اخبار

۱۳۹۸/۰۱/۲۷ - ۰۱:۲۰:۲۵
کد خبر: ۱۴۲۶۴۱

تفویض اختیار از وزارت بـه خانه‌های صنعت

شاتا| در سال رونق تولید و در راستای تقویت و حمایت از تشکل‌های خصوصی برخی از اختیارات و تصدی‌های قابل واگذاری وزارتخانه به خانه‌های صنعت، معدن و تجارت نهایی شد. در نشستی که با حضور معاون طرح و برنامه و روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و خانه‌های صنعت، معدن و تجارت هفت استان برگزار شد، موارد قابل واگذاری مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در هشت مورد به توافق نهایی رسید. در این نشست سعید زرندی گفت: سیاست و برنامه‌ وزارتخانه و تأکید وزیر صنعت، معدن و تجارت بر تفویض اختیار به خانه‌های صنعت، معدن و تجارت است. معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برخی از وظایف وزارتخانه قابل واگذاری است و تلاش داریم این مهم را در سال جاری که به نام سال رونق تولید نیز نام‌گذاری شده، اجرا کنیم. زرندی افزود: استان‌هایی که خانه‌های آنها آمادگی داشته و توانمندی‌ و ظرفیت لازم را برای این کار داشته‌اند، با هم‌اندیشی با خانه‌ صنعت، معدن و تجارت ایران انتخاب کرده‌ایم و در صورت موفقیت این طرح در همه استان‌ها نیز اجرایی خواهیم کرد.

معاون طرح و برنامه تأکید کرد: ما اعتقاد داریم بخش خصوصی توان انجام کارهای بزرگ را دارد و می‌تواند بخشی از وظایف و اختیارات وزارتخانه را برعهده گیرد. زرندی تصریح کرد: باید دقت لازم در این کار صورت گیرد تا زمینه برای واگذاری بیشتر اختیارات نیز فراهم شود. او افزود: بخش خصوصی توانمند قطعاً می‌تواند در همه عرصه‌ها از بخش دولتی موفق‌تر عمل کند و ما به این مهم باور داریم. زرندی گفت: در گذشته مقاومت‌هایی برای واگذاری برخی از تصدی‌های قابل تفویض در وزارتخانه بود، اما هم‌اکنون شاهد هستیم مدیران وزارتخانه نیز از این رویه استقبال می‌کنند. معاون طرح و برنامه تأکید کرد: در فرآیند واگذاری اختیارات، نظارت بر انجام فعالیت‌ها باید توسط خود خانه‌ صنعت، معدن و تجارت ایران و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها انجام شود. او تصریح کرد: تا دو ماه آینده ساز وکار اجرایی این تفویض آماده خواهد شد و امیدواریم این تجربه خوبی برای اعتماد به بخش خصوصی باشد.

احتمال تمدید معافیت کره‌جنوبی از تحریم

تسنیم| رییس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی گفت: احتمال تمدید معافیت کره از خرید نفت ایران کم است ولی به احتمال زیاد، معافیت این کشور در خرید میعانات گازی ایران تمدید می‌شود. حسین تنهایی با اشاره به تجارت کشور کره جنوبی و ایران در زمینه‌های مختلف از جمله نفت و میعانات گازی که جزو صادرات ایران به کشور کره جنوبی است اظهار کرد: پس از اعمال تحریم‌های یک جانبه امریکا علیه ایران، میزان تجارت و مبادلات اقتصادی دو کشور به میزان 70 درصد کاهش یافت و شرکت‌های لوازم خانگی در این بین، سهمی 25 درصدی داشتند. رییس اتاق مشترک ایران و کره جنوبی گفت: اما پس از تحریم‌ها در بخش نفت و میعانات گازی، کره جنوبی و 7 کشور دیگر جزو کشورهایی بودند که به صورت موقت، از اعمال تحریم‌های نفتی برای خرید نفت ایران مستثنی شدند. او با اشاره به بحث‌های مختلف مطرح شده درباره تمدید یا عدم تمدید معافیت کره جنوبی از تحریم‌های نفتی ایران خاطرنشان کرد: بحث‌هایی که در این زمینه به گوش ما رسیده حاکی از آن است که احتمال تمدید معافیت کره جنوبی از خرید نفت ایران کم است اما در مقابل به احتمال زیاد، معافیت این کشور در خرید میعانات گازی ایران تمدید خواهد شد. به گزارش تسنیم، پس از اعمال تحریم‌های نفتی امریکا علیه ایران، این کشور معافیت خرید نفت و میعانات گازی کشورمان را برای 8 کشور «چین، هند، کره‌جنوبی، تایوان، ژاپن، یونان، ایتالیا و ترکیه» تا «5 مه» معاف کرد ولی با توجه به روبه پایان بودن این زمان، تمدید یا عدم تمدید این معافیت‌ها یکی از موضوعات مورد بحث در روزهای اخیر است.

برآوردی از خسارت سیل به بخش صنعت

شاتا| بر آوردهای اولیه از خسارت سیل به بخش صنعت، معدن و تجارت تاکنون به ۲۲ هزار و ۴۰۰میلیارد ریال رسیده است. خسارت‌های وارد شده به واحدهای صنعتی تاکنون 5 هزار میلیارد ریال، واحدهای صنفی حدود 4 هزار و 500 میلیارد ریال، قالیبافان حدود هزار و 300 میلیارد ریال و زیرساخت‌ها و تاسیسات شهرک‌های صنعتی و راه‌های دسترسی به معادن حدود هزار و 550 میلیارد ریال برآورد شده است. خسارت‌های صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان با توجه به وضعیت فعلی قابل بررسی نیست، اما طبق برآوردهای اولیه حدود 10 هزار میلیارد ریال به این استان خسارت وارد شده است. بنابراین گزارش، طبق برآوردهای اولیه تاکنون به 382 واحد صنعتی و 17 هزار و 900 نفر قالیباف در سیل اخیر خسارت برآورد شده است.

در استان گلستان 100 واحد و 10 هزار نفر، استان مازندران 30 واحد و هزار نفر، استان ایلام 80 واحد و 200 نفر، استان لرستان 125 واحد و 6 هزار و 200نفر، استان کرمانشاه 30 واحد و 500 نفر و چهار محال و بختیاری 17 واحد در قالیبافی خسارت دیده‌اند. خسارت‌های وارد شده به بخش قالیبافی استان خوزستان هنوز قابل بررسی نیست. همچنین تاکنون در استان‌های «گلستان»، «ایلام»، «لرستان»، «کرمانشاه»، «مازندران»، «لرستان» و «چهارمحال و بختیاری» 26 شهرک صنعتی از لحاظ زیرساخت و تاسیسات شهرک دچار خسارت شده‌اند که از محل اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برای بازسازی آنها و دسترسی به معادن 154 میلیارد و 700 میلیون تومان اختصاص داده شده است.

 

ارسال نظر