اخبار

۱۳۹۸/۰۱/۲۹ - ۰۰:۲۴:۳۱
کد خبر: ۱۴۲۸۱۴

تنظیم قیمت «گوشت نیمایی» با عرضه و تقاضا

فارس| رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با بیان اینکه سازمان حمایت به موضوع قیمت‌گذاری گوشت قرمز وارد نمی‌شود، گفت: این سازمان فقط روی قیمت‌ها نظارت دارد. عباس تابش در رابطه با اینکه ضوابط تعیین قیمت گوشت قرمز وارداتی با ارزی نیمایی چیست و این محصول قرار است با چه قیمتی در بازار عرضه شود، گفت: کارگروه تنظیم بازار به سازمان حمایت اعلام کرده که این سازمان به این موضوع وارد نشود. رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با بیان اینکه البته این مطلب به معنای آن نیست که سازمان حمایت نظارتی بر قیمت‌ها نداشته باشد، افزود: اگر عرضه‌کنندگان سود متعارف و ضوابط قیمت را رعایت نکنند سازمان حمایت برخورد خواهد کرد. او در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه ستاد تنظیم بازار قیمتی برای عرضه گوشت نیمایی اعلام نکرده و سازمان حمایت هم قرار نیست به مساله قیمت‌گذاری ورود کند پس قیمت عرضه گوشت نیمایی در بازار چگونه تعیین می‌شود، گفت: وقتی وارداتی کالایی با ارز آزاد انجام می‌شود دیگر نیازی به قیمت‌گذاری نیست. تابش اظهار کرد: بنابراین قیمت گوشت قرمز وارداتی با ارز نیمایی براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. پیش از این محمد قبله مدیرکل امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد نحوه قیمت‌گذاری گوشت نیمایی و اینکه این گوشت با چه قیمتی در بازار عرضه خواهد شد، گفت: قیمت را باید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان براساس ضوابط این سازمان اعلام کند اما قطعا قیمت گوشت قرمز وارداتی با ارز نیمایی نسبت به گوشت عرضه شده در بازار کمتر خواهد بود.

رشد اکتشافات مواد معدنی

شاتا|سرپرست سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: در حوزه اکتشاف مواد معدنی طی سال 97 دارای رکورد بی‌نظیری هستیم. علیرضا شهیدی با اشاره به ایجاد چرخه کامل در مطالعات ژئوفیزیکی هوایی برای نخستین‌بار در تاریخ سازمان زمین‌شناسی گفت: از این پس چرخه مطالعات ژئوفیزیکی هوایی از مرحله برداشت، تعبیر و تفسیر داده‌ها تا مرحله معرفی مناطق امیدبخش به‌طور کامل به همت کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و با بهره‌گیری از توان بخش خصوصی ذیصلاح انجام خواهد شد. او تشریح کرد: در گذشته در پروژه‌های ژئوفیزیک هوایی تنها برداشت انجام می‌شد و تعبیر و تفسیر داده‌ها به دلیل وجود برخی محدودیت‌ها و تحریم‌ها و نبود اعتبارات لازم و همچنین نبود بخش خصوصی قدرتمند با تاخیر مواجه بود که خوشبختانه در حال حاضر با ظرفیت‌سازی ایجاد شده طی سال گذشته و همچنین آموزش بخش خصوصی توانمند و ذی‌صلاح برای تعبیر و تفسیر داده‌های ژئوفیزیک هوایی به افزایش بازدهی در این بخش رسیده‌ایم.شهیدی یادآور شد: مطالعات ژئوفیزیکی هوایی به‌طور کامل در پهنه سقز استان کردستان بالغ بر 14 هزار کیلومتر پرواز خطی انجام شده و با تکمیل چرخه اکتشاف داده‌ها به‌طور کامل تعبیر و تفسیر شده و گزارشات نیز آماده است و به زودی مناطق امیدبخش معدنی مناسب نیز اعلام خواهد شد. سرپرست سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از وجود رکورد مناسب سازمان متبوع خود در بخش برداشت ژئوفیزیک هوایی طی سال جاری خبر داد و گفت: سال جاری با توجه به بهره‌مندی از اعتبارات و همچنین وجود محدودیت‌های موجود توانستیم بالاترین بازدهی در این بخش دست یابیم و تا پایان سال 97 نزدیک به 60 هزار کیلومتر خطی برداشت ژئوفیزیکی هوایی انجام شد.

شفافیت تجارت گام نخست در مبارزه با قاچاق

ایرنا| رییس کارگروه فرهنگی اجتماعی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: متناسب با شفافیت فضای تجارت می‌توانیم از قاچاق کالا جلوگیری کنیم. عبدالله هندیان در جلسه کارگروه فرهنگی اجتماعی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گفت: این ستاد با فرمان رهبر معظم انقلاب آغاز به کار کرده که بر فراقوه‌ای بودن آن تاکید شده است. او با اشاره به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: در این قانون به صورت خاص به مباحث فرهنگی اشاره شده و طبق ماده 14 آن باید از توان فرهنگی بخش‌های اثرگذار بهره‌گیری کرد. هندیان با اعتقاد به اینکه امروزه اثرگذاری فضای مجازی بیش از سایر حوزه‌هاست، گفت: اگر بسترهای پیشگیرانه را برای جامعه هدفمان ایفا کنیم می‌توانیم به هدفمان نزدیک شویم. رییس کارگروه فرهنگی، اجتماعی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز حمایت از تولید را برابر با جلوگیری از قاچاق دانست و افزود: در شورای عالی انقلاب فرهنگی، آموزش و پرورش متولی تدوین سیاست‌های فرهنگی برای حمایت از تولید داخلی شد. از آن‌سو، آرمان احمدی، مدیر سامانه سجام (سامانه جامع اطلاعات مردمی) از ثبت 15 میلیون پرونده در قوه قضاییه اظهار نگرانی کرد و گفت: سازمانی مردم محور برای پیشگیری از وقوع جرم و به تبع آن کم شدن پرونده‌ها تشکیل شده است. او با اشاره به سامانه سجام توضیح داد: هر شهروندی که می‌خواهد با قوه قضاییه به صورت داوطلبانه همکاری داشته باشد، می‌تواند در این سامانه ثبت نام کند. احمدی ادامه داد: در فاز دوم هر عضو پس از آموزش‌های لازم می‌تواند دید بان پیشگیری شود؛ یعنی هرجا عللی دید که می‌تواند منجر به جرم یا آسیب شود، آن را از طریق این سامانه به قوه قضاییه اطلاع می‌دهد. او با ذکر نمونه‌هایی اظهار کرد: با این سامانه مانع تبدیل بیش از هفت هزار مورد به پرونده قضایی شده‌ایم.

 

ارسال نظر