبه در خودروها ، گفت: در جریان فرآیند معاینه فنی خودروهای گازسوز، از ابتدای طرح تاکنون تعداد ۷۵ هزار مخزن خودرو توسط بازرسان استاندارد بازرسی و آزمون شده‌است. محمودرضا طاهری، اظهار کرد: از مجموع 75 هزار مخزن CNG بازرسی چشمی و آزمون( هیدوراستاتیک)‌ شده، 4 هزار مخزن غیر استاندارد شناسایی و منهدم شدند.

به گفته او، طرح بازرسی و آزمون دوره‌ای مخازن مذکور طبق تصویب نامه هیات محترم وزیران مورخ چهاردهم دی ماه سال 93، تحت عنوان «آیین نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور برگ معاینه فنی خودرو » و در جریان فرآیند معاینه فنی خودروهای گازسوز، از مورخ چهارم شهریورماه سال 96 در سطح ملی و استانی آغاز شد. این مقام مسوول همچنین درخصوص مخازن CNG منصوبه روی اتوبوس‌های فعال در ناوگان حمل و نقل عمومی نیز تشریح کرد: با همکاری موثر شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، مجموعا 3343 مخزن غیراستاندارد اتوبوسی توسط شرکت‌های بازرسی ذ‌ی‌صلاح شناسایی و از چرخه بهره‌برداری خارج شد.

 

 

ارسال نظر