رسوب 100 هزار خودروی ناقص در کارخانجات

۱۳۹۸/۰۲/۰۸ - ۰۱:۲۵:۳۱
کد خبر: ۱۴۳۳۲۶

عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان به تولید بیش از 100 هزار خودرو در ماه‌های گذشته از سوی دو خودروساز بزرگ اشاره کرد که هر یک معطل چند قطعه بوده و در کف کارخانجات رسوب کرده‌اند. رضا رضایی در گفت‌وگو با ایرنا با تاکید بر لزوم تغییر استراتژی و نگرش‌ها، افزود: مواجهه با تحریم‌ها نیازمند برنامه‌ای مدون است، اما نبود این برنامه سبب شده تا امروز خودروسازان و قطعه‌سازان نیز تعامل مناسبی با هم نداشته باشند. او با بیان اینکه اوضاع کنونی صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی چندان بر وفق مراد نیست، افزود: صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کشور از نبود اهداف مشخص و استراتژی واحد رنج می‌برد و همین مساله سبب شده تا در مواجهه با مسائلی مانند رکود، تحریم‌ها و غیره آسیب‌پذیری این صنایع بیشتر باشد.

این مقام صنفی درخصوص اظهارنظر معاون امور صنایع وزارت صنعت که از برنامه‌ریزی برای تولید بیش از 1.2 میلیون دستگاه خودرو در سال 98 خبر داده بود، گفت: در صورت فراهم شدن شرایط، دستیابی به این مهم شدنی است؛ چراکه برخی از این خودروها حدود سه دهه است که در ایران تولید می‌شود و پیچیدگی فناوری و تکنولوژیکی ندارد. رضایی در ادامه تاکید کرد: حتی دستیابی به شمارگان تولید 2 میلیون دستگاه خودرو در سال جاری نیز دور از دسترس نیست، مشروط به اینکه شرایط را برای تولید به موقع قطعه‌سازان فراهم کنیم. عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان گفت: صنایع خودرو و قطعه‌سازی برای تداوم فعالیت و دستیابی به اهداف تعریف شده، نیازمند ستادی متمرکز و قدرتمند هستند که این ستاد با هوشمندی و عقلانیت ضمن رصد همه مسائل سیاسی و صنعتی به تصمیم‌گیری بپردازد. رضایی در ادامه زمان پیش از اجرایی شدن تحریم‌های جدید را یادآور شد و افزود: در آن زمان در جلسه‌ای با حضور معاون وقت امور صنایع وزارت صنعت تاکید کردیم که «مواجهه با تحریم‌ها به مدیریت متمرکز نیاز دارد و در این زمینه باید دولت، وزارت صنعت و خودروسازان به تشکیل کمیته‌ای متشکل از افراد هوشمند، با دیدگاه و شناخت کافی از صنعت، خودروسازی و سیاست اقدام کنند»؛ اما این کمیته هیچ‌گاه شکل نگرفت.این مقام صنفی به واریز مبلغ 4 هزار میلیارد تومان به صنعت قطعه‌سازی در ایام پایانی سال گذشته اشاره و اظهار کرد: این مبلغ که به دست همه قطعه‌سازان هم نرسید بخشی از نیازهای 120 روزه قطعه‌سازان را تامین کرد، اما تاکنون هیچ خبری از واریز مبالغ ارزی مورد نیاز این صنعت نشده است. این عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان، همچنین مشکلات بانکی و قیمتگذاری خودرو را یادآور شد و گفت: برای قیمتگذاری خودروها در سال گذشته آنقدر فراز و فرود داشتیم که در نهایت به «نوشدارو پس از مرگ سهراب» تبدیل شد.او با بیان اینکه نبود استراتژی مبتنی بر مسائل روز به مشکلات دو صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی دامن زده، تاکید کرد: قطعه‌سازان ایرانی آنقدر هوشمند هستند که در صورت پشتیبانی و حمایت بتوانند از مشکلات و تحریم‌ها عبور کنند. رضایی به رشد قیمت‌ها پس از نوروز اشاره کرد که متاثر از سیاست‌های دولت و افزایش دستمزدها، اکنون به 25 تا 30 درصد بالغ شده و گفت: شنیده شد که بخش پتروشیمی که مواد اولیه آن بیشترین سهم را در تولید خودرو دارد، از 15 اردیبهشت ماه و تغییر ارز این بخش از نیمایی به آزاد با رشد 30 درصدی قیمت مواجه می‌شود، اما از هم‌اکنون فعالان صنعت پلیمر مواد اولیه به قطعه‌سازان نمی‌فروشند تا در افزایش قیمت‌ها سود بیشتری نصیب‌شان شود.

 

ارسال نظر