لیست 20 منهای 3 مردان دولتی

۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۰۰:۱۷:۳۱
کد خبر: ۱۴۲۸۹۸
لیست 20 منهای 3 مردان دولتی

گروه تجارت | فرشته فریادرس |

اتاق تهران، هفده نماینده دولتی خود را شناخت. با معرفی نمایندگان بخش دولتی از سوی وزرای صنعت و جهاد کشاورزی، نخستین نشست دور نهم هیات نمایندگان اتاق تهران روز سه‌شنبه سوم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود. بنابر اعلام اتاق تهران، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در نامه ارسالی خود به ساختمان وزراء 5 نماینده خود را برای حضور در هیات نمایندگان اتاق پایتخت معرفی کرد. اما در لیست ارسالی رضا رحمانی وزیر صنعت، تنها اسامی 12 نماینده این وزارتخانه به چشم می‌خورد. از این رو، هنوز سه کرسی هیات نمایندگان اتاق تهران خالی است و وزیر صنعت در فرصتی دیگر، سه نماینده باقی مانده را معرفی خواهد کرد. بر این اساس، هفده کرسی اتاق تهران به مردانی از دولت رسید. با ارسال این دو نامه، ۵۷ نفر از ترکیب ۶۰ نفره هیات نمایندگان اتاق پایتخت مشخص شده و با توجه به رسیدن به حد نصاب لازم، نشست‌های ماهانه هیات نمایندگان اتاق تهران در دوره نهم برابر روال همیشگی برگزار می‌شود. البته اعضای اتاق نهم در نخستین نشست پارلمان اقتصادی پایتخت که فردا برگزار می‌شود با دستورکار انتخاب هیات رییسه

گردهم می‌آیند. اما اینکه چه کسانی در هیات رییسه اتاق نهم، حضور خواهند یافت، پرسشی است که می‌توان به آن پاسخ داد. در همین حال، یک منبع آگاه در گفت‌وگو با «تعادل» از ترکیب جدید هیات رییسه اتاق تهران پرده برداشت که در این گزارش به آن پرداخته شده است.

  معرفی 17نماینده دولتی

وزرای صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی فهرست نمایندگان خود برای عضویت در هیات نمایندگان اتاق تهران را اعلام کردند. با معرفی نمایندگان بخش دولتی از سوی رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت و محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی نخستین جلسه دور نهم هیات نمایندگان اتاق تهران روز سه‌شنبه سوم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود. پیش‌تر روزنامه «تعادل» در سه‌شنبه هفته گذشته (27 فروردین) در گزارشی با عنوان«پازل انتخاب رییس اتاق» از برگزاری نشست این هفته اتاق تهران و اعلام اسامی نمایندگان دولتی از سوی وزرای صنعت وجهاد کشاورزی برای حضور در اتاق پایتخت خبر داده بود. حال با اعلام رسمی اتاق تهران، خبر «تعادل» در مورد برگزاری اولین نشست اتاق تهران در سال 98 در سه شنبه هفته جاری با دستور کار انتخاب هیات رییسه تایید شد.

بنابر اعلام پایگاه خبری اتاق تهران، محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی طی نامه‌ای به مسعود خوانساری، رییس اتاق تهران، «عبدالمهدی بخشنده، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی، علی‌اکبر مهرفرد، معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی، حسین شیرزاد، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی، سید‌محمدحسین شریعتمدار مشاور عالی وزیر و حسن رکنی مشاور وزیر » را به عنوان 5 نماینده خود در هیات نمایندگان اتاق تهران معرفی کرده است، که پیش‌تر «تعادل» به اعلام برخی از این اسامی پرداخته بود. اما از میان افراد معرفی شده، «بخشنده، مهرفرد و شریعتمدار» افرادی هستند که تجربه حضور در اتاق تهران در دوره قبل را نیز در کارنامه خود دارند. اما «حسین شیرزاد و حسن رکنی» دو چهره جدیدی هستند که به تازگی به این گروه اضافه شده‌اند.

