اخبار

۱۳۹۸/۰۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۹۸۴

آمادگی بخش خصوصی برای توسعه تجارت با پاکستان

رییس اتاق بازرگانی تهران معتقد است ظرفیت قابل توجهی میان ایران و پاکستان برای افزایش تعاملات اقتصادی وجود دارد و دو طرف باید در ایام تحریم راهی برای دور زدن محدودیت‌ها پیدا کرده و تلاش کنند میزان تبادلات تجاری‌شان را افزایش دهند. به گزارش ایسنا، مسعود خوانساری در نشست نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با نخست وزیر پاکستان که به ایران سفر کرده است، اظهار کرد: ایران و پاکستان دارای تاریخچه گسترده همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی هستند و امیدواریم با حضور نخست وزیر پاکستان در ایران شرایط برای افزایش همکاری‌ها فراهم شود. به گفته او، در این مسیر بخش خصوصی ایران و پاکستان آماده است که نقشی حیاتی در این حوزه ایفا کرده و به ارتقای همکاری‌ها کمک کند.

رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در مسیر گسترش همکاری‌ها برخی محدودیت‌ها مانع رسیدن به بهترین عملکرد شده است، توضیح داد: «نبود کانال‌های مالی و بانکی میان دو کشور»، «وجود تعرفه‌های بالا»، «قاچاق کالا» و برخی از دیگر عوامل شرایط را برای تجار دشوار کرده است؛ اما امیدواریم که در جریان مذاکرات شرایط برای افزایش همکاری‌ها فراهم شود. خوانساری ادامه داد: شیوه‌هایی همچون تهاتر کالا یا افزایش همکاری‌ها در حوزه‌هایی همچون «انرژی، نفت، گاز، پتروشیمی، مواد غذایی، کشاورزی، دارویی و نساجی» می‌تواند به همکاری‌ها کمک کند. به گفته او، شرکت سرمایه‌گذاری مشترک ایران و پاکستان به نام «پاییر» ظرفیت خوبی برای فاینانس پروژه‌های اقتصادی مشترک دارد و اتاق بازرگانی تهران با عضویت ۱۸ هزار فعال اقتصادی می‌تواند به بهبود عملکرد اقتصادی مشترک میان دو طرف کمک کند.

۷ خان بانک‎ها برای تخصیص ارز واردات

خبرگزاری تسنیم | یک تولیدکننده با بیان اینکه با گذشت دو ماه از رفع مشکلات تخصیص ارز به تولیدکنندگان فقط ۳۰ تا ۳۵ درصد پرونده‌های ارسالی به گشایش اعتبار منجر شده، گفت: ما مجبور هستیم ریال‌های خود را در بانک‌های عامل برای تخصیص ارز بلوکه کنیم تا با مشقت ارز بگیریم. حسین فتاحی، با اعلام اینکه اواخر سال گذشته بنا به دلایلی پرونده‌های ارسالی تولیدکنندگان به بانک مرکزی برای تخصیص ارز واردات مواد اولیه به نتیجه نمی‌رسید، اظهار کرد: بعد از مکاتبات بسیار در نهایت اسفند ماه سال گذشته روند تخصیص ارز به پرونده‌های تولیدکنندگان برای واردات مواد اولیه آغاز شد، اما متأسفانه روند کند این موضوع عاملی شده تا هنوز تولیدکننده به مواد اولیه مورد نیاز خود نرسد.

او در ادامه به ذکر مثالی پرداخت وگفت: به عنوان نمونه تولیدکننده‌ای در بانک مرکزی درخواست یورو داده و براساس آن ریال پرداخت کرده اما در نهایت بانک عامل می‌گوید من یورو ندارم و باید یوآن بگیرید. همین موضوع عاملی می‌شود تا تولیدکننده بروکراسی روند تخصیص ارز را دوباره از مرحله اول آغاز کند.

 این تولیدکننده با اشاره به اینکه نمی‌دانیم برای تأمین مواد اولیه خود باید چه کار کنیم، گفت: حدوداً در برخی از محصولات لوازم خانگی 50تا 55 درصد از مواد اولیه از محل واردات تأمین می‌شود حال تصور کنید چگونه تولیدکننده می‌تواند با سنگ اندازی‌های واردات مواد اولیه فعالیت کند؟ تمام برنامه‌های تولیدکنندگان طی ماه‌های آینده مختل شده و کسی هم پاسخگو نیست. فتاحی با تأکید بر اینکه صرافی‌ها هم برای انتقال یورو 11 تا 12 درصد کارمزد دریافت می‌کنند، تصریح کرد: همین هزینه اولیه نشان می‌دهد تولید‌کننده مجبور است در گام نخست تولید 11 تا 12 درصد با افزایش هزینه رو به رو شود. او کمبود نقدینگی را یکی از مشکلات اصلی واحدهای تولیدی دانست و گفت: وقتی ما نقدینگی کافی در اختیار نداشته باشیم به‌طور قطع نمی‌توانیم وارد پروسه تأمین مواد اولیه شویم. در نهایت این تولیدکننده محکوم است یا کاهش حجم تولید داده یا در تکاپو برای تامین مواد اولیه خود باشد.

قیمت گوشت در ماه رمضان افزایش نخواهد داشت

ایسنا | رییس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز مشهد گفت: در ماه رمضان قیمت گوشت افزایش نداشته و مشکلی در این ماه نخواهیم داشت. احمد احدی در خصوص وضعیت بازار گوشت، اظهار کرد: قیمت‌ها تا اندازه‌ای به دلیل عرضه فراوان‌تر کاهش یافته و هیچ مشکلی در جهت تأمین نیازهای مردم نداریم.

وی بیان کرد: قیمت گوشت کاهش پیدا کرده و یک علت آن عرضه دام بوده است. بعد از عید، گوشت و دام فراوان و ارزان شده که موجب ارزان‌تر شدن قیمت گوشت شده است. احدی با بیان اینکه ما شاهد افزایش دوباره قیمت گوشت نخواهیم بود، عنوان کرد: در فصل بهار قرار داریم و روز به روز وضعیت بهتر خواهد شد. تا اردیبهشت و خرداد قیمت‌ها می‌شکند، گوشت فراوان‌تر می‌شود و قیمت‌ها کاهش می‌یابد. رییس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز مشهد با اشاره به اینکه در ماه رمضان افزایش قیمت نخواهیم داشت، تصریح کرد: دام وجود دارد و وضعیت مشهد نیز به برکت وجود امام رضا (ع) از تمام شهرها بهتر است. قیمت‌ها شکسته و گوشت کیلویی ۱۰ هزار تومان ارزان‌تر شده است.

 

ارسال نظر