اخبار

۱۳۹۷/۱۲/۱۸ - ۰۱:۰۷:۴۴
کد خبر: ۱۴۱۱۱۳

آزادسازی مبادلات تجاری در مناطق آزاد

ایسنا|  دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: مبادلات تجاری و اقتصادی در مناطق آزاد مطابق قانون باید صددرصد آزاد باشند. مرتضی بانک در نشست هم‌اندیشی مدیران عامل مناطق ویژه اقتصادی، اظهار کرد: مبادلات تجاری و اقتصادی در مناطق آزاد مطابق قانون باید صددرصد آزاد باشند، اما اغلب وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور نسبت به قوانین و ماهیت وجودی این مناطق بی‌اطلاع‌اند و تمام بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های سرزمین اصلی را در مناطق آزاد نیز به اجرا درمی‌آورند. او نسبت به اجرا نشدن قوانین مناطق آزاد از سوی دستگاه‌های اجرایی کشور انتقاد کرد و افزود: قابلیت‌های مناطق آزاد در توسعه اقتصاد کشور بسیار بالا است که این مناطق می‌توانند شرایط برون‌رفت از بحران اقتصادی کنونی را فراهم آورند اما آنقدر درگیر مشکلات بر سر دستورالعمل‌های دستگاه‌های اجرایی می‌شوند که مجالی برای استفاده از فرصت‌های اقتصادی‌شان ندارد. بختیار رازانی مسوول منطقه ویژه اقتصادی لرستان نیز تصریح کرد: در این جلسه مدیران عامل مناطق ویژه اقتصادی مسائل، مشکلات و موانع صادرات و واردات کشور را مطرح و خواستار پیگیری مشکلات در مرکز کشور و به نتیجه رسیدن آنها شدند.

قاچاق سوخت کاهش یافت

خبرگزاری مهر| رییس ستاد مبارزه با قاچاق با بیان اینکه قاچاق سوخت در ۶ ماه گذشته کاهش یافته است، گفت: اقدامات جدیدی در جدار مرز برای فروش سوخت انجام خواهیم داد. علی مویدی درادامه توضیح داد: با اقداماتی که در زمینه مبارزه با قاچاق سوخت صورت گرفته است، شاهد کاهش این پدیده نسبت به ۶ ماه گذشته بوده‌ایم. رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: در گذشته به صورت روزانه میلیون‌ها لیتر سوخت از کشور قاچاق می‌شد، اما می‌توانم بگویم که در حال حاضر این روند کاهشی شده است. بنابه گفته مویدی، البته در آینده‌ای نزدیک اقدامات جدیدی با همکاری فرمانداران مرزی در جدار مرز در رابطه با فروش سوخت انجام خواهیم داد که شرایط را بهتر خواهد کرد. او ادامه داد: فعلا توضیح بیشتری نمی‌توانم در این مورد ارایه دهم اما در نظر داریم سوخت را در جدار مرز با مدیریت و مدل جدیدی به فروش برسانیم.

افت صادراتی فرش دستباف

ایسنا|مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف میزان صادرات فرش دستباف در ۱۰ ماهه امسال را ۲۲۵ میلیون دلار ذکر کرد و گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد کاهش داشته است. عبدالله بهرامی اظهار کرد: صادرات فرش دستباف ایران در مقایسه با ۱۰ ماه گذشته ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش داشته است که بخش اعظمی از آن ناشی از تحریم‌هایی بود که از مهرماه آغاز شد. او ادامه داد: طی ۱۰ ماهه سال جاری میزان صادرات فرش دستباف ما به ۲۲۵ میلیون دلار رسید، در حالی که سال گذشته میزان صادرات ۳۴۰ میلیون دلار بوده است. مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف در ادامه با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت تعاون و مرکز ملی فرش، اظهار کرد: مرکز ملی فرش همواره حامی بخش تعاون بوده است و به دنبال تغییراتی که در معاونت تعاون وزارتخانه ایجاد شد، اقدامات خوبی در جهت حمایت از تعاونی‌های فرش به ویژه بافندگان به وجود آمد. او ادامه داد: به موجب این تفاهم‌نامه ساماندهی تعاونی‌های فرش دستباف، صدور پروانه برای تشکل‌ها و صدور کارت شناسایی برای قالیبافان به اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف واگذار شد. بهرامی بیان کرد: در بحث آموزش و بازاریابی به دلیل آنکه ابزارهای لازم را در اختیار نداشتیم نمی‌توانستیم پروانه صادر کنیم یا نمایشگاه برگزار کنیم اما با امضای این تفاهم‌نامه امکان آموزش و شناسایی ظرفیت‌ها و بازاریابی و بازارسازی توسط اتحادیه فراهم شد.

افزایش نظارت بر قطعات خودرو

فارس| رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: قطعات خودرو که مشمول استاندارد اجباری هستند با دقت بیشتر تولید می‌شوند و بخشی از قطعات با خود خودروسازان بررسی می‌شود. نیره پیروزبخت در مورد نظارت بر قطعات خودرو با توجه به افزایش سفرهای نوروزی گفت: بخشی از قطعات خودرو مشمول استاندارد اجباری هستند که تولید آنها با نظارت و به صورت استاندارد کامل انجام می‌شود و تعداد زیادی از قطعات خودرو مشمول استاندارد اجباری نیست و نظارت بر آنها با خودروسازان است. رییس سازمان ملی استاندارد همچنین گفت: بخشی از قطعات خودرو به صورت قاچاقی وارد کشور می‌شود که متأسفانه نظارتی از نظر استاندارد و کیفیت بر آنها وجود ندارد و حتی اگر از قطعات مهم مشمول استاندارد اجباری باشند از حوزه نظارت سازمان استاندارد خارج هستند.

او تأکید کرد: در حال حاضر بازار قطعاً قاچاقی خودرو را ناامن می‌کنیم تا کنترل بیشتری روی این قطعات انجام شده و سلامت مردم تأمین شود. پیروزبخت با رد این مطلب که برخی از شرکت‌های قطعه‌ساز داخل به بهانه گران شدن از کیفیت قطعات می‌کاهند، گفت: شرکت‌های قطعه‌ساز سعی در تولید قطعات کیفی دارند. رییس سازمان ملی استاندارد ایران تأکید کرد: تا پایان بهمن‌ماه امسال ۳۳۰ هزار مورد بازرسی در سطح بازار از کالاهای مختلف به ویژه مواد غذایی انجام شده و استاندارد آنها بررسی شده‌اند که بخش عظیمی از این کالاها مواد غذایی هستند. او تأکید کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۳۶۰ هزار مورد بازرسی و نظارت بر کیفیت و استاندارد انجام شود.

 

ارسال نظر