اخبار

۱۳۹۸/۰۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۰۱۹

10 هزار میلیارد تومان برای تکمیل صنایع

ایرنا| قائم‌مقام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: با 10 تا 15 درصد هزینه ایجاد یک واحد صنعتی جدید می‌توان صنایع موجود را به ظرفیت کامل رسانید و برای تحقق این مهم بودجه 10 هزار میلیارد تومانی در وزارت صنعت در نظر گرفته شده است. بهزاد اعتمادی با اشاره به نامگذاری امسال به «رونق تولید» از سوی رهبر معظم انقلاب افزود: این موضوع باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد، زیرا استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های صنایع می‌تواند رونق تولید داخل را به دنبال داشته باشد که در بیانات رهبر معظم انقلاب برآن تاکید شده است. او ادامه داد: اکنون زمان سعی و خطا نیست؛ چراکه تحریم‌های ظالمانه ادامه روند تولید را سخت کرده است. به گفته این مقام مسوول، با برنامه‌ریزی، تعمق، تفکر، سرعت و دقت در تصمیم‌گیری می‌توان با درایت از این مرحله عبور کرد.

قائم‌مقام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران خاطرنشان کرد: منابع انسانی با ارزشترین سرمایه‌های هر بنگاه اقتصادی به شمار می‌روند و لازم است در سال جدید کمیته‌های تخصصی که پیش‌تر در تصمیم‌گیری‌های سازمانی دخیل بودند، فعال‌تر از قبل شوند تا طرح‌ها و برنامه‌های جامع و کارشناسانه‌ای را برای تصمیم‌گیری به هیات‌مدیره ارایه کنند. اعتمادی به اهمیت صنایع پیشرفته و گسترش شرکت‌های دانش بنیان و استارتآپ‌ها در کشور اشاره و تاکید کرد: تمرکز ایدرو بر حمایت و تجاری‌سازی ایده‌های این شرکت‌ها و استارتآپ‌ها خواهد بود.

5 اولویت صنعت خودرو در سال 98

پایگاه خبری اتاق تهران|رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان معتقد است که پیش بینی‌ها درباره وضعیت صنعت خودرو در سال 98 آینده خوبی را نوید نمی‌دهد. به گفته محمدرضا نجفی‌منش، خصوصی‌سازی صنعت خودرو باید خیلی زودتر انجام می‌شد اما هنوز دیر نیست. نگاهی به مطالبات مجلس از وزرای صنعت نشان می‌دهد که این وزرا بیشتر برای پاسخ به سوالاتی درباره صنعت خودرو به پارلمان فراخوانده شدند و صنایعی که سهم بخش خصوصی در آن بالاست، کمتر مورد سوال است. خصوصی‌سازی صنعت خودرو از این منظر به نفع دولت است تا خود را از این‌بار سنگین رها کرده و به سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی بپردازد. او در ادامه، پنج اولویت برای ارتقای صنعت خودرو در سال جاری را تشریح کرد و گفت: باتوجه به افزایش قیمت مواداولیه، حد اعتباری تمام بنگاه‌های تولیدی در صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی باید افزایش پیدا کند و دست کم دو برابر بیشتر شود. او ادامه داد: نکته دوم اینکه، پرداخت تسهیلات به قطعه‌سازان باید دست کم یک ماهه انجام شود؛ چراکه قطعه ساز بطور نقدی خرید می‌کند و نمی‌تواند شش ماه بعد هزینه آن را پرداخت کند.

 به گفته نجفی منش، تعدیل قیمت‌ها، اولویت سوم صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی در سال 98 است. امسال 36.5 درصد به دستمزد کارگران اضافه می‌شود و این افزایش دستمزد باید از نخستین ماه سال اجرا شود. به مرور زمان با افزایش دیگر هزینه‌ها، نیاز بنگاه‌ها به نقدینگی رشد می‌کند و این مساله به زیان بنگاه‌ها دامن می‌زند. تحلیل گران در دولت باید اثرگذاری افزایش 36.5 درصدی دستمزد بر هزینه‌های تولید را محاسبه کرده و براساس آن درباره قیمت‌ها تجدید نظر کنند. رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان اما اولویت چهارم صنعت خودروسازی، را افزایش تیراژ تولید دانست و گفت: این مساله جز در شرایطی که دولت از قیمت‌گذاری خودرو دست بردارد و اجازه دهد تا حاشیه بازار قیمت‌ها را تعیین کند، محقق نخواهد شد. به گفته او، اولویت پنجم، تسهیلات واردات قطعاتی است که در داخل ساخته نمی‌شود و اولویت ششم افزایش سهم ساخت داخل از تولید است.

ادامه چالش تامین مواد اولیه

باشگاه خبرنگاران جوان| یک مقام مسوول، ۷۰ درصد پیچ و مهره بازار را وارداتی اعلام کرد و گفت: مواد اولیه مورد نیاز این صنف، کفاف تولید را نمی‌دهد. رییس اتحادیه فروشندگان پیچ و مهره درباره بازار پیچ و مهره گفت: تامین مواد اولیه مورد نیاز این صنف می‌تواند مشکلات را به حداقل برساند اما متاسفانه هنوز در این زمینه به خودکفایی نرسیده‌ایم. نورالدین مهری ضمن انتقاد از حمایت ضعیف دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه تامین مواد اولیه مورد نیاز این صنف، بیان کرد: مواد اولیه مورد نیاز پیچ و مهره در بازار محدود است و کفاف تولید را نمی‌دهد. مهری، ۷۰ درصد پیچ و مهره بازار را وارداتی اعلام کرد و گفت: تخصیص ارز یکی از ضروریات مهم به‌شمار می‌رود.

رییس اتحادیه فروشندگان پیچ و مهره با بیان اینکه پیچ و مهره یکی از پایه‌های اساسی صنعتی در کشور است اظهار کرد: هیچ صنفی همانند پیچ و مهره از منظر تیراژ متنوع نیست و هم‌اکنون ۷ هزار نوع پیچ و مهره در کشور وجود دارد. او با اشاره به رکود عمیق بازار پیچ و مهره، افزود: ضریب فروش پیچ و مهره در بازار را می‌توان به عنوان معیاری برای میزان سنجش تولید در کشور قلمداد کرد. مهری گفت: با برنامه‌ریزی مناسب، وضع نامطلوب این صنعت مرتفع می‌شود چرا که در صورت رونق تولید و حمایت از آن، اشتغالزایی در این بخش افرایش می‌یابد.

 

ارسال نظر