عمان؛ مسیر اقتصادی مطمئن برای صادرات کالاهای ایرانی

۱۳۹۸/۰۱/۲۹ - ۰۰:۲۳:۳۲
کد خبر: ۱۴۲۸۱۲

«حمد بن سعید العوفی»، معاون وزیر شیلات و کشاورزی عمان که همراه با هیاتی از مقامات دولتی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی عمان در زمینه شیلات و آبزیان به ایران سفر کرده است؛ صبح دیروز با رییس اتاق ایران دیدار کرد. غلامحسین شافعی در این نشست، علاوه بر توسعه روابط دوجانبه با این کشور، بر مناسبات 3 جانبه و چندجانبه با عمان تأکید کرد. «صادرات محصولات کشاورزی»، «توسعه همکاری‌های مشترک در حوزه حمل‌ونقل»، «سرمایه‌گذاری و توسعه صنعتی»، «ایجاد سازوکارهای ویژه به‌منظور حضور فعالان اقتصادی» و به‌خصوص کشتی‌های ایرانی در بنادر عمانی از مهم‌ترین مواردی بود که در این جلسه به آن پرداخته و مقرر شد تا با تشکیل کارگروهی، مباحث مطرح در این دیدار پیگیری و اجرایی شود.

رییس پارلمان بخش خصوصی کشور با تأکید بر این موضوع که یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت ایران در شرایط فعلی ارتباط با کشورهای همسایه اسلامی است، خاطرنشان کرد: در این میان کشور عمان با توجه به پیشینه روابط اقتصادی و همچنین عاطفی امن، در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد. شافعی افزود: از 4 سال گذشته به این‌طرف شاهد ارایه تسهیلات قابل‌توجهی هستیم که از سوی دولت عمان برای تجار ایرانی فراهم‌شده است. با توجه به ارایه این تسهیلات و ظرفیت‌های قابل‌توجهی که میان دو کشور وجود دارد، فعالان اقتصادی دو کشور می‌توانند آینده خوبی را به نفع کشورشان رقم زنند.

رییس پارلمان بخش خصوصی، امکانات مستقر در مناطق آزاد عمان را برای فعالان اقتصادی ایرانی جذاب دانست و تأکید کرد: فعالان اقتصادی خواستار افزایش فعالیت‌های خود در این مناطق هستند. شافعی احیای جاده ابریشم و نقش‌آفرینی ایران و عمان در اقتصاد هند و چین را یکی دیگر از مهم‌ترین زمینه‌های همکاری مشترک ایران و عمان اعلام کرد و افزود: علاوه بر این، در زمینه‌های حمل‌ونقل، سرمایه‌گذاری، توسعه صنعتی و به‌خصوص کشاورزی ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاران ایرانی و عمانی وجود دارد. رییس اتاق ایران همچنین با تأکید موقعیت خاص جغرافیایی کشور عمان، علاوه بر توسعه روابط دوجانبه با این کشور، بر مناسبات 3 جانبه و چندجانبه تأکید کرد و این کشور را مسیر اقتصادی مطمئنی برای صادرات و اتصال ایران به کشورهای آفریقایی دانست.

از سویی دیگر، محسن ضرابی، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان نیز از آمادگی جدی بخش خصوصی ایران برای سرمایه‌گذاری در کشور عمان خبر داد و پیگیری اجرایی شدن مباحث مطرح‌شده در این نشست را منوط به معرفی افرادی از سوی وزیر شیلات عمان و همچنین اتاق ایران و عمران دانست. او، استفاده از ظرفیت‌های کشور عمان به‌منظور صادرات کالاهای ایرانی به سایر کشورها را در گروی همکاری بیشتر دو بندر «صلاصه» و «صحار» دانست تا کشتی‌های ایرانی بتوانند ابتدا به این دو بندر کالاهای خود را ارسال و ازآنجا به سایر کشورها صادر کنند. ضرابی همچنین از آمادگی اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران برای انتقال دانش فنی به فعالان و سرمایه‌گذاران عمانی خبر داد. «حمد بن سعید العوفی»، معاون وزیر شیلات عمان نیز هدف اصلی این سفر را تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور و اطلاع از پیشرفت‌های اقتصادی و صنعتی جمهوری اسلامی ایران اعلام و تاکید کرد: همکاری ایران و عمان یک ضرورت است و دو کشور راهی جز همکاری با یکدیگر ندارند. به گفته معاون وزیر شیلات عمان، بندرهای کوچک تأسیس‌شده در مقابل سواحل ایرانی که عوارض آنها بسیار کم است، فرصت خوبی را برای سرمایه‌گذاران ایرانی و صادرات محصولات ایرانی ایجاد کرده است.

 

ارسال نظر