توسعه روابط ایران و بلغارستان منوط به رفع موانع بانکی

۱۳۹۸/۰۱/۲۹ - ۰۰:۲۳:۰۴
کد خبر: ۱۴۲۸۱۱

نایب‌رییس اتاق ایران که همزمان با برگزاری نوزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و بلغارستان به «صوفیه» سفر کرده است در دیدار با مسوولان انجمن صنایع بلغارستان از فعالان بخش خصوصی این کشور برای سفر به ایران و تقویت همکاری‌ها با شرکت‌های ایرانی دعوت کرد. حسین سلاح ورزی در این دیدار که با حضور نواب رییس و مدیر روابط اقتصادی بین‌المللی انجمن برگزار شد، زمینه برای افزایش همکاری دو کشور را مساعد دانست و افزود: متاسفانه امروز حجم مبادلات میان ایران و بلغارستان به کمتر از 100 میلیون دلار رسیده و حجم مبادلات کنونی میان دو کشور متناسب با ظرفیت‌های موجود نیست. سلاح‌ورزی تحریم‌های یکجانبه امریکا را عامل اصلی در کاهش مراودات دو کشور دانست و گفت: بدون شک فعال شدن اینستکس می‌تواند به افزایش مبادلاتت تجاری میان ایران و اروپا کمک کند. به همین دلیل ما موضوع اینستکس را رصد کرده و راهکارهایی که اروپا برای همکاری با ایران در نظر گرفته است دنبال می‌کنیم. در ایران هم نهاد متناظری برای اینستکس ایجاد شده که امیدواریم به زودی آغاز به کار کند.

نایب‌رییس اتاق ایران گفت: علاوه بر زمینه‌هایی که از قبل میان دو کشور وجود داشته، یعنی صنایع لبنی و صنایع سنگین، می‌توان به زمینه‌های دیگری هم برای همکاری‌ها اشاره کرد. در ایران کشت گیاهان دارویی بسیار توسعه یافته به خصوص کشت گل رز رشد چشمگیری داشته است. علاقه‌مندیم که شرکت‌های ایرانی از تکنولوژی و تجربه اسانس‌گیری و فراوری گیاهان دارویی بلغارستان استفاده کنند. دامپروری ایران نیز در حال توسعه است. بخش عمده‌ای از تأمین لبنیات کشورهای منطقه مثل افغانستان و عراق در اختیار ایران است و این موضوع می‌تواند فرصت خوبی برای همکاری با بلغارستان باشد. سلاح‌ورزی به فعالیت شرکت‌های خدمات فنی-مهندسی در ایران نیز اشاره کرد و گفت: از نظر ایجاد زیرساخت‌ها، راه‌ها و نیروگاه‌ها، شرکت‌های با تجربه‌ای در ایران فعال هستند که می‌توانند اجرای پروژه‌های مشترک را در بلغارستان دنبال کنند. نایب‌رییس اتاق ایران، مشکل روابط بانکی را مشکل عمده در ارتباط میان شرکت‌های ایرانی و بلغارستانی دانست و ابراز امیدواری کرد که نشست کمیسیون مشترک اقتصادی میان دو کشور به راه‌حلی برای این موضوع دست پیدا کند.

از آن‌سو، «برانکوف» نایب‌رییس انجمن صنایع بلغارستان به توسعه فعالیت این انجمن اشاره کرده و گفت: «انجمن صنایع بلغارستان در سال ۱۹۸۰ یکی از اولین انجمن‌هایی بود که در نظام سوسیالیستی بلغارستان تأسیس شد. در حال حاضر بیش از ۹۰ تشکل فعال در حوزه‌های معادن، صنایع و برق عضو این انجمن هستند. نایب‌رییس انجمن صنایع بلغارستان بر ضرورت تبادل اطلاعات و تبادل هیات‌های تجاری میان دو کشور تاکید کرد و گفت: اطلاعات لازم برای معرفی شرکت‌های فعال در انجمن را با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران مبادله خواهیم کرد تا زمینه برای تقویت روابط تجاری فراهم شود. «برانکوف» با اشاره به سخنان سلاح‌ورزی درباره همکاری در زمینه اسانس‌گیری گفت: «انجمن ما طرح‌هایی را در زمینه تولید گیاهان ارگانیک به خصوص گل رز تهیه کرده تا بتواند جوابگوی نیازهای اتحادیه اروپا باشد. در این حوزه می‌توانیم همکاری‌های خوبی را تعریف کنیم. از دیگرسو، «ایلیف»، مدیرکل روابط اقتصادی بین‌المللی انجمن صنایع بلغارستان نیز به پیشینه روابط اقتصادی میان دو کشور اشاره کرد و گفت: «در بلغارستان، ما برای صنایع ایران ارزش زیادی قائل هستیم. اولین تشکلی بودیم که بعد از پایان یافتن تحریم‌ها، در صوفیه نشستی تشکیل دادیم تا راه‌های همکاری‌های تازه با ایران را بررسی کنیم.» او همچنین به مشکل پرداخت‌های بانکی میان دو کشور اشاره کرد و گفت: ارتباط بین دو کشور وجود دارد اما این ارتباط مستقیم نیست؛ اکنون به دنبال روابط مستقیم بانکی هستیم.

 

ارسال نظر