از آن‌سو، رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه خود خطاب به رییس اتاق تهران، اسامی 12 نماینده این وزارتخانه برای حضور در هیات نمایندگان اتاق پایتخت را معرفی کرد. برابر این نامه وزیر صنعت، «فرشاد مقیمی معاون امور صنایع، سعید زرندی معاون طرح و برنامه، افروز بهرامی مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات، محمدرضا فیاض مشاور وزیر، جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی، مهدی میراشرفی رییس‌کل گمرک، صادق نجفی مشاور وزیر، عباس قبادی معاون بازرگانی داخلی، یعقوب کارگرزاده، محسن مهرعلیزاده، مجتبی صفایی و سید ضیاءالدین شجاعی برهان» به عنوان نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت به اتاق تهران معرفی شدند. در میان اسامی آنچه قابل توجه است حضور «محسن مهرعلیزاده» به عنوان نماینده دولتی در لیست این وزارتخانه است؛ چراکه «مهرعلیزاده» که خود کاندیدای انتخابات بود، در این دوره از رقابت‌ها نتوانست به عنوان نماینده بخش خصوصی به اتاق پایتخت راه پیدا کند و حال نام او در لیست مردان دولتی به چشم می‌خورد. از سوی دیگر، اگرچه برخی شنیده‌ها نیز حاکی از این بود که «یحیی آل اسحاق» که در این دوره از انتخابات از راه یافتن به اتاق جامانده بود، قرار است به عنوان نماینده دولت در هیات نمایندگان اتاق تهران معرفی شود، اما با معرفی 17 نماینده دولتی از سوی وزرای صنعت و جهاد کشاورزی، او جای در لیست دولتی‌ها تا این لحظه نداشته است. حال باید منتظر تصمیم وزیر صنعت ماند که سه کرسی هیات نمایندگان اتاق تهران را قرار است در اختیار چه کسانی قرار دهد. البته به نظر می‌رسد، یکی از سه کرسی به جا مانده، به رییس سازمان توسعه تجارت برسد، اما با توجه به اینکه هنوز این سازمان با سرپرست اداره می‌شود، وزیر صنعت معرفی آن را موکول به تعیین رییس سازمان توسعه تجارت کرده باشد.

  چه کسانی بر صندلی هیات رییسه تکیه می‌زنند؟

براساس آیین‌نامه انتخابات اتاق‌های سراسر کشور، ترکیب 40 نفره اتاق تهران با سهم‌های مختلف از

4 حوزه شامل 16 نفر از بخش بازرگانی، 14 نفر از بخش صنعت، 4 نفر از بخش معدن و 6 نفر از بخش کشاورزی برای مدت 4 سال انتخاب می‌شوند. از آن‌سو، دولت نیز 20 نماینده غیرانتخابی در اتاق تهران خواهد داشت که 15 نفر از آنها توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت (شامل 6 نفر از بخش صنعت، 6 نفر از بخش بازرگانی،

3 نفر از بخش معدن) و 5 نفر توسط وزیر جهاد کشاورزی تعیین و معرفی خواهند شد. حال با توجه به اینکه لیست نمایندگان وزارت صنعت ناقص ارسال شده، قرار است وزیر صنعت در فرصتی دیگر 3 نماینده باقی مانده را معرفی کند. اما با ارسال این دو نامه 57 نفر از ترکیب 60 نفره هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران مشخص شده و با توجه به رسیدن به حد نصاب لازم، اعضای نهمین دوره هیات نمایندگان اتاق تهران در نخستین نشست خود که فردا برگزار می‌شود، می‌توانند انتخاب هیات رییسه را در دستور کار خود قرار دهند.

