شفاف‌سازی در زنجیره تولید وتجارت

۱۳۹۸/۰۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۱۹۰

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: شفاف‌سازی را در همه بخش‌های وزارتخانه دنبال می‌کنیم. سعید زرندی در گفت‌وگو با شاتا افزود: در گذشته، سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان و محققان برای به دست آوردن اطلاعات حوزه صنعت ومعدن دچار مشکلات زیادی بودن و بعضا رانتها و مفاسدی در این خصوص پیش می‌آمد.

به گفته او، هم‌اکنون تمام اطلاعات واحدهای صنعتی به تفکیک استان، محصول تولیدی و ظرفیت آن، در بخش معادن، پروانه‌های اکتشاف، گواهی‌های اکتشاف و مجوزهای برداشت و در بخش بازرگانی تمام اطلاعات صنوف و کارت‌های بازرگانی در پورتال وزارتخانه در دسترس عموم است.

زرندی با بیان اینکه در گذشته در انتشار برخی آمارها و اطلاعات وزارتخانه ملاحظاتی بود، گفت: به ویژه وقتی آمار‌های منفی در بخش تولید وجود داشت، اما در حال حاضر تمام اطلاعات و آمارهای وزارتخانه مثبت و منفی بطور شفاف و منظم در پورتال وزارتخانه منتشر می‌شود.وی افزود: گزارش‌هایی نیز به صورت روزانه تعداد مجوزهای صادر شده بخش صنعت و معدن، صنوف، کارت‌های بازرگانی واردات، صادرات و آخرین وضعیت بورس و... در هر روز را منتشر می‌کند، که این گزارش‌ها نیز در پورتال وزارتخانه قابل مشاهده است.به گفته معاون طرح و برنامه، سامانه بهین یاب هم به صورت متمرکز، کلیه خدمات مرتبط با حوزه سرمایه‌گذاری در صنعت، معدن و تجارت اعم از صدور مجوزها، وضعیت پروژه‌ها و طرح‌ها، معافیت‌های گمرکی و درخواست تسهیلات در آن ارایه گردیده است. وی تاکید کرد: همه دستگاه‌های اجرایی، به خصوص نظام بانکی می‌توانند سامانه بهین یاب را مبنای عمل خود قرار دهند و از اطلاعات این سامانه برای خدمات خود به بخش تولید و تجارت کمک بگیرند. زرندی تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که همیشه مطرح می‌شود این است که سیستم بانکی اعلام می‌کند در سال چقدر تسهیلات و چه درصدی از کل تسهیلات به بخش صنعت و معدن و بازرگانی پرداخت کرده اما فعالان این بخش نسبت به این اعداد تاملات و مسائلی دارند و وزارتخانه نیز قادر به تایید یا رد آن نیست.

معاون طرح و برنامه گفت: از سیستم بانکی خواسته‌ایم تا با اتصال به این سامانه، همه تسهیلاتی که اعلام می‌کند به واحدهای تولیدی پرداخت می‌کند را ثبت کند تا دقیقا وضعیت هر واحد صنعتی در قبال دریافت تسهیلات مشخص شود و وزارتخانه هم دقیقا بداند چه واحدی در سال چه مقدار تسهیلات گرفته است. وی گفت: معتقدیم این اطلاعات برای سرمایه‌گذاران و تولید‌کنندگان و صاحب نظران بسیار مفید و راهگشا خواهد بود و هر آنچه که برای آنان نیاز باشد، به صورت شفاف و بدون محدودیت ارایه می‌شود.

 

ارسال نظر