لزوم تشکیل کمیسیون مشترک بازرگانی با بغداد

۱۳۹۷/۱۲/۲۱ - ۰۰:۱۹:۰۴
کد خبر: ۱۴۱۳۷۸
لزوم تشکیل کمیسیون مشترک بازرگانی با بغداد

تعادل|

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق با اشاره به مشکلات موقتی که در صادرات به عراق پیش آمد، گفت: مشکل بانکی میان دو کشور حل شده و اکنون روند صادرات و تبادلات تجاری با عراق باثبات و بهتر شده است.  به گزارش خبرگزاری تسنیم، سیدحمید حسینی با حضور در یک برنامه تلویزیونی از روند تجارت ایران با عراق گفت. بنابرآمار اعلامی او و آمار 2018 ترکیه، این کشور سال گذشته 6.9 درصد صادراتش به بازار عراق بود که این رقم برای سال جاری به 4.5 درصد کاهش یافته است.

 به گفته حسینی، مجموع صادرات ترکیه به عراق در سال 2018 میلادی 7 میلیارد و 350 میلیون دلار بود در حالی که ایران در سال 2018، حدود 8 میلیارد و 700 میلیون دلار صادرات به عراق داشتیم و شاید سال جاری بتوانیم از صادرات چین به عراق هم جلو بزنیم. او همچنین با اعلام اینکه در مجموع 19 میلیون تن کالا به عراق صادر کردیم، ادامه داد: نگرانی صادرکنندگان ما با پیمان ارزی برطرف شده است و امیدواریم این روند در سال آینده هم ادامه یابد. دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق افزود: مجموعه دست‌اندرکاران، دیپلماسی اقتصادی، سفارت، سازمان توسعه، بخش خصوصی و شرایط کشور و نرخ ارز کمک کردند تا 46 درصد نسبت به سال گذشته افزایش صادرات داشته باشیم.  

او ادامه داد: سال گذشته در زمینه روابط دوجانبه و گردشگری، یک و نیم میلیون گردشگر عراقی داشتیم که تا پایان مهرماه سال 97 این رقم به 2 میلیون نفر رسید. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری این رقم به 3 میلیون نفر برسد که از این رقم 200 تا 300 هزار نفر توریسم درمانی هستند که از خدمات درمانی کشورمان استفاده می‌کنند. دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق هم با اشاره به اینکه یک هیات 32نفره از بخش خصوصی، حسن روحانی را در سفر به عراق همراهی می‌کند، گفت: این سفر دستاوردهای بسیار خوبی را برای بخش خصوصی در پی خواهد داشت.

به گفته او، توصیه بخش خصوصی این است که کمیسیون مشترک بازرگانی دو کشور ایران و عراق تشکیل شود، تا تبادلات تجاری دو کشور تسهیل گردد. او افزود: حدود 7 تا 8 میلیارد دلار طرح‌های فنی و مهندسی بخش خصوصی ایران در عراق از سال 2014 به‌علت ظهور داعش در این کشور بلاتکلیف است که امیدواریم در این سفر راه‌حلی برای آن پیدا شود. حسینی با یادآوری اینکه 60 درصد جمعیت عراق زیر 25 سال و 80 درصد جمعیت این کشور زیر 45 سال است، گفت: عراق 30 سال درگیر جنگ بوده و همه زیرساخت‌های این کشور نابود شده است و نیروهای کیفی عراق، این کشور را ترک کردند به همین علت به‌شدت نیاز به نیروهای انسانی متخصص و ساخت زیرساخت‌ها دارد و ما می‌توانیم از این فرصت استفاده و خدمات را صادر و به‌طور بلندمدت در بازار عراق حضور پیدا کنیم. دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به مشکلات موقتی که در صادرات به عراق پیش آمد، گفت: مشکل بانکی میان دو کشور حل شده و اکنون روند صادرات و تبادلات تجاری با عراق باثبات و بهتر شده است.

 

ارسال نظر