حال با توجه به اینکه 40 کرسی هیات نمایندگان اتاق تهران به لیست «ائتلاف فردا» رسید، اعضا برای انتخاب رییس و اعضای هیات رییسه چندان کار دشواری

در پیش نخواهند داشت. با این حال، آنها در این دوره، برخی از اعضای قبلی خود را در جمع ندارند. در این میان می‌توان به افرادی چون «مهدی جهانگیری کوهشاهی، پدرام سلطانی، علی سنگینیان، سید حامد واحدی، فرهاد فزونی و مهدی پورقاضی» اشاره کرد. اما از میان افرادی که نام برده شد، برخی جزو هیات رییسه اتاق هشتم بودند، که با خالی کردن جای خود اکنون فرصت حضور در هیات رییسه را برای دیگر چهره‌های اتاق نهم فراهم شده است. از آن‌سو، شنیده‌ها هم حکایت از مذاکرات درون گروهی برای ترکیب هیات رییسه جدید اتاق تهران دارد. اما چه کسانی ممکن است در هیات رییسه اتاق بازرگانی دور نهم حضور داشته باشند؛ سوالی است که می‌توان براساس اخبار رسیده به «تعادل» تا حدودی به آن پاسخ داد.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد، «مسعود خوانساری» همچنان به عنوان لیدر طیف ائتلاف برای فردا بر صندلی ریاست اتاق پایتخت برای دومین بار تکیه خواهد زد، که در اینصورت تکلیف مهم‌ترین صندلی اتاق تهران مشخص می‌شود. اما 4 صندلی باقی مانده به چه چهره‌هایی خواهد رسید؟ پیش‌بینی‌ها در این زمینه متفاوت است؛ براساس برخی شنیده‌ها، نام کاندیدایی چون «کاوه زرگران، سید محمد اتابک، محمد لاهوتی، علا میرمحمدصادقی و فاطمه مقیمی» به گوش می‌رسد. البته در فضای مجازی از «یحیی ال اسحاق» به عنوان نماینده دولتی و حضور در هیات رییسه نیز نام برده می‌شد، که با اعلام 17 نماینده دولتی تا لحظه تنظیم این گزارش، این گزینه منتفی است.

اما در رابطه با نایب رییس دوم و همچنین خزانه‌دار اتاق که صندلی‌ آنها با رفتن «مهدی جهانگیری و حامد واحدی»، خالی است، چند احتمال وجود دارد. برخی از «محمد لاهوتی» به عنوان فردی یاد می‌کنند که با وجود سابقه چند ساله در کنفدراسیون صادرات می‌تواند گزینه جدی برای کسب این صندلی باشد. اما یک منبع آگاه در گفت‌وگو با «تعادل» این احتمال را رد می‌کند. همچنین براساس شنیده‌ها، احتمال کاندیدا شدن «سیده‌فاطمه مقیمی و کاوه زرگران» برای سمت خزانه داری اتاق وجود دارد، که گزینه «زرگران» برای تصدی این سمت محتمل‌تر به نظر می‌رسد. اما در همین حال، اما یک منبع آگاه درباره ترکیب جدید هیات‌رییسه اتاق تهران به «تعادل» می‌گوید: مسعود خوانساری، یک‌بار دیگر ریاست اتاق بازرگانی تهران را با توافق اعضا بر عهده خواهد گرفت، که با حضور او در این سمت، «بهمن عشقی» در سمت دبیرکلی اتاق تثبیت خواهد شد. همچنین، «سیده فاطمه مقیمی، علا میرمحمد صادقی، سید‌محمد اتابک» را می‌توان سه گزینه اصلی هیات رییسه عنوان کرد. با این اوصاف، از 5 صندلی هیات رییسه، روی 4 گزینه آن توافق شده، اما اینکه تنها صندلی باقی مانده به چه کسی خواهد رسید بستگی به توافق سایر اعضا دارد، اما به نظر می‌رسد«ناصر ریاحی»، «کاوه زرگران»، «محمد لاهوتی» و «حمید‌رضا صالحی» شانس بالایی برای کسب این صندلی داشته باشند.

 

ارسال نظر