اخبار

۱۳۹۸/۰۱/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۸۴۶

ممنوعیت تازه صادراتی سال 98

سازمان توسعه تجارت|با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، صادرات سیب زمینی و پیاز از ۱۵ فروردین ماه ممنوع ‌شد؛ همچنین صادرات گوجه فرنگی بلامانع شد. طی مکاتبه رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت با گمرک ایران، با هدف مدیریت و تنظیم بازار داخلی، صادرات سیب‌زمینی و پیاز از ۱۵ فروردین ماه ممنوع شد. همچنین بر اساس این مکاتبه صادرات گوجه‌فرنگی و رب گوجه‌فرنگی و فرآورده‌های مرتبط طبق ضوابط سازمان توسعه تجارت و با تأیید وزارت جهاد کشاورزی بلامانع شد.

تصمیم‌گیری برای جبران خسارت بنگاه‌های سیل زده

شاتا|وزیر صنعت، معدن و تجارت از تصمیم‌گیری نحوه جبران خسارت واحد‌های تولیدی سیل زده در جلسه آتی هیات دولت خبر داد. رضا رحمانی افزود: برآورد خسارت‌های وارده به واحدهای تولیدی آسیب‌دیده از سیل انجام شده و تلاش می‌شود تا این واحدها سریعاً وارد مدار تولید شوند. وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر جبران تخریب‌های سیل، ادامه داد: تلاش می‌کنیم در هیات دولت تسهیلات بسیار خوب و کم بهره برای جبران خسارات واحدهای تولیدی در نظر گرفته شود. رحمانی با اشاره به نامگذاری سال و ضرورت حفظ و رونق تولید، افزود: جبران آسیب و تسهیلات واحدهای تولیدی بر حسب خسارت وارده متغیر خواهد بود.

ارزش کالای صادراتی به عراق چقدر است

تسنیم|سرپرست سازمان توسعه صادرات، جزییاتی از ارزش متوسط کالاهای صادراتی ایران به عراق در سال ۹۷ را تشریح کرد. محمدرضا مودودی با مقایسه ارزش متوسط کالاهای صادراتی ایران به عراق در سال گذشته اظهار کرد: در سال 97، ارزش متوسط کالاهای صادراتی کشور به ازای هر تن، 360 دلار بود و این در حالی است که ارزش متوسط هر تن کالای صادراتی ایران به عراق 500 دلار بود. سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: این موضوع نشان می‌دهد که در سال 97، صادرکنندگان کشورمان توانستند کالاهای با ارزش افزوده بالاتر به کشور عراق صادر کنند. به گفته او، سهم عراق در تجارت با ایران بیش از 50 درصد افزایش داشته و ایران توانست 29 درصد سهم بازار عراق را در سال 97 از آن خود کند. در سال گذشته، کشور عراق بعد از چین بزرگ‌ترین واردکننده محصولات و کالاهای ایرانی بود و از نظر تنوع کالاهای وارداتی، در جایگاه نخست بین کشورهای واردکننده کالاهای ایرانی قرار گرفت و رکورد 9 میلیارد دلار صادرات ایران به عراق ثبت شد.

توسعه صادرات فرش با تهاتر کالا

فارس|رییس مرکز ملی فرش دستباف گفت: برنامه ما برای توسعه صادرات فرش دستباف بدون توجه به تحریم، تهاتر است.

فرشته دست پاک با بیان اینکه تحریم تاثیر بسیار زیادی بر صادرات فرش دستباف در سال 97 داشت، گفت: اما در سال 98 بدون توجه به تحریم به دنبال توسعه بازار‌های داخلی و خارجی هستیم.

رییس مرکز ملی فرش دستباف ایران با بیان اینکه سال 98، سال فرش دستباف ایرانی خواهد بود، افزود: امسال بحث تهاتر را برای توسه صادرات فرش دستباف در دستور کار داریم. وی با تاکید بر اینکه کشورهای زیادی خواستار فرش دستباف ایرانی هستند، بیان داشت: بنابراین هر کشوری که به ایران واردات دارد ما به راحتی می‌توانیم به آن کشور صادرات داشته باشیم. رییس مرکز ملی فرش دستباف ایران با بیان اینکه در 6 ماهه ابتدای سال 97 وضعیت صادرات فرش دستباف فوق‌العاده خوب بود، عنوان کرد: در دور جدید تحریم‌ها، فرش دومین کالای تحریمی بعد از نفت بود و این موضوع حتی بر تولید هم تاثیر گذاشت. وی با بیان اینکه 80 درصد تولیدات فرش دستباف کشور صادر می‌شد، اظهار داشت: برنامه ما برای توسعه صادرات فرش دستباف بدون توجه به تحریم‌ها، تهاتر است. دست‌پاک با تاکید بر اینکه در سال جاری حدود 800 هزار قالیباف را بیمه خواهیم کرد، گفت: بودجه آن تامین شده و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. رییس سازمان ملی فرش دستباف اظهار کرد: تا زمانی که بافندگان فرش دستباف از امنیت شغلی برخوردار نباشند، نمی‌توانیم در بحث تولید و صادرات حرفی برای گفتن داشته باشیم. وی گفت: تاکنون 29 منطقه در زمینه فرش دستباف ثبت جهانی شده و در کنار این مناطق 53 منطقه هم به ثبت ملی رسیده و در تلاش هستیم تا به عنوان اولویت دوم در سال آینده این 53 منطقه را هم ثبت جهانی کنیم. دست‌پاک با تاکید بر اینکه ما به دنبال توسعه تجارت فرش دستباف در سال آینده هستیم، بیان کرد: طرح ملی کارآفرینی و توسعه تجارت فرش دستباف در سال آینده در دستور کار ما قرار دارد و در تلاش هستیم تا در سبد خانوار هر ایرانی حداقل یک مترمربع فرش دستباف داشته باشیم. وی در پاسخ به این سوال که با توجه به مشکلات اقتصادی برنامه شما برای موفقیت در این طرح چیست، گفت: بسیاری از بانک‌ها در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند تا با پرداخت وام‌های ارزان‌قیمت و طولانی مدت به خانوارها شرایطی را فراهم کنند تا هر خانوار ایرانی با هر سطح درآمدی قادر به خرید فرش دستباف ایرانی باشد. رییس سازمان ملی فرش دستباف با بیان اینکه در حال حاضر فقط 20 درصد از فرش دستباف ایران صرف بازار داخلی می‌شود، گفت: ما می‌خواهیم شرایطی را فراهم آوریم تا این میزان به 50 درصد افزایش یابد.

 

ارسال نظر