اخبار

۱۳۹۸/۰۲/۱۰ - ۰۱:۳۱:۲۸
کد خبر: ۱۴۳۵۰۶

دستور رهبر معظم انقلاب برای ساماندهی وضع کاغذ

شاتا| معاون امور ویژه دفتر مقام معظم رهبری، فرمایشات ایشان مبنی بر پیگیری وضع کاغذ و ساماندهی این موضوع را به وزرای ارشاد و صنعت ابلاغ کرد. وحید حقانیان، معاون امور ویژه دفتر مقام معظم رهبری، پس از پایان بازدید حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، با حضور در جلسه مشترک وزرای صنعت و ارشاد که در ابتدای بازدید وزیر صنعت از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تشکیل شده بود، دغدغه‌های رهبر انقلاب درباره موضوع کاغذ و اثرات آن بر حوزه نشر را به اطلاع وزرای صنعت و ارشاد رساند. پس از ابلاغ دستور مقام معظم رهبری، جلسه‌ای با حضور رحمانی و صالحی وزرای صنعت و ارشاد و مسوولان مرتبط در دو وزراتخانه و نمایندگانی از صنف نشر در محل نمایشگاه کتاب برگزار شد. یاد آور می‌شود رهبر انقلاب صبح روز گذشته در بازدید از نمایشگاه کتاب تهران و استماع نظرات ناشران بر ساماندهی وضع کاغذ توسط وزرای صنعت و ارشاد تاکید کردند.

خام‌فروشی مواد معدنی متوقف می‌شود

شاتا| معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: این وزارتخانه موافق خام‌فروشی نیست و در سال رونق تولید حتماً باید مواد معدنی را در داخل کشور به ارزش افزوده تبدیل و سپس صادر کنیم. جعفر سرقینی افزود: از سال ۹۲ این وزارتخانه اقداماتی را برای جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی انجام داده و در دو دسته اصلی تقسیم‌بندی کرد که یکی از آن موارد ایجاد محدودیت قانونی برای صادرات مواد خام معدنی بود و بدین منظور معافیت‌های مالیاتی صادرات مواد خام معدنی را برداشتیم و از طریق قانون و وضع عوارض حداقل 5 درصدی بر صادرات مواد خام برای سال ۹۷ و ۸درصد برای امسال و ۱۰ درصد برای سال آینده، خام‌فروشی را کنترل کردیم.

او گفت: اقدام دوم این بود که زنجیره تولید فولاد را کامل کردیم و امروز زنجیره نامتوازن فولاد متوازن شده به‌طوری که کل زنجیره فولاد که در سال ۹۲ حدود ۱۲۰ میلیون تن ظرفیت تولید داشت امروز به حدود ۲۱۰ میلیون تن رسیده است و می‌توان گفت طی 5 سال ۹۰ میلیون تن به ظرفیت زنجیره فولاد افزوده شد که خود باعث کنترل صادرات سنگ‌آهن شده است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با ذکر آماری از صادرات مواد معدنی و صنایع معدنی یادآور شد: در سال ۹۱ صادرات سنگ‌آهن‌خام ۲۳ میلیون تن بوده و در سال ۹۷ به ۸ میلیون تن کاهش یافته و ۱۵ میلیون تن آن با ورود به صنایع کشور به ارزش افزوده تبدیل شده است. سرقینی در بخش دیگری از صحبت خود تعریف پهنه‌های جدید معدنی را فعالیت اصلی این معاونت عنوان و اظهار کرد: با انجام ژئوفیزیک هوایی و اقدامات زمینی و حفاری‌های اولیه و با تعریف پهنه‌ها و با انجام عملیات اکتشاف پهنه‌ها ذخایر معدنی فلزی کشف شده حدود دو برابر شد. او اضافه کرد: با تعریف پهنه‌ها از سال ۹۳ تاکنون توانستیم سرمایه‌ها را به سمت اکتشاف جذب کنیم.

۱۱ هزار شکایت از خودروسازان در سال ۱۳۹۷

ایسنا| رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از ثبت حدود ۱۱ هزار شکایت از خودروسازان و واردکنندگان خودرو در سال گذشته خبر داد که ۸۰۰۰ پرونده به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده است. یدالله صادقی اظهار کرد: در این شکایت‌ها نسبت به عدم ایفای تعهدات شرکت‌های داخلی و خارجی خودرویی شکایت شده است. او افزود: به عبارت دیگر شاکیان می‌گویند همه یا بخشی از پول خودروی مورد نظر خود را پرداخت کرده‌اند اما شرکت‌ها در تحویل خودروهای پیش‌فروش شده تأخیر دارند و در مواردی حتی شرکت‌های خودروساز یا واردکننده گفته‌اند خودرویی برای تحویل به خریداران ندارند. به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، از این ۱۱ هزار شکایت حدود 8 هزار پرونده تکمیل و به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده که تعزیرات باید به آنها رسیدگی کند. کار 3 هزار پرونده نیز در کمیته حل اختلاف نهایی شده است؛ یعنی از شرکت مورد نظر خسارت دریافت کردند، یا شاکی با شرکت مربوطه به تفاهم رسیدند یا شکایت آنها مبنا و اساس نداشته است.

صادقی با اشاره به اینکه شکایات طرح شده ابتدا در کمیته حل اختلاف بررسی می‌شود، اظهار کرد: در پرونده‌هایی که در آنها کمیته حل اختلاف نتواند اختلاف شاکی و شرکت را برطرف کند یا یکی از طرفین نسبت به رأی کمیته ایراد داشته باشد، پرونده تشکیل و به تعزیرات حکومتی فرستاده می‌شود.

تصمیمات جزیره‎ای آهن را گران کرد

تسنیم| رییس اتحادیه فروشندگان آهن با تأکید براینکه نه وزارت صنعت و نه بورس با فروشندگان آهن هماهنگ نیستند، گفت: تصمیمات خلق الساعه در قیمت‌گذاری محصولات فولادی عاملی شده تا بازار این محصولات هر روز شاهد تغییرات قیمتی باشد. حمیدرضا رستگار با اشاره به اینکه اکثر مواد فولادی داخلی است، اظهار کرد: متأسفانه بورس با بازار هماهنگ نیست و همین موضوع مشکلاتی را برای فروشندگان به وجود آورده است. او با اعلام اینکه در حوزه فولاد تصمیمات به صورت جزیره‌ای انجام می‌شود، گفت: بدون اینکه با ما هماهنگ کنند قیمت‌گذاری‌ها را انجام می‌دهند درحالی که فروشندگان محصولات فولادی باید در جریان قیمت‌گذاری‌ها قرار گیرند تا به دنبال آن بتوانند بازار را مدیریت کنند.

 

ارسال نظر